آمادگی اروپا برای میانجی‌گری بین بغداد و اربیل

سفیر جدید اتحادیه اروپا در عراق از آمادگی این اتحادیه برای میانجی‌گری بین اربیل و بغداد خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: سفیر جدید اتحادیه اروپا در عراق از آمادگی این اتحادیه برای میانجی‌گری بین اربیل و بغداد خبر داد.

این اظهارات ضمن استقبال مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق از رامون بلیکوا، سفیر جدید اتحادیه اروپا و هیئت همراهش در استراحتگاه صلاح الدین نزدیک اربیل مطرح شد.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق به نقل از بارزانی آمده است: ما حتی پیش از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان نسبت به انجام مذاکرات علنی پس از همه‌پرسی اعلام آمادگی کردیم، امروز هم کردستان آماده مذاکره بدون حد و مرز و بدون پیش شرط است. ما برای این گفت‌وگو وقت خواهیم گذاشت.

طبق این بیانیه، دو طرف پیرامون آخرین تحولات و رخدادهای سیاسی در عراق به ویژه همه‌پرسی استقلال اقلیم و واکنش‌های پس از برگزاری آن بحث و تبادل نظر کردند.

سفیر جدید اروپا در بغداد از ملت و دولت اقلیم کردستان به خاطر تلاش‌های انسانی خود در پناه دادن به آوارگان داخلی و پناه‌جویان و همچنین همکاری و هماهنگی موجود بین دولت اقلیم و اتحادیه اروپا قدردانی کرد.

هیئت اتحادیه اروپا در جریان این دیدار آمادگی این اتحادیه برای میانجی‌گری بین بغداد و اربیل و همچنین ایفای نقش کارآمدتر در چارچوب تلاش‌های بین‌المللی برای آغاز مذاکره بین دو طرف را اعلام کرد.

هیات حاضر تاکید کردند، خواستار حل بحران موجود میان دو طرف اربیل و بغداد از طریق گفت‌وگو و تفاهم هستند.

پیشتر دولت مرکزی بغداد اعلام کرده بود که انجام گفت‌وگو با اربیل مشروط به لغو نتایج همه‌پرسی و پایبندی به قانون اساسی است.

۱۳۹۶/۷/۱۸

اخبار مرتبط