سفیر اسرائیل: اصلاح برجام بهتر از لغو آن است

«ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریكا روز دوشنبه در مصاحبه با وب‌سایت تحلیلی «پولتیكو» تصریح كرد كه افزایش نفوذ ایران در منطقه احتمالاً به تقابل نظامی در منطقه منجر می‌‌شود.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، «ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا روز دوشنبه در مصاحبه با وب‌سایت تحلیلی «پولتیکو» تصریح کرد که افزایش نفوذ ایران در منطقه احتمالاً به تقابل نظامی در منطقه منجر می‌‌شود.
وی در این مصاحبه مفصل گفت که تل‌آویو بیش از آنچه که بقیه فکر می‌کنند به یک تقابل نظامی تمام عیار در امتداد مرز شمالی نزدیک شده است.
درمر در خصوص حضور ایران در سوریه مدعی شد:‌«اگر ایران در سوریه عقب‌نشینی نکند، شانس تقابل نظامی افزایش می یابد. من نمی‌خواهم بگویم ظرف یکسال یا ظرف یک ماه (تقابل نظامی رخ می‌دهد). من می‌گویم حتی ممکن است ظرف یک هفته چنین چیزی رخ دهد».
سفیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: «زیرا هرچه فشار از سوی آنها بیشتر باشد، ما مجبوریم خطوط قرمز خود را اجرا کنیم و شما حتی در شرایطی که طرفین خواستار تنش نیستند، چشم‌انداز وقوع یک تنش را خواهید داشت زیرا ما به ایران اجازه نمی‌دهیم که چنین حضوری را به وجود آورد و یک جبهه تروریستی دیگر علیه اسرائیل در سوریه پدید آورد».
درمر در پاسخ به این سؤال که این جنگ احتمالی چگونه خواهد بود، گفت: «من درصدی برای آن تعیین نمی‌کنم اما فکر می‌کنم بزرگتر از چیزی است که افراد فکر می‌کنند».
وی تصریح کرد که احتمال تقابل نظامی در لبنان در حال حاضر در مقایسه با دوسال پیش بسیار بیشتر است.
درمر اینگونه توضیح داد: «قطعاً تردیدی وجود ندارد. احتمال آن در سوریه بسیار بیشتر است. منظورم این است که اسد و نیروهایی که در آنجا مستقر هستند، شبه‌نظامیان شیعه و حزب‌الله اساساً تابع رژیم ایران هستند».
با اینحال، سفیر اسرائیل گفت که اسرائیل مشکلی با حضور طولانی مدت روسیه در سوریه ندارد.
پیش از این نیز «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته است که اسرائیل به ایران اجازه نمی‌دهد تا در سوریه حضور دائمی داشته باشد و اواخر ماه گذشته گزارش شد که از طریق یک طرف سوم به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در این خصوص هشدار داده است.
سفیر اسرائیل همچنین درباره روابط نزدیک اسرائیل و دولت ترامپ گفت که در خصوص شانس توافق صلح منطقه‌ای خوشبین است اما همچنان ابراز تردید کرد که فلسطینیان با آن موافقت کنند.
وی در این خصوص گفت: «شانس قرارگیری ما در این پروسه (سازش با فلسطینیان) از میانه به بالا افزایش یافته است. با اینحال، اینکه فلسطینیان 71 سال بعد از قطعنامه سازمان ملل، قطعنامه تفکیک‌سازی، از خط مرزی که در 70 سال اول عبور نکردند، عبور کنند، کمی درباره این مسئله تردید دارم. با اینحال، شانس عبور آنها از مرز در صورتیکه مشاهده کنند منطقه برای صلح با اسرائیل آماده است، افزایش می‌یابد».
سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا حاضر نشد به این سوال پاسخ دهد که آیا اسرائیل به این مسئله واقف است که « مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی ترامپ با روس‌ها درباره لغو قطعنامه ضداسرائیلی در سازمان ملل گفت‌وگو کرده است یا خیر اما گفت که در آن زمان یعنی دسامبر 2016، قبل از ورود ترامپ به کاخ ریاست جمهوری آمریکا، اسرائیل با هر آنکس که می‌توانست از جمله اعضای دولت ترامپ با هدف مهار یکی از اقدامات پایانی دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا وارد گفت‌وگو شده بود.
درمر گفت: «اگر تعاملی با تیم رئیس‌جمهور صورت گرفته است و اینکه با چه افرادی تعامل شده است و از تمامی جزئیات اطلاعاتی ندارم اما از نقطه نظر ما، تعامل هرچه بیشتر، بهتر، زیرا آنها نه تنها به اسرائیل در این زمینه کمک کردند بلکه به خودشان نیز کمک کردند».
سفیر رژیم صهیونیستی بر محبوبیت ترامپ در میان صهیونیست‌ها تأکید کرد و گفت: «ما اقدامات زیادی را که اوباما انجام داد تحسین می‌کنیم. ما یادداشت تفاهمی درباره کمک طولانی مدت نظامی امضا کردیم. این یادداشت تفاهم در واقع در دولت اوباما امضا شد. به اشتراک‌گذاری اطلاعات و همکاری امنیتی و بسیاری چیزهای دیگر را که در دولت اوباما رخ داد را تحسین می‌کنیم».
وی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که اسرائیل خواستار لغو برجام نیست اما امیدوار است که ترامپ و کشورهای اروپا بتوانند این بسته بحث‌برانگیز را اصلاح کنند تا تضمین حاصل شود که ایران در سالهای اندک، مسیر روشنی به سوی تسلیحات هسته‌ای ندارد.
درمر گفت: «اسرائیل هنوز فکر می‌کند مسیری برای اصلاح این توافق وجود دارد و اصلاح آن بهتر از کناره‌گیری تنهای آمریکا از این توافق است».

۱۳۹۶/۹/۱۴

اخبار مرتبط