خودم را بهترین بازیكن عراقی در ایران می‌دانم

عکس خبري -خودم را بهترين بازيکن عراقي در ايران مي‌دانم

هافبك سابق سرخابی‌ها از خاطرات دوران حضورش در فوتبال ایران می‌گوید و اتفاقاتی كه باعث ایجاد حاشیه برای او شدند.

به گزارش نما، هم هواداران استقلال و هم پرسپولیس، خاطرات شیرینی از حضور هوار ملامحمد در تیم خود دارند. ستاره‌ای که با تکنیک فوق العاده و قدرت پاسوری خود قادر بود شرایط را به خوبی به سود تیمش به جریان در بیاورد. او اکنون در خصوص خاطرات دوران حضور در فوتبال ایران به صحبت پرداخته است.

هوار مدت‌هاست از تو خبری نداریم. در حال حاضر در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنی؟
فعلاً بی‌کارم، اما فصل قبل سرپرست تیم نفت نجف بودم. در واقع مسئولان این تیم فصل گذشته از من کمک خواستند و به من گفتند برای کمک به آن‌ها مسئولیت سرپرستی تیم‌شان را قبول کنم. من هم پذیرفتم و در خدمت این تیم بودم، اما امسال هیچ کاری ندارم و فعلاً بی‌کار هستم.

بعد از جدایی از پرسپولیس و استقلال چه کاری انجام دادی و مسیر فوتبالی‌ات چگونه شد؟
من بعد از اینکه از تیم‌های سرخابی ایرانی جدا شدم به ذوب‌آهن رفتم، اما به دلیل اختلافاتی که با مسئولان این تیم پیدا کردم بعد از انجام ۷ بازی این تیم را ترک کردم. شرایطم در این تیم خوب بود، چون من با این تیم در لیگ قهرمانان عنوان نایب قهرمانی را هم کسب کردم، اما وقتی لیگ برتر شروع شد مسئولان این باشگاه رضایتنامه‌ام را نمی‌دادند. اختلافی که دو سال بین من و باشگاه ذوب‌آهن ادامه داشت و نهایتاً منجر به این شد که به لحاظ بدنی شدیداً افت کنم.

دقیقاً در همان مدت به تیم ملی دعوت شدی؟!
بله در آن زمان زیکو سرمربی تیم ملی عراق بود و به شدت هم به بازی من علاقه داشت و از من برای حضور در تیم ملی دعوت به عمل آورد، اما من گفتم که نمی‌خواهم به تیم ملی بروم، چون کاری که باید برای تیم ملی انجام می‌دادم را به خوبی انجام داده بودم و با تیم ملی عراق عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را کسب کردم که عنوانی بسیار با ارزش بود، اما بعد از آنکه تیم ملی عراق قصد حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی را داشت حاضر به شرکت در این تیم نشدم، چون تیم ملی اصلاً شرایط خوبی نداشت.

در لیگ قهرمانان آسیا هم سابقه بازی داری؟
بله من اولین عراقی هستم که با تیم ماگوستای قبرس در لیگ قهرمانان اروپا بازی کردم و حتی در این مسابقات مهم به تیم الپاکوس یونان گل هم زده‌ام. یادم می‌آید همان سال با تیم آث میلان که قهرمان اروپا شد هم در قبرس بازی کردیم و به نتیجه پر گل ۳ بر ۳ رسیدیم، اما در زمین میلان و در ورزشگاه سن سیرو به تیم ایتالیایی با نتیجه یک بر صفر در ایتالیا باختیم و در عین شایستگی از مسابقات لیگ قهرمانان اروپا حذف شدیم.

از خاطراتت در ایران حرف بزن.
من کشور ایران را دوست دارم و خاطرات خوب بسیاری از بازی در تیم‌های پرسپولیس و استقلال دارم که برایم ماندگار شده، به همین دلیل نمی‌خواهم حرفی بزنم که حاشیه درست کند، اما در تیم ذوب‌آهن اذیت شدم. من در تیم پرسپولیس و استقلال شرایط خاصی داشتم و وقتی از تونل قصد ورود به چمن ورزشگاه را داشتم حالت خاصی برای ورود داشتم، هیجان حضور در ورزشگاه با حضور تماشاگران زیاد و حال و هوایی که آن‌ها به ورزشگاه و بازی می‌دادند واقعاً وصف ناشدنی بود. پرسپولیس و استقلال بهترین تماشاگران را دارند، اما اکثر مدیرانی که به این دو تیم می‌آیند متأسفانه کارشان را خوب و درست انجام نمی‌دهند و این دو باشگاه را با مشکل و چالش جدی مواجه می‌سازند. من هم در این دو تیم مشکل کم نداشتم و بعضی وقت‌ها واقعاً هم اذیت می‌شدم، اما وقتی تماشاگران عاشق دو تیم را می‌دیدم به عشق آن‌ها همه مشکلاتم را فراموش می‌کردم و به نوعی بیرون زمین فوتبال و ورزشگاه جا می‌گذاشتم و فراموش‌شان می‌کردم.

