نگاهی بر مهمترین اخبار بورس در هفته گذشته

عکس خبري -نگاهي بر مهمترين اخبار بورس در هفته گذشته

در این خبر به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای كه گذشت، پرداخته شده است.

به گزارش نما ،پایداری روند بازار سرمایه با تصمیمات شورای عالی بورس
فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: با تصمیمات جدید شورای عالی بورس و تقویت محرک‌های تقاضا و آمادگی ایجاد ثبات مستمر با عرضه اولیه ها، امیدوار به پایداری شرایط موجود در بازار سرمایه هستیم.

مصوبات جدید شورای عالی بورس اعلام شد
دکتر قالیباف در خصوص مصوبات جلسه شورای عالی بورس، گفت: براساس این مصوبات، مقرر شد بانک مرکزی در امور صدور مجوز برای صندوق های سرمایه گذاری وابسته به نهادهای مالی مرتبط با بانکها، تسریع و تسهیل کند. همچنین امکان تاسیس صندوق برای بانک‌های فاقد صندوق، فراهم و اجازه تاسیس بیش از یک صندوق برای بانک ها نیز صادر شد. سخنگوی شورای عالی بورس در ادامه افزود: در خصوص تغییر جزئیات نصاب سهام در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز تصمیم گیری شد.
لغو پذیرش در بورس درصورت نداشتن بازارگردان
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه هم اکنون روی ۲۹۸ نماد عملیات بازارگردانی صورت می گیرد، گفت: همه ناشرین مکلف به ایجاد یا استفاده از عملیات بازار گردانی شدند و ممکن است ناشرانی که از تکالیف خود سرباز زنند، پذیرش آنها در بورس و فرابورس لغو و صلاحیت حرفه ای مدیران سلب شود. قالیباف با بیان اینکه در بخشهای مختلف قانون بازار اوراق بهادار به بازارگردانها اشاره شده است، توضیح داد: در دو دستورالعمل "پذیرش اوراق بهادار در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران" و "پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران"، ناشران به داشتن حداقل یک بازارگردان مکلف شدند. این دو دستورالعمل مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار است.
بازار سرمایه به تغییر نرخ سود بانکی حساس است
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، هرگونه افزایش نرخ سود بانکی در شرایط فعلی را مفید به حال اقتصاد کشور ندانست و گفت: افزایش نرخ سود تسهیلات به افزایش تورم دامن خواهد زد. مهدی تقوی در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر افزایش احتمالی نرخ سود بانکی بر دیگر بازار ها از جمله بازار سرمایه هم گفت: از آنجا که بازار سرمایه یک بازار پویا و در عین حال حساس به اتفاقات و اخبار پیرامونی است، ممکن است با افزایش نرخ سود بانکی، برخی افراد ریسک گریز به هوای کسب سود بیشتر، از بازار سرمایه به سمت بانک ها حرکت کنند.

پتانسیل بالای بازار سهام برای سرمایه گذاری
محمد حسن نژاد ضمن تاکید بر ارزنده بودن بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به این موضوع سهامداران باید توجه داشته باشند که سهام خود را به راحتی به فروش نرسانند و به سمت سهامِ «ارزشی» بروند؛ همچنین بهتر است از سهم‌های کوچک فاصله گرفته و با کمک تحلیل افراد متخصص و آگاه نسبت به بازارسرمایه، معاملات خود را انجام دهند. این نماینده پیشین مجلس افزود: با این وجود عدم اعتماد و ناامیدی در این بازار شکل گرفته است، اما سهامداران در نظر داشته باشند که بورس افت و اخیزهای زیادی به خود دیده است و نوسان جزو ذات این بازار است، بنابراین در بلندمدت جای نگرانی وجود ندارد و بازدهی مناسبی نصیب افرادی می شود که صبر را در دستورکار خود قرار دهند.

