قفل‌شدن بزرگراه ها در روزهای بارانی

عکس خبري -قفل‌شدن بزرگراه ها در روزهاي باراني

باران بارید. برخی از بزرگراه ها قفل شد. هر ساله شاهد آب گرفتگی و آب ماندگی در معابر شهری بودیم اما مدیر كل خدمات شهری شهرداری تهران می گوید تا این لحظه یك مورد آب گرفتگی هم نداشتیم.

به گزارش نما، از شب گذشته بارش باران در تهران آغاز شده است. نیروهای خدماتی در حالت آماده‌باش هستند تا مشکل آبگرفتگی ایجاد نشود. در سالهای قبل مدیران شهری در بیشتر موارد با بارش باران و برف غافلگیر می‌شدند و مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد می‌شد. حجم زیاد آب در نهرهای فرعی و آب‌ماندگی در سطح خیابان‌ها، تردد شهروندان را دچار مشکل می‌کرد. اما مدیران شهری می‌گویند تا این لحظه یک نقطه آبگرفتگی هم در تهران نداشتیم.


علی‌اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران گفت که تا این لحظه یک نقطه آبگرفتگی در تهران هم نداشتیم. شرایطمان خوب است و نیروها در حال آماده‌باش هستند.

وی با تأکید بر این موضوع که لایروبی‌های لازم انجام شده و از قبل برای روزهای باران و برف برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است گفت: ‌درحال کنترل هستیم و تا این لحظه آبگرفتگی و آب‌ماندگی نداشتیم.

خبری از آب ماندگی نیست

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران تأکید کرد که میزان بارش خوب بوده است و در نقاط مختلف تا ۲۰ میلیمتر هم رسیده است اما مشکلی وجود ندارد و با تدابیر صورت‌گرفته تا این لحظه آبگرفتگی نداشته‌ایم.

وی از آمادگی شهرداری برای بارش باران و برف در تهران اشاره کرد و گفت:‌ تجهیزات برف‌روبی لازم خریداری شده است.

عطایی در خصوص معضل آب‌ماندگی که سال گذشته در برخی نقاط شهر وجود داشت گفت:‌ در برخی نقاط به دلیل مشکلات هندسی دچار آب‌ماندگی بودیم، اما امسال این مشکلات برطرف شده است. یکی از این نقاط که سال گذشته مشکلات زیادی ایجاد کرده بود میدان آزادی بود، اما امسال این مشکل برطرف و آب‌ماندگی در این نقاط هم نداشتیم.

آب‌ماندگی یکی از معضلات روزهای بارندگی است. به دلیل مشکالات هندسی در برخی نقاط شهر مانند تونل‌ها، میدان‌ها و... شاهد آب‌گرفتگی بودیم. مدیریت شهری برای رفع آبگرفتگی تدابیری اندیشید و گفته می‌شود که در برخی نقاط این مشکلات برطرف شده است.

صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این باره گفت: در خصوص بحث سیلاب، اقداماتی صورت گرفته است و ما در خصوص پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی هم برنامه‌هایی داشته‌ایم.

وی به مشکلات میدان آزادی در هنگام بروز بارش باران اشاره کرد و گفت: پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی در این میدان انجام شده است و دیگر مشکل آب‌گرفتگی در این نقطه نخواهیم داشت. ضلع شمالی و جنوبی میدان در هنگام بارش به دلیل شرایطی که داشت آب وارد میدان می‌شد و حوضچه‌ای در آنجا ایجاد می‌شد. برخی نگران بودند که به پی میدان آزادی ایراداتی وارد شود. سال گذشته تصمیم گرفتیم این مشکل را برطرف کنیم و تقریبا کار به اتمام رسیده است و مشکلی در این محدوده نداریم.

تمامی نیروهای خدمات شهری در سطح مناطق بیست و دوگانه در حالت آماده‌باش هستند تا آب‌ماندگی و آبگرفتگی‌ها را برطرف کنند. با بارش باران در حجم زیاد در برخی نقاط شهر مشکلاتی به وجود می‌آید و همواره انتقاداتی در این زمینه وجود دارد. باید مدیران شهری برای این امر چاره‌ای بیندیشند، اما در این میان برخی از شهروندان هم با ریختن زباله در نهرها باعث آبگرفتگی می‌شوند. هر چند که مدیران شهری مدعی هستند که تا این لحظه آبگرفتگی در تهران نداشته‌اند.

