اختصاصی نما:

طرح وان به نفع اقشار ضعیف نیست

عکس خبري -طرح وان به نفع اقشار ضعيف نيست

وان مخفف واحد انرژی است كه در برگیرنده تمام حامل های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل و غیره است، چون این موارد به نوعی ثروت مردم تلقی می شوند. به هر نفر در كشور سهمیه بر مبنای وان تخصیص داده می شود كه متشكل از تمام واحدهای انرژی است و جامعه بر اساس نیاز خود به بعضی از واحدهای انرژی دست پیدا می كند.

نوزدهم مرداد ماه سال جاری بود که سخنگوی کمیسیون انرژی، از ناعادلانه بودن نحوه توزیع یارانه بنزین سخن گفت و از تدوین طرحی از سوی نمایندگان برای تغییر در روند سهمیه بندی بنزین خبر داد. این طرح با در نظر گرفتن خانواده‌های فاقد وسیله نقلیه و تخصیص یارانه بنزین به آن‌ها بهره مندی دهک‌های پایین‌تر را می‌تواند تا حدودی تامین کند.
با توجه به گذشت ماه‌ها از این طرح، اخیرا طرح جدیدی توسط رئیس کمیسیون انرژی با نام طرح «وان» مطرح شده است.
وان مخفف واحد انرژی است که در برگیرنده تمام حامل های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل و غیره است، چون این موارد به نوعی ثروت مردم تلقی می شوند. به هر نفر در کشور سهمیه بر مبنای وان تخصیص داده می شود که متشکل از تمام واحدهای انرژی است و جامعه بر اساس نیاز خود به بعضی از واحدهای انرژی دست پیدا می کند.
بر اساس این طرح به هر نفر تعدادی وان داده می‌شود که اگر در طول ماه استفاده نکرد، می‌تواند آن را بفروشد و از یارانه آن استفاده کند.
باید توجه داشت که اگر این طرح اجرا شود، و در پایان هر ماه مردم بخواهند مازاد انرژی خود را به فروش برسانند یک بازار سیاه درست می شود و یک بحران جدید به بحران های فعلی بازار و اقتصاد وارد می شود همچنین دلالان انرژی را با سمن بخس و بسیار ارزان از مردم خریداری می کنند، چون سرایه داران از پشتوانه ی قوی برخوردار هستند و معایب این طرح مجددا به اقشار ضعیف بر می گردند .
درست است که مجلس میخواهد از قشرهای ضعیف حمایت کند اما اجرای این طرح که هیچگونه استدالال قوی برای کاهش مصرف انرژی ندارد و باعث ایجاد تنش مضاعف در جامعه می شود در نهایت به ضرر همان قشری تمام می شود که نمایندگان دغدغه ی آن را دارند

۱۳۹۹/۸/۷

اخبار مرتبط