به روند اجرایی آزادسازی سهام عدالت

عکس خبري -به روند اجرايي آزادسازي سهام عدالت

حدود ۵ ماه از آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد، اما در بسیاری از موارد نه تنها مشكلات مالی سهامداران را بر طرف نشده، بلكه آزمون و خطاها درخصوص روند اجرایی آزادسازی سهام عدالت، مشكلات بیشتری را ایجاد كرد.


به گزارش نما، فروش سهام عدالت، امید رفع برخی از مشکلات مالی و اقتصادی را برای سهامداران آن ایجاد کرد. اما نحوه آزادسازی این سهام برای برخی از مشمولان آن، موانعی را ایجاد کرده است.

در مراحل اولیه آزادسازی سهام عدالت، بسیاری از سهامداران از عدم واریز وجه حاصل از فروش سهام خود ناراضی بودند و برخی از مشمولان اعلام کردند که پول حاصل از فروش به حساب آنان واریز شده، اما مبلغ آن بسیار ناچیز بوده است. بسیاری از مسئولان و نهادهای مرتبط با آزادسازی سهام عدالت، پاسخ مشترکی را درخصوص نارضایتی‌های مطرح‌شده، اعلام کردند و این پاسخ مشترک، ناقص بودن اطلاعات مشمولان در سامانه سهام عدالت و عدم تکمیل مشخصات از سوی سهامداران، عدم تطابق اطلاعات واردشده در سامانه با مشخصات فرد و... بوده است. این در حالی است که به گفته حسین فهیمی، سخنگوی آزادسازی سهام عدالت، از بین مشمولین تاکنون موردی مبنی بر اینکه پولی به حساب واریز نشده یا مبلغی کمتر از رقم واقعی پرداخت شده، نداشته‌ایم. در این صورت سهامدار باید با ارائه شکایتی خواستار رسیدگی شود.
حذف سفارش فروش سهام عدالت

علاوه بر مشکلات مطرح‌شده، مانع جدیدی نیز از سوی سهامداران عدالت مطرح شده است. برخی از مشمولان سهام عدالت اعلام کرده‌اند که ثبت سفارش فروش آنها در زمان روند صعودی بازار سهام بوده است. اما در این زمان، سهام آنها به فروش نرسیده و در هفته‌های اخیر که بازار در روند نزولی قرار گرفته و ارزش سهام عدالت نیز کاهش یافته، کارگزاری‌ها اقدام به فروش سفارشاتی کرده‌اند که در زمان اشاره‌شده ثبت شده است.

در این زمینه، حسین فهیمی، سخنگوی آزادسازی سهام عدالت گفت: درخواست حذف سفارش فروش در مرکز پیام از سوی تعدادی از مشمولان سهام عدالت مطرح شده و اکنون چند روزی که اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است و به طور جدی در حال پیگیری های لازم برای عملیاتی شدن آن هستیم. به گفته وی، درصدد هستیم تا کارگزاری و سیستم‌های مستقر در شرکت سپرده‌گذاری این امکان را برای سهامداران فراهم کند تا چنانچه تمایلی به ادامه روند فروش ندارند، درخواست فروش را لغو کنند. اما لازمه این موضوع، عدم ارسال سفارش فروش از سوی کارگزاری‌ها به سیستم است.
سهام عدالت جاماندگان

در ماه‌های گذشته، موضوع اختصاص سهام عدالت به برخی از افرادی که واجد دریافت این سهام هستند، مطرح شد. بخشی از این مشمولان، افرادی هستند که در ۱۰ سال گذشته، تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند. بخش دیگر هم، افرادی هستند که در دهک‌های مشمول طرح بوده‌اند، اما در فهرستی که سهام عدالت بر اساس آن توزیع شد به هر دلیلی قرار نگرفته و به نوعی جامانده‌اند. این طرح نیز با حواشی هرماه بوده است. برای مثال دولت با اشاره به طرح مجلس درباره جاماندگان سهام عدالت، اعلام کرد که دولت سهمی برای واگذاری به جاماندگان سهام عدالت ندارد، اما اگر طرح مجلس به تصویب برسد موظف هستیم آن را به اجرا برسانیم. این در حالی است که مجلس به صورت جدی درخصوص این موضوع پیگیر است.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در زمانی که قرار بود سهام عدالت واگذار شود، براساس ضوابط و مقررات مقرر شده بود که این سهام عدالت به شش دهک کم‌درآمدی جامعه تعلق گیرد. اتفاقی که بعد از سال‌ها در گزارش‌های اخیر کمیسیون اقتصادی به آن دسترسی پیدا کردیم این است که حدود ۲۰میلیون نفر از افراد واجدالشرایط که جزو شش دهک کم‌درآمد جامعه بودند به‌دلیل فقدان اطلاعات کامل یا عدم دقت در پردازش اطلاعات یا سهوی یا به هر شکل دیگری از سهام عدالت محروم شدند و این یکی از مسائل عجیب کشور است که امروز به آن رسیدیم.

وی افزود: یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد فاقد سهام عدالت هستند و دومیلیون و ۱۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند، مجموع این‌ها که دهک‌های مختلف را حساب کردیم حول‌وحوش نزدیک به ۲۰میلیون نفر می‌شوند. به‌عبارت دیگر ۲۰میلیون نفر واجد شرایط شش دهک کم‌درآمدی نبودند و سهام عدالت دریافت کردند و از آن طرف کسانی که واجد بودند، دریافت نکردند.
انتقاد از جایگزینی شرکت‌های زیان‌ده در لیست سهام عدالت

تعداد زیادی از کل دارندگان سهام عدالت (۴۹ میلیون نفر)، در جریان آزادسازی و فروش، زیان دیده‌اند. سید شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس با انتقاد از این موضوع گفت: سازمان خصوصی سازی باید مراقبت کند تا واگذاری‌ها منجر به تدوام مدیریت دولت نشود. همچنین رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از رئیس سازمان خصوصی سازی خواست تا طی گزارشی علت خروج ۶۰۴ شرکت از لیست واگذاری‌ها را اعلام و بگوید، چرا برخی شرکت‌های سودده از فهرست سهام عدالت خارج و برخی شرکت‌های زیان ده جایگزین آنها شده‌اند؟

منبع: اقتصادآنلاین

۱۳۹۹/۷/۱۲

اخبار مرتبط