عموما در هنگام بارش باران و بعد از آن ترافیک سنگینی در تهران رخ می‌دهد و با هر بارش، تهران قفل و ترددها به سختی انجام می‌شود.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این‌باره گفت: به صورت طبیعی زمانی که باران داریم آبگرفتگی در معابر رخ می‌دهد، اما در شهرداری به خصوص در حوزه فنی عمران، نقاط مسئله‌دار که موجب آبگرفتگی وسیع می‌شود و یا خطرآفرین است برطرف شده.

شهربانو امانی عضو دیگر شورای شهر هم می گوید: بزرگراه‌هایی که ایجاد شده براساس خشکسالی ساخته شده و ترسالی برای آنان درنظر گرفته نشده است. توسعه شهری، توسعه همه‌جانبه نیست. نگاه مدیران به کشیدن هر چه بیشتر اتوبان و عدم توجه به بارش‌های طولانی بوده است.

وی تأکید کرد که مدیریت شهری در برنامه سوم اهتمام جدی داشته باشد تا مشکلات برطرف شود.

در برخی بزرگراه های شهر تهران از صبح امروز شاهخد ترافیک بودیم. سرهنگ مجید رنجبر رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص وضعیت ترافیکی معابر بزرگراهی پایتخت در صبحگاه شنبه یکم آذر ماه ۱۳۹۹ اظهار داشت: بزرگراه شهید همت در مسیر غرب به شرق از بوستان جوانمردان، شهید حکیم درمسیر غرب به شرق از باکری، بزرگراه هاشمی رفسنجانی درمسیر غرب به شرق از شهید ستاری شاهد بار ترافیکی هستیم .

وی گفت : مسیرهای شیخ فضل الله در مسیر غرب به شرق از جناح، آزادی در مسیرغرب به شرق از میدان آزادی و مسیر جنوب به شمال نواب از شهید چراغی دارای بار ترافیکی سنگینی هستند.

سرهنگ رنجبر ادامه داد: بزرگراه شهید زین الدین در مسیر شرق به غرب شمیران نو، بزرگراه بابایی در مسیر شرق به غرب از هنگام.

یکی از دلایل آبگرفتگی در تهران، ریختن زباله در نهرهای سرپوشیده است. تهران ۲ شبکه آب اصلی و فرعی دارد که شبکه آبهای فرعی یعنی نهرها در اختیار مناطق بوده و شبکه اصلی دراختیار شهرداری مرکز و معاونت فنی عمرانی است. هنوز شبکه اصلی توسعه کامل پیدا نکرده است و برخی از آبگرفتگی‌ها هم به خاطر نهرهای سرپوشیده است. زباله‌های که در نهرها ریخته می‌شود و شهروندان رعایت نمی‌کنند. هرچند که مدیریت شهری تأکید دارد تمامی نهرها را پاکسازی کرده و مشکلی در این زمینه نبوده است، اما توسعه شبکه‌ای یکی از اقدامات ضروری در پایتخت است.

صفا صبوری دیلیمی معاون فنی عمران شهرداری تهران می‌گوید: اگر حجم با رندگی‌ها از مقدار استاندارد بیشتر باشد، آب به خیابان می‌رود و زمان برای دفع آن نیاز است که در همه جای دنیا هم این مورد پیش می‌آید.

براساس این گزارش، سازمان هواشناسی اعلام کرده است که بارش باران در تهران داریم. شب گذشته این بارش‌ها آغاز شده است و به گفته مدیران شهری تا این لحظه آبگرفتگی و آب‌ماندگی در تهران رخ نداده است. حال باید دید اگر میزان بارش‌ها بیشتر شود، باز هم آبگرفتگی و آب‌ماندگی نخواهیم داشت؟ هر چند که اعلام شده اصلاحات هندسی نقاط آبگرفتگی در برخی موارد برطرف شده است.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۹/۱

اخبار مرتبط