بعد از جدایی‌ات از پرسپولیس، علی دایی حرفی به تو زد؟
متأسفانه مرا به حاشیه می‌بردند و از من حرف‌هایی منتشر می‌ساختند که من از بیان آن‌ها تعجب می‌کردم. شاید باور نکنید، اما وقتی قصد داشتم از پرسپولیس بروم هم علی دایی به من گفت که داری از جمع ما جدا می‌شوی، اما خیلی از حرف‌ها در مورد تو صحت نداشت و از من و بازی‌ام ابراز رضایت داشت.

تفاوت دو تیم پرطرفدار پایتخت از نظر تو چیست؟
من از حضور در تیم پرسپولیس خاطرات خوبی دارم. با پرسپولیس قهرمان جام حذفی شدم. تیمی که از علی دایی و کریم باقری که از بزرگان آسیا بودند، بهره می‌برد. این قهرمانی خیلی شیرین بود و حتی زمانی که می‌خواستم از تیم پرسپولیس جدا شوم با ارسال پاس گل برای محسن خلیلی با تکمیل خاطرات خوبم از پرسپولیس و هوادارانش جدا شدم.

گویا در عراق هم سؤالات جالبی در مورد ابراز احترام خلیلی از تو پرسیده شده بود!
بله محسن واقعاً گلزن خیلی خوبی بود و از پاس‌های گل بهترین بهره را می‌برد، به همین دلیل یادم هست او برای تشکر از بازیکنی که پاس گل می‌داد زانو می‌زد و از بازیکن پاس دهنده تشکر زیبا داشت. در همین رابطه خبرنگاران عراقی از من می‌پرسیدند تو اینقدر برای بازیکنان ایرانی مهم هستی که به آن شکل از تو تشکر می‌کنند و... که من هم گفتم این نشانه قدرشناسی محسن خلیلی و بقیه بازیکنان به من است وگرنه من به عنوان یک هافبک طراح و گلساز فقط وظیفه‌ام را انجام دادم و هیچ کار خاصی انجام ندادم.

از بازیکنان فراموش نشدنی پرسپولیس و استقلال برای ما حرف بزن؟
بازیکنان بزرگ همیشه فراموش نشدنی هستند. بازیکنانی مانند فرهاد مجیدی و کریم باقری که همواره الگو بوده‌اند. کریم باقری در پرسپولیس یک الگو بود. منظم و با اراده و اینکه برخورد بسیار خوبی با همه بازیکنان خصوصاً بازیکنان خارجی داشت، به گونه‌ای که من به عنوان یک بازیکن خارجی هیچ‌گاه احساس نمی‌کردم در یک کشور دیگر بازی می‌کنم.

پرسپولیس را در چند سال اخیر چگونه ارزیابی کردی؟
اساس و تاریخ پرسپولیس از گذشته با بازیکنان بزرگ عجین بوده است. بازی بازیکنانی مانند علی دایی و کریم باقری و بزرگان دیگر موجب شد پرسپولس همیشه بهترین نمایش‌ها و نتایج را کسب کند و مورد توجه باشد و حضور بازیکنان بزرگ به نوعی موجب شده بود که بازیکنان این تیم راه پیروزی را به خوبی یاد بگیرند.

برای بازی در ایران دلت تنگ نشده؟
افسوس که می‌خورم، اما بالاخره هر آمدنی روزی جدایی هم همراه خواهد داشت. من هم دوست داشتم در پرسپولیس می‌ماندم، اما اصرار خاصی در موقع جدایی به من نشد یعنی اینکه اگر پافشاری و میل خواستن زیاد را می‌دیدم حتماً مجاب می‌شدم در پرسپولیس بمانم.

