كاهش فروش نفت عربستان در ماه آینده

عربستان سعودی سهمیه نفت برای نوامبر را به میزان ۵۶۰ هزار بشكه در روز كاهش داده كه مطابق با تعهد این كشور به پیمان كاهش عرضه اوپك است.

به گزارش نما به نقل از تجارت‌نیوز، سخنگوی وزارت نفت عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد با وجود تقاضای بسیار قوی از سوی مشتریان بین‌المللی که به بیش از ۷.۷۱۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد، این کشور تنها ۷.۱۵۰ میلیون بشکه در روز نفت خواهد فروخت.

عربستان صادرات نفت خود در سپتامبر را با وجود تقاضای بالای مشتریان و کاهش نیاز داخلی، به پایین ۶.۷ میلیون بشکه در روز رسانده بود. این کشور صادراتش در ماه اوت را در ۶.۵ میلیون بشکه در روز محدود کرده بود. آمار صادرات اکتبر هنوز موجود نیست اما غول نفتی آرامکو سهمیه فروش برای مشتریان جهانی خود را ماه جاری ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد که نسبت به ماه پیش از آن کاهش کمتری محسوب می‌شود.

کاهش فصلی تقاضای داخلی، نفت بیشتری را برای صادرات در ماه‌های زمستان موجود کرده است. طبق اعلام سخنگوی وزارت نفت عربستان، این کشور نه تنها حجم تولید را محدود کرده بلکه مهم‌تر از آن به پایین‌ترین سطح صادرات رسیده که به کاهش ذخایر جهانی و تعادل بازار کمک می‌کند.

اوپک به همراه روسیه و سایر تولیدکنندگان نفت خارج از این سازمان موافقت کرده‌اند از اول ژانویه امسال تا مارس سال ۲۰۱۸ تولیدشان را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

اوپک ۳۰ نوامبر به منظور تصمیم‌گیری درباره سیاست تولید خود در وین نشست خواهد داشت و مقامات اوپک اظهار کرده‌اند که توافق کاهش عرضه احتمالا پس از مارس نیز تمدید خواهد شد. عربستان سعودی در ماه‌های اخیر صادراتش به خصوص به آمریکا را با هدف کاهش سطح ذخایر محدود کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، کاهش سطح ذخایر نفت جهانی به متوسط پنج ساله آنها به عنوان معیاری برای سنجش موفقیت توافق کاهش تولید اوپک در نظر گرفته شده است. میزان پایبندی اوپک و سایر کشورهای تولیدکننده به توافق کاهش تولید در اوت به ۱۱۶ درصد رسید.

۱۳۹۶/۷/۱۸

اخبار مرتبط