احمد كریمی اصفهانی در گفتگو با نما:

رئیس بانك مركزی از ایجاد آرامش و ثبات در بازار ارز عاجز است

عکس خبري - رئيس بانک مرکزي از ايجاد آرامش و ثبات در بازار ارز عاجز است

كه اگر قرار است دلار گران‌تر از این هم باشد یا هر قیمتی باشد، قدرت كنترل ثبات ارز می‌تواند به اقتصاد سامان بدهد، اما به نظر می‌رسد رئیس بانك مركزی از ایجاد آرامش و ثبات در بازار ارز عاجز است.

احمد کریمی اصفهانی عضو هیئت مؤسس حزب مؤتلفه اسلامی پیرامون عملکرد بانک مرکزی و همتی رئیس بانک مرکزی در کنترل ارز و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی به خبرنگار نما گفت: تاکنون عملکرد رئیس بانک مرکزی نابسامان بوده است و وی مکرراً وعده و وعیدهایی می‌دهد که به آنها عمل نمی‌کند. علی‌رغم اینکه می‌گوید ارز در کنترل ماست، شاهد هستیم وضعیت روز به روز بدتر می‌شود. پیشنهادم این است رئیس بانک مرکزی کمتر صحبت کند، چون این‌طوری مفیدتر است و وضعیت ثبات می ماند.
وی افزود: امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم کالاهای کشور به دلار وابستگی پیدا کرده‌اند. آنچه که باعث شده است این همه نابسامانی در اقتصاد پیش بیاید عدم ثبات در قیمت دلار است.
این عضو هیئت مؤسس حزب مؤتلفه اسلامی اظهار کرد: بحثمان این است که اگر قرار است دلار گران‌تر از این هم باشد یا هر قیمتی باشد، قدرت کنترل ثبات ارز می‌تواند به اقتصاد سامان بدهد، اما به نظر می‌رسد رئیس بانک مرکزی از ایجاد آرامش و ثبات در بازار ارز عاجز است.
وی تصریح کرد: صادرکننده به عنوان سرباز در اقتصاد است. اینکه دستور دهند کارت آنها را تعلیق کنند و در وضعیت بد کرونایی فعلی صادرکنندگان نتوانند کار کنند یا ارزشان را برگردانند خطای فاحشی است.
کریمی اصفهانی مطرح کرد: رئیس بانک مرکزی خیال می‌کند به تعهدات عمل شده است، در صورتی که این‌طور نیست. ارزی که داخل کشور هست ارزی نیست که از بیرون می‌آید، بلکه ارز داخل کشور دارد دست به دست می‌شود و همین امر تصور غلط را ایجاد کرده که ارز وارد کشور شده است.
وی در ادامه اضافه کرد: همین که همتی اعلام می‌کند به تعهدات عمل شده است موجب می‌شود تقاضای کاذبی در بازار ایجاد شود و تقاضا افزایش یابد، اما در عین حال عرضه محدود است و عرضه به عهده بانک مرکزی است. چون بانک مرکزی نمی‌تواند به‌طور منظم حتی به صرافی‌های مجازش عرضه کند لذا این تقاضا روز به روز قیمت را بالا می‌برد.
این عضو هیئت مؤسس حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: تقاضای کاذب در ارز و بالا رفتن روز به روز قیمت‌ ارز موجب خسارت دیدن پول ملی می‌شود و وقتی پول ملی شناور و بالا و پایین و بی‌ثبات شد به‌طور عام تمامی دهک‌های پایین جامعه ما از قبل این سوء مدیریت آسیب می‌بینند.
وی تأکید کرد: بانک مرکزی باید از زیر بلیط خیلی چیزها در بیاید و مستقل باشد تا بتواند حرکت حساب‌شده‌ای داشته باشد. ضمن اینکه مدیریت بانک مرکزی خوب نیست، دستورات و امریه‌هایی که به آن تزریق می‌شود به این نابسامانی می‌افزاید.
کریمی اصفهانی بیان کرد: در مجموع هیچ کنترلی در ارز وجود ندارد. اگر در مقاطعی قیمت ارز پایین می‌آید به خاطر مدیریت درست نیست، بلکه شوکی وارد می‌کنند و حرفی می‌زنند. دو روز بعد مردم متوجه می‌شوند این حرف هیچ مبنایی نداشته است و می‌بینیم در مقطعی ارز 100 یا 200 تومان پایین می‌رود و فردای آن هزار تومان بالا می‌رود.
وی گفت: قیمت شناور ارز وضعیت کشور را به‌کلی نابسامان کرده است و مردم ضعیف جامعه و دهک‌های پایین از قبل این وضعیت بسیار خسارت می‌بینند.
این عضو هیئت مؤسس حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی می‌کنید دلار به چه قیمتی می‌رسد گفت: اصلاً بحث در این باره باعث افزایش قیمت خواهد شد و موجب نارضایتی مردمی می‌شود که از نظام پشتیبانی می‌کنند. این همان چیزی است که دشمنان ما به دنبالش هستند. نباید خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن توپ زد.
وی در پایان افزود: مجلس باید دخالت کند و وضعیت را از دست اینها در بیاورد تا با نظارتش اوضاع انسجام و ثبات پیدا کند.

۱۳۹۹/۶/۲۳

اخبار مرتبط