مصرف خودسرانه مكمل ها و مولتی ویتامین را جدی بگیرید

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشكی تهران، گفت: برای فردی كه رژیم غذایی متعادلی دارد و سبزیجات و میوه كافی می‌خورد، مصرف مولتی‌ویتامین یا مكمل به صورت مرتب، بی‌دلیل است.

به گزارش نما به نقل از میزان،علی کشاورز مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مصرف خودسرانه ویتامین‌ها و مکمل‌ها که امروزه بسیار رایج شده است هشدار داد و گفت: بهتر است مواد مغذی و ضروری مورد نیاز بدن را به‌طور طبیعی که در میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات، ماهی و سایر غذا‌های سالم وجود دارد، تامین کنیم.

کشاورز ادامه داد: در حقیقت دریافت زیاد و مداوم ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C. که به‌راحتی از کلیه دفع می‌شود، عوارض جدی دارد؛ همچنین ویتامین‌های محلول در چربی نیز باعث مسمویت‌های شدید می‌شود.

وی، اشکالات مصرف خودسرانه ویتامین C، که یکی از ویتامین‌های محلول در آب بوده و در بین مردم بسیار رایج است را این‌چنین بیان کرد: اگر کسی مستعد به سنگ‌های کلیه از نوع اکسالات کلسیم باشد، با خوردن ویتامین C. به صورت خودسرانه، خطر افزایش این نوع سنگ را بالا می‌برد. همچنین اگر کسی مستعد غلظت خون و مسمومیت با آهن باشد، این نوع ویتامین، خطر سکته را با افزایش غلظت خون مخصوصا در آقایان تشدید می‌کند.

این استاد تغذیه ادامه داد: ویتامین PH، C. ادراری را پایین می‌آورد و در خانم‌هایی که مستعد عفونت‌های ادراری هستند، عفونت را زیاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مصرف مداوم ویتامین C. و B۶ اعتیادآور هستند، افزود: اگر دُز بالایی از این نوع ویتامین‌ها استفاده و به یکباره قطع شود، بدن به شدت احساس کمبود می‌کند.

کشاورز درباره مکمل‌ها گفت: درست است که مکمل‌ها مشتق شده از مواد مغذی هستند، اما دوره و مقدار مصرف آن‌ها نیز باید توسط کارشناس متخصص تغذیه و یا یک پزشک مشخص شود؛ و درصورت نیاز بدن، با مقدار و دوره مصرف مشخص و برحسب سن، جنس و شرایط فرد مصرف کننده تجویز شود.

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید براینکه مصرف خودسرانه مکمل‌ها نیز به هیچ وجه جایز نیست و خطرات خود را به دنبال دارد، ادامه داد: در شرایط عادی زندگی که فرد دچار بیماری خاصی نیست، می‌تواند با یک بار مراجعه به پزشک و یک بار آزمایش، دستور تغذیه خود برای سه تا شش ماه آینده و حتی یکسال را مشخص کند و قرار نیست هر ماه آزمایش و مراجعه به پزشک داشته باشد.

۱۳۹۶/۷/۱۱

اخبار مرتبط