لزوم 6 ماه اعتبار گذرنامه زائرین اربعین نه كمتر

دبیر ستاد مركزی اربعین بر ۶ ماه میزان اعتبار گذرنامه زائران اربعین و نه كمتر تاكید كرده و برخی اخبار مبنی بر كاهش این زمان را رد كرد.

به گزارش نما؛ دبیر ستاد مرکزی اربعین بر ۶ ماه میزان اعتبار گذرنامه زائران اربعین و نه کمتر تاکید کرده و برخی اخبار مبنی بر کاهش این زمان را رد کرد.

مجید آقابابایی درباره میزان زمان اعتبار گذرنامه زائرین اربعین برای تردد از مرز‌ها گفت: مدت زمان اعتبار گذرنامه در داخل کشورمان و داخل عراق براساس عرف بین‌المللی 6 ماه است.

وی افزود: نیاز است زائرین اربعین به این مدت زمان اعتبار گذرنامه توجه داشته و دقت لازم را انجام دهند و در صورت عدم اعتبار 6 ماهه گذرنامه نسبت به تعویض آن سریعاً اقدام کنند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین در مورد اطلاعیه منتشر شده سازمان حج و زیارت مبنی بر کاهش زمان اعتبار گذرنامه زائرین اربیعن گفت: مسئولیت گذرنامه برعهده سازمان حج و زیارت نیست و این زمان را به هیچ وجه تأیید نمی‌کنم چرا که گذرنامه زائرین برای ورود به عراق باید 6 ماه اعتبار داشته باشد.

آقابابایی درباره مشکلات ایجاد شده در مرز مهران توسط تعدادی از افراد بدون ویزا گفت: متأسفانه سال قبل برخی از زائرین اربعین بدون ویزا و حتی مدارک هویتی به مرز مهران مراجعه و از آنجا به عراق رفتند که توانستند مشکلاتی را ایجاد کنند اما امسال برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفته و لایه‌بندی امنیتی در این مرز و دیگر مرزها برای ممانعت از حضور افراد فاقد ویزا انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد:‌ برخورد جدی با افرادی که اصرار بر تخلف و قانون‌شکنی براساس قوانین و مقررات جاری دارند انجام خواهد شد به همین جهت با نیروی انتظامی و مراجع قضایی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره تخصیص مرز اختصاصی ورود زائرین خارجی به عراق افزود: عمده‌ترین جمعیت زائرین از کشورهای همسایه به صورت عبوری از ایران تردد کرده و به خیل زائران عظیم اربعین در عراق می‌پیوندند از کشور پاکستان است و کمیته اتباع خارجی در همین راستا تشکیل شده و در مرز میرجاوه بستر مناسبی برای این زائرین تا زمان رسیدن به مرز شلمچه در نظر گرفته شده است ضمن اینکه در مسیر بازگشت هم این کار را انجام خواهیم داد.

آقابابایی درباره گم شدن مداکر هویتی برخی زائرین اربعین و بروز برخی مشکلات برای آنها گفت: کنسولگری ایران در کربلا و نجف می‌توانند به زائرین ایرانی که مدارک هویتی خود را نظیر شناسنامه، کارت ملی و گذرنامه را گم کرده‌اند خدماتی ارائه دهند و با توجه به سامانه‌های کنترلی و هویت‌یابی برای زمان خروج از عراق و ورود به ایران زائرین مشکلی نخواهند داشت.

۱۳۹۶/۷/۲۶

اخبار مرتبط