ماتیس: كره شمالی تهدیدی برای همه ماست

وزیر دفاع آمریكا بر این باور است كه برنامه تسلیحات اتمی كره شمالی تهدیدی برای همه كشورهای جهان است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم: جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در سخنانی در نشست امنیتی سنگاپور تاکید کرد: کره شمالی و برنامه تسلیحات اتمی اش تهدیدی برای همه ما به شمار می رود.

وی از جامعه بین المللی خواست تا همکاری مشترکی برای مقابله با این مساله داشته باشند.

وزیر دفاع آمریکا گفت: هر یک از ما باید به تعهدات مان عمل کنیم و با همکاری مشترک از هدف اصلی که خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره است، حمایت نماییم.

کره شمالی دوشنبه گذشته یک فروند موشک بالستیک دیگر را آزمایش کرده است. کره شمالی این مساله را مخفی نکرده است که برای توسعه موشک های دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای که بتواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد، تلاش گسترده ای را آغاز کرده است.

ماتیس افزود: اقدامات رژیم کره شمالی کاملا مغایر قوانین بین المللی است. یک اجماع بین المللی قاطع وجود دارد که شرایط فعلی نمی تواند ادامه پیدا کند. سیاست چین برای خلع سلاح شبه جزیره کره، سیاست ما نیز هست و همین طور سیاست ژاپن و کره جنوبی.

ماتیس در ادامه تاکید کرد: واشنگتن از تلاش های چین برای مهار کره شمالی استقبال می کند ولی نظامی کردن جزایر واقع در دریای جنوبی چین را قبول نخواهد کرد.

این اظهارات نشان می دهد که دولت ترامپ در حال برقراری تعادل بین همکاری با چین برای مهار کره شمالی و همزمان با آن برخورد با اقدامات و فعالیت های چین در دریای جنوبی چین است.

شورای امنیت سازمان ملل، بامداد امروز با تصویب قطعنامه‌ای، 14 تن از مقام‌های مسئول پیونگ‌یانگ و چهار شرکت کره‌شمالی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. رئیس سازمان اطلاعات کره‌شمالی از جمله کسانی است که تحریم شده. به موجب این قطعنامه که به موافقت همه اعضای شورای امنیت از جمله چین، تنها متحد کره‌شمالی رسید، همچنین این 14 مقام کره‌شمالی، که در فهرست تحریم‌ها گنجانده شده‌اند، از سفر به تمامی کشورها ممنوع می‌شوند و دارایی‌های‌شان مصادره می‌شود.

پیش‌نویس این قطعنامه توسط آمریکا و چین آماده شده بود. بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این اولین قطعنامه‌ای است که با موافقت واشنگتن و چین در شورای امنیت به تصویب می‌رسد.

۱۳۹۶/۳/۱۳

اخبار مرتبط