فروش اف۳۵ به امارات بحران جدید نتانیاهو

عکس خبري - فروش اف?? به امارات بحران جديد نتانياهو

نتانیاهو كه به دنبال به دست آوردن موفقیت‌های جدید در عرصه سیاسی است با فاش شدن بندی از شروط امارات مبنی بر دستیابی به هواپیمای اف ۳۵ در ازای عادی سازی روابط در آستانه بحران جدیدی قرار گرفته است.

به گزارش نما، از زمانی که خبر عادی سازی روابط امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی منتشر شد، خبر فروش هواپیمای اف ۳۵ از سوی آمریکا به دولت امارات نیز به طور موازی در رسانه ها دست به دست شده است. خبری که بسیار ضد و نقیض مطرح شد از این قرار بود که امارات متحده عربی به شرط فروش هواپیماهای اف ۳۵ از سوی آمریکا به این دولت حاضر به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده است. هر چند این خبر همه ماجرا این نبود اما خلاصه موضوع این بود که یکی از شرط های امارات متحده عربی برای امضای توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، دستیابی به هواپیماهای اف۳۵ بوده است.

رقابت بر سر خرید هواپیمای اف ۳۵

طی ۵ سال اخیر بین کشورهای منطقه غرب آسیا، رقابتی جدی بر سر خرید هواپیماهای اف ۳۵ وجود داشته است. با توجه به اینکه توافق استراتژیک نظامی ایالات متحده با رژیم صهیونیستی مبنی بر تبادل جدیدترین سلاح های پیشرفته بین دو طرف با رعایت توازن منطقه ای از سال ۲۰۱۷ در جریان بوده است. ایالات متحده قرار داد واگذاری دست کم ۳۰ فروند از این هواپیما را به صهیونیست ها داده است. اما پس از رژیم صهیونیستی که هم اکنون این هواپیما را در نیروی هوایی خود عملیاتی کرده است، کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی و عربستان سعودی رقابت شدیدی را بر سر دستیابی به این هواپیما آغاز کرده اند.

ترکیه با وجود آنکه تا تحویل یک فروند هواپیمای اف ۳۵ پیش رفت، اما به دلیل خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه ، از سوی آمریکایی ها تحریم شد و آمریکا اعلام کرد دیگر به هیچ وجه این هواپیما را به ترک ها نخواهند فروخت.

عربستان از زمان آغاز جنگ یمن به شدت به دنبال دستیابی به اف ۳۵ بود. سال ۲۰۱۷ طی سفر دونالد ترامپ به ریاض قرار داد تسلیحاتی بزرگی میان عربستان سعودی و ایالت متحده منعقد شد اما آمریکایی ها با وجود عقد این قرار داد که بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی آنها را حل می کرد حاضر به واگذاری این هواپیما به سعودی ها نشد چرا که مورد اعتراض صهیونیست ها قرار گرفت.

امارات متحده عربی، سومین دولت خواستار اف ۳۵ بود که چندان مورد توجه آمریکایی ها قرار نگرفت. آمریکایی ها با بازی های سیاسی درخواست های امارات متحده عربی را جدی نگرفتند و در رفت و آمدهای اماراتی ها بیشتر آنها را مشغول مسائل حاشیه ای کردند در این درخواست هم رژیم صهیونیستی مهمترین مانع دستیابی امارات متحده عربی به هواپیمای اف ۳۵ بود.

شرط امارات برای عادی سازی روابط

با ورود آمریکایی ها به واسطه گری عادی سازی روابط بین امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی ، یکی از شروط اصلی امارات متحده عربی، فروش هواپیمای اف ۳۵ به این کشور بود. اخبار ضد و نقیضی در ابتدای رسانه ای شدن خبر عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی منتشر شد. بسیاری از اخبار از این حکایت داشتند که با وجود علنی شدن خبر عادی سازی روابط، اما آمریکایی ها با فشار صهیونیست ها حاضر به واگذاری اف ۳۵ به اماراتی ها نشده اند.

فاش شدن پشت پرده عادی سازی و دردسر نتانیاهو

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» اعلام کرد معلوم شده که دستیابی امارات متحده عربی به هواپیمای اف ۳۵ بخشی از توافقنامه عادی سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی بوده، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم با وجود اطلاع از این مسئله اقدام به امضای توافقنامه عادی سازی روابط کرده است.

عدم مشورت با فرماندهان نظامی و امنیتی

این روزنامه نوشت نتانیاهو نه تنها از این مسئله اطلاع داشته بلکه از مشورت با با فرماندهان نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی نیز امتناع کرده است. در صورتی که اگر از مشورت آنها بهره می برد آنها می توانستند ضمن دادن مشورت های دقیق امنیتی و نظامی به نتانیاهو به طرف آمریکایی نیز توافقنامه استراتژیک نظامی بین دو طرف در خصوص ممنوعیت فروش سلاح های استراتژیک و جدید را یاد آوری کنند. توافقی که براساس آن دو طرف متعهد شده اند سلاح های جدید و تکنولوژیک را در اختیار هیچ طرف سومی قرار ندهند چرا که این واگذاری می تواند منجر به این شود که روزی این سلاح ها در اختیار دشمنان دو طرف قرار گرفته، برتری نظامی و توازن منطقه ای و جهانی را از بین ببرد.

اما نتانیاهو با امتناع از مطلع کردن فرماندهان نظامی از شرط فروش هواپیمای اف ۳۵ به امارات متحده عربی، در بحران جدیدی گرفتار آمده که می تواند او را تا سقوط از جایگاه کنونی اش پیش ببرد.


سفر بنی گانتس به آمریکا

بر اساس اخبار که رسانه های رژیم صهیونیستی منتشر کرده اند بنی گانتس، وزیر جنگ کنونی و نخست وزیر سال آینده رژیم صهیونیستی به واشنگتن خواهد رفت تا با مقامات آمریکایی گفتگو کند. این رسانه ها اعلام کردند بنی گانتس قصد دارد با بسیاری از مقامات سیاسی و امنیتی و نظامی از جمله وزیر دفاع آمریکا دیدار کند و موضوع این دیدارها فروش هواپیماهای اف ۳۵ به امارات خواهد بود.

به نظر می رسد نتانیاهو برای عادی سازی روابط با یک کشور عربی حاضر به دادن امتیازی شده که می تواند او را در بحرانی گرفتار کند که ممکن است به از دست رفتن کیان سیاسی او ختم شود. حالا نتانیاهو به صرافت افتاده و شاید هم از سر نیرنگ برای توجیه رفتار خود وزیر جنگ کابینه رژیم صهیونیستی را به آمریکا اعزام کرده تا شاید بتواند بحران را به گونه ای دیگر ختم کند. به نظر می رسد این موضوع تا ماه ها موضوع داغ رسانه های صهیونیستی و اماراتی خواهد بود. به ویژه آنکه در سرزمین های اشغالی هنوز اعتراضات هفتگی مقابل خانه نتانیاهو که با هدف کناره گیری وی از قدرت به دلیل فساد و بحران کرونا انجام می گرفته هنوز در حال ادامه است.
منبع: تسنیم

۱۳۹۹/۷/۲

اخبار مرتبط