اختصاصی نما:

تیغ عدالت بر گردن مفسدین اقتصادی

عکس خبري -تيغ عدالت بر گردن مفسدين اقتصادي

تقریبا هیچ جلسه‌ای از مسئولان قوه قضائیه نیست كه در آن اخباری درباره مقابله با فساد شنیده نشود. قوه اینبار دست روی مفاسد بزرگ سازمان یافته و وابسته به قدرت گذاشته است، مقابله با تبانی و فساد موجود در ماشین‌سازی تبریز از اولین و مؤثرترین این اقدامات بود.


نفیسه زارعی- قوه قضائیه که از دیرباز به عنوان دستگاهی سنتی و سنگین که تغییراتی کُند را تجربه می‌کرده معرفی شده است، دستگاهی که هر رئیس دادگاه در حوزه اختیارات خود از آزادی قانونی برخوردار است و هیچ‌ فردی نمی‌تواند در امور قاضی دخالت کند ولی رئیس جدید قوه قضائیه حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در خلال دوره مسئولیت خود نشان داد می‌تواند در این نهاد تغییرات مثبتی را به سود مردم و منفعت عمومی ایجاد کند و تحقق عدالت به عنوان یک مطالبه همیشگی جامعه در دسترس مردم قرار گیرد در همین زمینه خانه‌تکانی این روزهای قوه قضائیه برای بهبود وضعیت سیستم قضائی و اقتصادی کشور به زعم افکار عمومی بی‌سابقه به نظر می‌رسد، اقدامات این قوه در دوران ابراهیم رئیسی نشان از پویایی این نهاد برای احیاء عدالت دارد:



اقدام برای افزایش کیفیت خدمات قضایی

ارتباط از طریق فناوری نوین و فضای مجازی با مخاطبان و جامعه دسترسی به خدمات و اطلاع‌رسانی از آنها را برای مردم سهل‌الوصول کرد، ایجاد سامانه ارتباط دو سویه با مردم و نخبگان و ارائه مشاوره‌های قضائی تلفنی در همان ابتدا از جمله خدمات مهم قوه بود ، اعطای مرخصی به زندانیان مناطق سیل‌زده در شمال و جنوب کشور، تلاش برای حل و فصل مسئله مهریه، منع بازداشت افراد به منظور جمع‌آوری ادله و... نیز از دیگر فعالیت‌های خدماتی قوه بود. 


مبارزه با فساد اقتصادی دانه درشت‌ها

تقریبا هیچ جلسه‌ای از مسئولان قوه قضائیه نیست که در آن اخباری درباره مقابله با فساد شنیده نشود. قوه اینبار دست روی مفاسد بزرگ سازمان یافته و وابسته به قدرت گذاشته است، مقابله با تبانی و فساد موجود در ماشین‌سازی تبریز از اولین و مؤثرترین این اقدامات بود. رئیسی بارها در سخنرانی‌های خود متخلفان دانه درشت را تهدید کرده و گفته یقه هرکس که زدوبند کند را در هر مقامی که باشد خواهیم گرفت. او با ارسال نامه به رهبر انقلاب برای اعطای اختیار ویژه در مقابله با مفاسد اقتصادی توانست حکم برگزاری دادگاه علنی و احکام سنگین برای متهمین و... را رقم زد . پرونده‌های بزرگ مالی مانند کارگران شرکت برق، سکه ثامن، حسین هدایتی مدیرعامل باشگاه ورزشی و قتل وکیل 50 میلیاردی او، مدیران بانک مرکزی و بحران ارزی کشور و توزیع گوشت‌های یارانه‌ای خارج از شبکه محصول تلاش‌های این روزها بود.
این مبارزه در نهایت به یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد در قوه رسید، محاکمه اکبر طبری مدیرکل سابق امور مالی و معاون اجرایی قوه قضائیه در دوره آیت‌الله صادق آملی لاریجانی آزمون مهم دیگری است که اکنون مردم را به اصلاح ساختار اقتصادی و قضائی کشور امیدوار کرده است و دشمنان و متخلفین البته درصدد کمرنگ کردن این مهم و ایجاد حاشیه امن برای عناصر داخلی خود هستند تا از چنگال عدالت بگریزند.

۱۳۹۹/۴/۱

اخبار مرتبط