كلانی: مدیر حتما نباید فوتبالی باشد اما باید در انتخاب هایش دقت كند/محبوبیت یك فوتبالی دلیل بر دانش مدیریت نیست

عکس خبري -کلاني: مدير حتما نبايد فوتبالي باشد اما بايد در انتخاب هايش دقت کند/محبوبيت يک فوتبالي دليل بر دانش مديريت نيست

عضو اسبق هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس گفت: اینكه می‌گوییم مدیر فوتبالی باید انتخاب شود خیلی حرف درستی نیست، مدیر خوب مدیری است كه در بخش‌های مختلف و در انتخاب‌هایش دقت نظر داشته باشد.

به گزارش نما، حسین کلانی در مورد روند انتخاب مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در چند سال اخیر اظهار داشت: استقلال و پرسپولیس در گذشته‌های دور نیز زیر نظر هیأت مدیره یا هیأت امنا بودند. این افراد که معمولاً صاحب‌نظر بودند نظرات خود را در مورد انتخاب مدیران می‌گفتند اما در نهایت حرف آخر را مدیرعامل می زد.

وی افزود: در آن زمان فوتبال و ورزش حرفه‌ای نبود و همه چیز نزدیک به عشق و علاقه بود، مسائل مالی به صورت پررنگ دیده نمی‌شد و اهداف مدیران آن زمان استقلال و پرسپولیس بیشتر گسترش ورزش بود و از آن باشگاه‌ها کسی به دنبال سود بردن مالی نبود که شرایط ورزش آن زمان اینگونه بود. بعد از انقلاب اسلامی این دو باشگاه تحت مدیریت دولت درآمدند و ملی شدند. باشگاه تاج به نام استقلال و باشگاه پرسپولیس به نام پیروزی تغییر کردند البته در زمان رویانیان دوباره نام پیروزی تبدیل به پرسپولیس شد.

کلانی با اشاره به روند مدیریت‌های مختلف در پرسپولیس گفت:‌ در مورد پرسپولیس می‌توانم بگویم این باشگاه تحت سیطره ارگان‌های مختلف از جمله وزارت صنایع و معادن، نهادهای بخش خصوصی، شرکت زم و ... درآمد تا به امروز رسید که امروز نیز این دو باشگاه تحت قیومت وزارت ورزش هستند. البته هیأت امنای دو باشگاه از افراد مختلفی تشکیل شده‌اند. مثلا در هیدت امنای پرسپولیس آنطور که من اطلاع دارم نمایندگانی از اقتصاد و دارایی، وزارت ورزش و ... تشکیل می دهد که این هیأت امنا معمولاً هیأت مدیره‌ای انتخاب می‌کند و هیأت مدیره نیز مدیرعامل را برای دو باشگاه انتخاب می‌کنند. اعضای هیأت امنا به دنبال سود و مزایای مادی نیستند و حضورشان غیر انتفاعی است. اما ظاهراً تبصره‌ای هم اضافه شده که هیأت امنا برای انتخاب هیأت مدیره دو باشگاه اختیار تام به وزارت ورزش و شخص وزیر ورزش داده‌اند.

پیشکسوت پرسپولیس با اشاره به روند انتخاب مدیرعامل گفت: در همه جا ابتدا اعضای هیأت مدیره دو باشگاه انتخاب می‌شوند و سپس هیأت مدیره مدیرعامل را انتخاب می‌کند اما در اینجا برعکس است و ابتدا مدیرعامل باشگاه انتخاب می‌شود و سپس اعضای هیأت مدیره را انتخاب می‌کنند هرچند که من اطلاعاتم را از رسانه‌ها می‌گیرم.

کلانی با اشاره به روند انتخاب مدیر در همه بخش‌ها در تمام دنیا عنوان کرد: در دو دهه قبل در تمام دنیا شاخص‌ترین فرد هر تشکیلات را به عنوان مدیر آن تشکیلات انتخاب می‌کردند به طور مثال می‌گوییم بهترین جراح یک بیمارستان به عنوان مدیر یک بیمارستان انتخاب می‌شد ولی آن جراح که شاید اشراف کاملی در مسائل مدیریتی نداشت نه می‌توانست به طور کامل به کار جراحی‌اش برسد و نمی‌توانست بیمارستان را به خوبی مدیریت کند یا در بخش‌های دیگر هم شاهد روند انتخاب مدیر به این شیوه بودیم.

