ویزای اربعین سه ماهه است/ زائران می توانند یك ماه در عراق بمانند

به گزارش نما - میزان نوشت: رئیس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین گفت: ویزای اربعین امسال سه ماه اعتبار دارد.

حسن پلارک درباره اقدامات برای گرفتن ویزای اربعین گفت: ویزا از الزامات و نیازهای ضروری زائران است که هم حاکمیت عراق و هم کشور ایران تاکید دارند که بدون ویزا هیچ کس از مرز عبور نکند.

وی با بیان اینکه همه زائران اربعین حسینی باید از طریق سامانه سماح ثبت نام کنند گفت: علاوه بر 4 مرکز در کنسولگری عراق، دوازده دفتر فرعی هم در شهرهای بزرگ برای ارائه ویزا به زائران پیش بینی شده است و قیمت ویزا همچون سال گذشته 40 دلار است ضمن اینکه از هر زائر مبلغ 25 هزار تومان بابت بیمه و خدمات به هلال احمر دریافت می شود.

پلارک عنوان کرد: سال گذشته دو میلیون و 600 هزار نفر زائر در مراسم باشکوه اربعین حسینی شرکت کردند که پیش بینی می شود این تعدا در سال جاری به سه میلیون نفربرسد.

وی افزود: در بخش اسکان و موکب در قالب دوازده قرارگاه خدماتی، در مرزهای چزابه، مهران و خسروی و استان های منتهی به مرز خدمات رسانی انجام خواهد شد و در کربلاو نجف اشرف، در مسیر کربلا و کاظمین، مقبره طفلان مسلم و .. نیز در داخل خاک عراق خدمات رسانی انجام خواهد شد.

پلارک با بیان اینکه مدت ویزای امسال زائران اربعین سه ماهه خواهد بود افزود: زائران می توانند یک ماه در عراق بمانند و برهمین اساس خدمات رسانی به زائران از 5 صفر تا 25 صفر انجام می شود.

وی با بیان اینکه میزبان اصلی در داخل عراق خود مردم عراق هستند گفت: مردم، تشکل ها، سازمان ها و هیئت ها در خدمات رسانی کمک می کنندو امسال 15 هزار موکب ثبت نام کرده اند و پروانه صادر شده که موکب ها تعیین تکلیف و وظایف آنها مشخص شده است.

پلارک با بیان اینکه با هماهنگی با عراق برای عوامل اجرایی موکب ها مجوز رایگان داده می شود افزود: در عراق نقاطی که باید خدمات رسانی شود مشخص می شود و مدیریت می شود تا موکب ها مستقر شوند.

رئیس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین با اشاره به ارتقای کمی و کیفی موکب ها در اربعین امسال گفت: موکب ها در بخش های مختلف مثل نظافت، فنی، واکس زدن، کمک به حمل بار زورا ...خدمات رسانی می کنند. سال قبل در خیلی از استان ها موکب ها منتظر مهمان های استان های خود بودند و اجازه استفاده به زائران دیگر را نمی دادند امسال آموزش های لازم داده شده که موکب ها از کل زائران پذیرایی کنند.

وی با اشاره به تمهیدات پیش بینی شده در زمینه تجهیزات ایمنی مثل ماشین های آتش نشانی افزود: امسال پانزده هزار خادم موکب داری به ارائه خدمات به زائران اربعین می پردازند که با همراهی مقامات عراقی و سفیر عراق در ایران برای این خادمین صدور ویزا صادر شده است.

پلارک با بیان اینکه همه موکب ها در مراسم با شکوه اربعین حسینی مردمی هستند از شناسنامه دار شدن هزار و چهارصد موکب و صدور مجوزهای لازم برای انان خبرداد و افزود : موکب ها مشخص شده اند و نظارت می شوند.

رئیس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین با بیان اینکه در کربلا عمده موکب ها در داخل کربلا و نجف اشرف مستقر هستند، از مردم درخواست کرد تا با مدیریت سفر و به همراه داشتن وسایل شخصی و امکانات اولیه حتی دارو این سفر معنوی را برای خود هموار سازند.

۱۳۹۶/۷/۱۸

اخبار مرتبط