نظیفی در گفتگو با نما:

پیروزی بایدن، تنها امید اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری است

عکس خبري -پيروزي بايدن، تنها  اميد اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست جمهوري است

كارشناس مسائل سیاسی گفت: اصلاح طلبان در فضای سیاسی كشور جایگاه خود را در خطر می بینند كه از دست دادن قوه مقننه یكی از آنهاست و اگر قوه مجریه را هم از دست بدهند، جایگاه آنها به خطر می افتد؛ لذا تلاش می كنند تا مذاكراتی را با دولت بایدن انجام دهند كه از این وضعیت نجات پیدا كنند.

امیر نظیفی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار نما، اظهار داشت: در فضای سیاسی افرادی هستند که همیشه نگاه آنها برای مدیریت به کشور دیگری دوخته شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره به رؤسای جمهوری توصیه کرده اند که براساس مبانی انقلاب اسلامی و اقتصاد مقاومتی، نگاهشان را از مدیریت خارجی به درون معطوف سازند.

وی افزود: متأسفانه همیشه در طول تاریخ این نگاه در کشور وجود داشته که ایرانیان توان مدیریتی ندارند و باید کشورهای غربی برای ما مدیریت کنند. برتر دانستن فرهنگ غرب و فرهنگ اروپایی نسبت به فرهنگ ایرانی آفتی است که وجود دارد و تنها مخصوص این دولت نیست؛ لذا این موضوع یک فرهنگ ریشه دار در بخشی از ملت ایران است که مردم این نوع مدیریت را پسندیدند و به آن رأی دادند؛ لذا این مسئله دارای یک ریشه فرهنگی است.

کارشناس مسائل سیاسی درباره نگاه غربگرایانه دولت افزود: دولت حسن روحانی از ابتدا در مباحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و مدیریت سیاسی این دیدگاه را داشت و نمی ‌توان از آن توقع داشت که به نوع دیگری عمل کند.

نظیفی در ارتباط با تأثیر انتخاب بایدن بر روند حل مشکلات کشور گفت: آمدن آقای بایدن کورسوی امیدی را برای دولت و اصلاح ‌طلبان زنده کرده است تا آنها به احیای دوباره برجام امیدوار شوند. بایدن جزء کسانی بوده که بدترین مواضع و سخت ترین تحریم ها را در مقابل ایران اتخاذ کرده است. اما چون ایده و نظریه دولت نگاه به غرب است، خیلی مشکل خواهد بود که او را از این نظریه جدا کرد تا این مسائل را باور کند.

وی ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم از نظر سیاسی و اقتصادی شکست‌ های سنگینی را متحمل شده؛ چون تمام تخم مرغ های خود را در سبد مذاکره گذاشته و به وزیر امور خارجه آمریکا اعتماد کرده و حالا تنها امید آنها این است که در بخش کاهش تحریم ها و چه در بخش کاهش نرخ دلار و چه در بخش افزایش میزان مبادله اقتصادی با اروپا به همین کورسوی امید چشم بدوزند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: اصلاح طلبان در فضای سیاسی کشور جایگاه خود را در خطر می بینند که از دست دادن قوه مقننه یکی از آنهاست و اگر قوه مجریه را هم از دست بدهند، جایگاه آنها به خطر می افتد؛ لذا تلاش می کنند تا مذاکراتی را با دولت بایدن انجام دهند که از این وضعیت نجات پیدا کنند.

نظیفی خاطرنشان کرد: مذاکره با دولت بایدن به بهانه رفع مشکلات اقتصادی یک تحلیل غلطی است که تمام تحلیلگران داخلی و خارجی بر آن تأکید دارند و چه بسا مذاکره با دولت بایدن کار را برای دولت مشکل تر خواهد کرد.


۱۳۹۹/۸/۲۶

اخبار مرتبط