وی ادامه داد: اما اکنون در دانشکده‌ها نیز بخش مدیریت ایجاد شده است و مدیران شاخص‌هایی را دارند. اما قرار نیست که مدیر در تمام حوزه‌هایی که می‌خواهد مدیریت کند تخصص داشته باشد بلکه مدیر کارآمد فردی است که بتواند افراد متخصص را در بخش‌های مختلف به خوبی به کار گیرد. در گذشته نیز مفسر کلاس قرار نبود شاگرد اول کلاس باشد او یا گردن کلفت کلاس بود یا یک فردی بود که دانش‌آموزان دوستش داشتند.

وی افزود: بنابراین اینکه می‌گوییم مدیر فوتبالی باید انتخاب شود خیلی حرف درستی نیست. مدیر خوب مدیری است که در بخش‌های مختلف و در انتخاب‌هایش دقت نظر داشته باشد. اینکه من مثلا روزی فوتبالیست بودم و چندصد نفر یا چند هزار نفر من را دوست داشتند دلیلی نیست که بتوانم مدیر خوبی باشم، شاید من دانش مدیریت نداشته باشم. مدیریت شاخص‌هایی دارد که در برخی افراد ذاتی است و آنها ذاتاً مدیران خوبی هستند. ضمن اینکه باید بگویم هیچ تشکیلات و هیچ مدیری نمی‌خواهند که عملکردشان نامناسب باشد و شاید گاهی ناآگاهانه عملکرد ضعیف شود.

کلانی با اشاره به انتخاب سمیعی و شکوری برای مدیریت در پرسپولیس گفت: در حال حاضر دو مدیر جوان برای باشگاه پرسپولیس انتخاب شده‌اند. سمیعی مدیرکل حراست وزارت ورزش بوده و حتماً استعداد داشته که این مدیر جوان به این درجه از مدیریت رسیده و اکنون هم سکان مدیریت پرسپولیس را به او داده‌اند و ابراهیم شکوری که قرار است به عنوان قائم مقام در پرسپولیس کار کند یک فرد صددرصد پرسپولیسی است که عاشق این تیم است و با توجه به سابقه‌اش می‌تواند در بخش مسائل فنی و ورزشی به باشگاه کمک کند اما یک نکته را باید در نظر داشت اینکه بحث اقتصاد در حال حاضر مهم‌ترین بحث ورزش است و البته پول و اقتصاد در همه حوزه‌ها از فرهنگ گرفته تا اجتماع نقش اساسی را دارد و حتی جنگ اقتصادی را در حال حاضر شاهدیم که بسیار مخرب‌تر از جنگ با توپ و تانک است. بنابراین بهتر است مدیران باشگاه براساس داشته‌های خود برنامه‌ریزی کنند و مثلاً اگر 100 تومان پول دارند براساس آن برنامه‌ریزی کنند نه پول‌هایی که در آینده به دست می‌آورند.

وی با اشاره به نقش هواداران در حمایت از باشگاه و بازیکنان گفت: من می‌خواستم یک نکته را هم یادآور شوم اینکه در گذشته وقتی ما فوتبال بازی می‌کردیم آینده‌مان مشخص بود و به حمایت و محبت هواداران نیاز داشتیم و آنها نیز ما را حمایت می‌کردند زیرا حرفه خودمان را داشتیم اما اکنون فوتبال حرفه‌ای شده و بازیکنان فقط در آن مدت محدودی که قرارداد می‌بندد درآمد داشته باشد.

کلانی تصریح کرد: از سویی دیگر بازیکنان نمی‌توانند برای باشگاه تعیین تکلیف کنند و این باشگاه است که گاهی آنها را قرض می‌دهد و گاهی ترانسفر می‌کند. ولی باید به یاد داشته باشیم بازیکنان چه در استقلال، چه در پرسپولیس، چه سپاهان و چه در تیم‌های دیگر همواره با دل و جان برای تیم‌هایشان بازی کرده‌اند و مقابل حریفان با تمام وجود حاضر شده اند و کم فروشی نکرده‌اند بنابراین هواداران که ستون باشگاه و ورزش کشور هستند باید برای بازیکنان مثل پدر باشند و اگر گاهی هم از دست بازیکنان عصبانی می‌شوند باز هم آنها را حمایت کنند زیرا این هواداران نقش پررنگی در حمایت از بازیکنان و باشگاه دارند.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۸/۱۱

اخبار مرتبط