مكان اصلی آتش‌ سوزی جنگل ها در تهران

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینكه بیشترین آتش سوزی در استان تهران مربوط به محدوده پارك ملی خجیر و سرخ حصار است، گفت: در بیش از ۹۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی دخیل است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه بیشترین آتش سوزی در استان تهران مربوط به محدوده پارک ملی خجیر و سرخ حصار است، گفت: در بیش از ۹۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی دخیل است.

نقی میرزاکریمی با اشاره به فرارسیدن فصل گرم سال و احتمال آتش‌سوزی در پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده استان تهران اظهار کرد: امسال نیز مانند سال‌های گذشته در مناطق پارک ملی و حفاظت شده استان تهران آماده‌باش اعلام کرده‌ایم و تیم‌های واکنش سریع اطفای حریق در سطح هر شهرستان و استان تشکیل شده است همچنین به ادارات شهرستانی تاکید کرده‌ایم که هماهنگی‌های لازم را با ادارات منابع طبیعی، جهاد، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها جهت جلوگیری از گسترش حریق احتمالی و اطفای آن انجام دهند.

وی با بیان اینکه یگان حفاظت محیط زیست استان تهران آمادگی کامل برای پیشتیبانی از واحدهای شهرستانی را دارد، تصریح کرد:با توجه به بارش‌های بهاری و افزایش پوشش گیاهی مرتعی در منطقه سرخه حصار، در فصل گرم گیاهان خشک و قابل اشتعال شده است و سبب آتش سوزی می شود. در بیشتر از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های عمدی و یا غیر عمدی مناطق تحت مدیریت محیط زیست در سطح استان تهران، عامل انسانی دخیل است.

میرزا کریمی ادامه داد: از رسانه‌ها می‌خواهیم که در این خصوص فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی کنند. شهروندان نیز در محلی آتش را روشن کنند که بتوانند آن را کنترل کنند و هنگامی که منطقه را ترک می‌کنند از خاموش شدن آتش مطمئن شوند. برخی مناطق مانند سرخه حصار قابلیت آن را دارد که با کوچکترین جرقه‌ای، آتش سوزی در سطح وسیعی اتفاق افتاد بنابراین از مردم می‌خواهیم که همکاری لازم را با محیط بانان انجام دهند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در قانون نیز فراهم کردن شرایط آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی جرم شناخته می‌شود، گفت: طبق قانون شکار و صید آتش سوزی‌های عمدی مجازات سنگینی دارد. خوشبختانه استان تهران به نسبت استان‌های دیگر موارد آتش‌سوزی‌ کمتری دارد و از ابتدای سال تاکنون آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده و پارک های ملی نداشتیم. شهروندان چنانچه با آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست مواجه شدند با سامانه ۱۵۴۰ و یا شماره تلفن های ۷۷۳۵۵۷۸۱ و ۷۷۳۵۹۵۶۴ تماس بگیرند.

میرزا کریمی در پایان با بیان اینکه سال گذشته شش مورد آتش سوزی در منطقه خجیر و سرخه حصار داشتیم و بقیه آتش‌سوزی‌ها محدود و کمتر از هکتار بود، اظهار کرد: تجهیزات جدیدی از جمله آتش کوب در اختیار محیط بانان قرار داده شده است همچنین تجهیزاتی مانند رودفایر خریداری شده و در منطقه خجیر و سرخه حصار برای اطفای حریق به کار گرفته می‌شود. رودفایر دستگاه آتش نشانی است که پشت خودروهای صحرایی محیط‌بانان نصب می‌شود تا عملیات اطفای حریق در مناطق صعب العبور با استفاده از آن انجام شود.

۱۳۹۶/۳/۲۴

اخبار مرتبط