در ایران حاشیه هم کم نداشتی!
من اصلاً مشکل‌ساز نشدم بلکه قوانین سفت و سخت و دست و پا گیر آن زمان خیلی اذیتم کرد. مثلاً مجبور بودم که برای خروج هر بار به ارومیه بروم. موضوعی که واقعاً برای خروج از ایران دیوانه‌ام می‌کرد. رفتن به ارومیه و برگشتن به تهران و از آنجا راهی عراق شدن خیلی سخت بود.

بازیکنان عراقی زیادی به ایران آمده‌اند. بهترین بازیکن عراقی تاریخ فوتبال ایران را چه بازیکنی می‌دانی؟
بازیکنان خوب زیادی نظیر عماد رضا و کرار و بشار در ایران بوده و هنوز هم هستند، اما اگر حمل بر خودستایی و غرور نباشد، خودم را بهترین بازیکن عراقی می‌دانم که در ایران بازی کرده است.

با بشار صحبت کردی؟
بشار از من و نشاط اکرم نظر می‌گیرد. چندی قبل هم نظرم را به او گفتم و روی این موضوع تأکید کردم که من در ایران تیمی بهتر از پرسپولیس برای او سراغ ندارم و از او خواستم در پرسپولیس بماند هرچند که معتقدم باشگاه پرسپولیس باید به تعهداتش در قبال بشار عمل کند.

در خصوص بازی برگشت ایران و عراق چه نظری داری؟
قبل از پرداختن به این موضوع می‌خواهم در مورد سرمربی تیم ملی ایران حرف بزنم و اینگونه اظهارنظر کنم که ایران، خیلی راحت کی‌روش را باخت و این مربی بزرگ را از دست داد. کی‌روش منظومه فوتبال ایران را تغییر داد و ایران را به تیمی قابل احترام در عرصه فوتبال دنیا تبدیل کرد، در حالی که دیدیم بعد از جدایی کی‌روش چقدر فوتبال ایران افت کرد. الان هم حرفم این است که چرا ایران باید به بحرین ببازد. ایرانی که همیشه در آسیا جزو بهترین‌ها بوده و معمولاً در چند سال اخیر هم در جام جهانی حضور داشته است.

دلیل باخت تیم ملی ایران را در بازی رفت مقابل عراق را چگونه ارزیابی می‌کنی؟
در فوتبال هیچ‌گاه نباید تیمی را دست‌کم گرفت و کوچک شمرد. در آن مقطع هم بازیکنان ایران ما را دست‌کم گرفتند و غافلگیر شدند. در بازی برگشت، اما شرایط سختی برای تیم ملی عراق قائلم، هر چند حضور نداشتن تماشاگر در ورزشگاه آزادی را نقطه مثبتی برای تیم ملی عراق می‌دانم.

از تقابل‌های قبلی خودت مقابل تیم ملی ایران حرف بزن؟
من مقابل تیم ملی ایران چند بار بازی کردم. تیمی که در آن زمان از بازیکنانی مانند علی دایی، علی کریمی، کریم باقری و مهدی مهدوی‌کیا بهره می‌برد. دو بار بازی کردم و ۲ بر یک هم بازی‌ها را واگذار کردم.

بهترین بازیکن ایرانی را چه بازیکنی می‌دانی؟
علی کریمی را بهترین بازیکن ایران می‌دانم و معتقدم روی دست او بازیکن نیامده و لقب جادوگر واقعاً زیبنده او بوده و هست. در تیم ایران بزرگان دیگری مانند علی دایی و کریم باقری هم بودند که به نظرم دیگر مانند علی کریمی فوتبالیستی در فوتبال ایران ظهور نخواهد کرد. آن‌ها واقعاً استثنایی و به نوعی تکرار ناشدنی هستند.

بازیکنان جدید تیم ملی ایران را چگونه دیدی؟
من سردار آزمون را دوست دارم و کریم انصاری‌فرد را هم بازیکن خوبی دیدم. شما همیشه گلرها و مدافعان خوبی داشتید و من به عنوان یک بازیکن کشور همسایه خوشحال بودم که در لیگ ایران یا مقابل تیم ملی ایران بازی کردم. از سوی دیگر افتخار می‌کنم به تاریخ و گذشته‌ام که در هر تیمی که بودم تأثیرگذار ظاهر شده و چند قهرمانی مهم در آسیا و لیگ عراق و ایران و بازی در لیگ اروپا و گلزنی در آن را در کارنامه‌ام دارم.
منبع: ایلنا

۱۳۹۹/۳/۲۶

اخبار مرتبط