وزارت دفاع پیشگام عرضه ملک در بورس کالا
معاون توسعه بازار بورس کالای ایران گفت: وزارت دفاع نخستین ملک مازاد خود را برای فروش از طریق بورس کالا، آماده عرضه کرده است. ناصرپور گفت: پایه پیشنهادی قیمت این زمین ۱۳۰ میلیارد ریال است و نحوه ثبت نام برای شرکت کردن در حراج، بدین گونه است که همه افراد می‌توانند با داشتن کد بورسی در این حراج شرکت و از ملک مذکور بازدید کنند.

دو نکته مهم برای دستیابی به بالاترین سود در بورس
به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، سرمایه گذاران همواره باید بر اساس آمار و واقعیت های اقتصاد و بازارهای مالی به معامله بپردازند. در این راستا به دفعات به دو جمله ساده تاکید داشته و دارم؛ در گام نخست پرتفوی یک سهامدار از توزیع مناسب برخوردار باشد؛ سهامی را انتخاب کرده باشد که از ارزش بازار بالا برخوردار بوده(بلوکی)، سهام شناور مناسبی داشته، دارایی محور و صادرات محور باشد. در گام دوم نیز حدود ۱۰ سال از حضور و معامله آن در بازار سرمایه گذشته باشد. در این صورت چنین سرمایه گذاری، کسب سود و عایدی مناسب و همچنین افزایش ثروت مناسب برای سهامدار به دنبال خواهد داشت. قطعا مناسب ترین گزینه سرمایه گذاری در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایه گذاری است. علیرضا عسگری مارانی، کارشناس بازار سرمایه افزود: مهمترین نکته برای موفقیت در بازار سرمایه داشتن نگاه بلندمدت است. قطعا سرمایه گذاری در بورس در کمتر از یک سال، سود مناسب به دنبال نخواهد داشت.

گزینه جایگزین افزایش سود، هدایت سرمایه ها به بورس است
معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید، گزارش های شش ماهه شرکت ها را جذاب و فراتر از انتظار تحلیلگران توصیف کرد. احسان عسکری اظهار داشت: گزارش های شش ماهه به واسطه رشد قیمت ارز در بازار آزاد و نیمایی و تصمیمات اتخاذ شده در خصوص فروش ارز شرکتهای صادرات محور از سوی دولت جذابیت زیادی را با خود به همراه داشت که بخشی از آن فراتر از انتظارات تحلیلگران بوده است.

بازار سرمایه، آماده معاملات منطقی است
مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ارزش‌پرداز آریان، بازار سرمایه را در حالتی ارزنده و آماده برای معاملات منطقی ارزیابی کرد و گفت: هیچ بازاری به اندازه بازار سرمایه شرایط سرمایه گذاری با مبالغ اندک و امنیت بالا را ندارد. احمد پویانفر با اشاره به نگرانی سهامداران از کاهش سودآوری شرکت ها در پی افت نرخ دلار اظهار داشت: اتفاقات بازار سرمایه و نرخ سهام به طور تقریبی بر مبنای دلار ۱۴ هزار تومان در بورس شکل گرفته است؛ یعنی هنوز فاصله زیادی با نرخ امروزی دلار دارند و هیچ جای نگرانی برای وضعیت سهام شرکت ها وجود ندارد.

بازارهای موازی بورس، هدف جذابی برای سرمایه گذاری نیستند
مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن، هرگونه افزایش نرخ بهره را چالش جدیدی برای دیگر بازارها از جمله بازار سرمایه ارزیابی کرد. بحرالعلوم خاطرنشان کرد: به نظر می رسد سپرده های بانکی بلند مدت و بازار سرمایه محل امن تری برای ورود نقدینگی باشد. در قیاس این دو بازار نیاز به مرور عوامل بنیادی بازار سرمایه داریم، اما به طور کلی با نگاهی به قیمت سهم ها شاهد آن هستیم که P/E فوروارد برخی شرکت ها به رقم ٥-٦ رسیده و با در نظر داشتن ریسک های احتمالی که همیشه برای بورس وجود دارد، باید گفت سرمایه گذاری در بازار سهام منطقی و جذاب تر از دیگر بازارها است و می توانیم جذب نقدینگی فراتر از انتظار را شاهد باشد.

کم واکنشی به خبرهای مثبت و بیش واکنشی به خبرهای منفی، عامل ضرر و زیان در بازار سرمایه
محمدابراهیم سماوی، مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر با اشاره به فاکتورهای تأثیرگذار در بازار سرمایه و اشاره به گزارش عملکرد شرکت ها به عنوان یکی از این عوامل، بیان داشت: بررسی صورت­ های مالی ۶ ماهه سال ۱۳۹۹ شرکت­های بورسی از چند حیث حائز اهمیت است.یکی از منظر قابلیت اتکا بودن، زیرا این گزارش ها، تنها گزارش های میان دوره­ای هستند که حسابرسی می­شوند و همچنین به دلیل اینکه سال مالی عمده شرکت ­ها منتهی به آخر اسفند ماه است، این گزارش ها مبین عملکرد شرکت ­ها در نیمی از مسیر سال مالی شرکت است و چشم انداز روشن­ تری نسبت به سود برآوردی هر سهم می‌دهند.

اصلاح قیمت‌ها و رشد ارزندگی سهام /چه فاکتورهایی در پیش‌بینیِ آینده بازار مهمند؟
مدیرعامل سرمایه گذاری کاریزما ارائه پیش‌بینی از آینده بازار سرمایه را منوط به بررسی شرایط فعلی آن دانست و گفت: یکی از موضوعات مهم در این خصوص، قیمت روز سهام است که خود تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. در این میان، یکی از مهمترین فاکتورهایی که در قیمت هر دارایی اعم از سهام یا دارایی های فیزیکی و غیره مطرح است، بحث ارزشِ آن دارایی است. عباسیون تصریح کرد: در یک بازار «کارا» و منطقی باید قیمت به ارزش نزدیک باشد، در اصل باید برابر باشد یا حداقل فاصله زیادی نداشته باشد. حال وقتی ما بحث ارزش ذاتی را مطرح می کنیم، بحث جریانات نقدی آتی دارایی ها مطرح است که خود آن تحت تاثیر عوامل مختلفی است. در بازار سهامِ ما بحث قیمت دلار و فروش شرکت ها تقریبا حرف اصلی را می زند.

گزارش های مالی حکایت از ارزندگی سهام دارد
مدیر سرمایه گذاری شرکت سبد گردان آگاه، رفتار برخی سهامداران در تشکیل صف های فروش را فاقد تحلیل بنیادی دانست و گفت: اگر اطلاعات مالی شرکت ها به درستی بررسی شود، قطعا ارزندگی بسیاری از سهم ها مشخص خواهد شد. به گفته منتظری، سهامداران قدیمی و با تجربه، در چنین شرایطی که در گذشته هم مسبوق به سابقه بوده تصمیم درست یعنی حفظ سهام را اتخاذ می کنند، اما در هر صورت برای برطرف شدن تردیدهای دیگر سهامداران، باید وعده هایی که در گذشته از سوی دولت داده شده عملی شود.

بزرگترین چالش بازار سرمایه، تصمیمات هیجانی است
مدیرعامل کارگزاری ارگ هومن، با بیان اینکه بسیاری از سهم ها تقریبا به پایین ترین قیمت ممکن رسیده، زمان فعلی را فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه دانست. محسن عباسلو عنوان کرد: اصلاح هایی هم که در چند ماه اخیر رخ داد، عمدتا ناشی از شوک ها و اخبار منفی بود که روزانه در فضای مجازی رد و بدل می شد؛ در صورتی که افت شاخص یک امر طبیعی است و نباید تبدیل به یک اتفاق غیر قابل تصور شود

امکان خرید اوراق مالی اسلامی در تمام روزهای معاملاتی
معاونت نظارت مالی و خزانه داری وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه ای از امکان خرید اوراق مالی اسلامی در تمامی روزهای معاملاتی بازار سرمایه خبر داد. پیش از این، تنها در یک روز "معاملاتی" در هفته، امکان خرید اوراق دولت در بازار سرمایه توسط نهاد های فعال در این بازار وجود داشت.

منبع: سنا

۱۳۹۹/۹/۱

اخبار مرتبط