موسوی ششمین نماینده والیبال ایران در سری آ

عکس خبري -موسوي ششمين نماينده واليبال ايران در سري آ

سید محمد موسوی ششمین بازیكنی است كه از والیبال ایران به معتبرترین لیگ والیبال جهان راه پیدا كرده است.

به گزارش نما، لیگ والیبال ایتالیا معتبرترین مسابقات باشگاهی ملی در سطح جهان است و بسیاری از ستاره‌های بزرگ جهان در آن حضور دارند. با این وجود والیبال ایران تا همین چند سال پیش نماینده‌ای در باشگاه‌های حاضر در سری آ نداشت.

چند روز پیش به صورت رسمی قرارداد سید محمد موسوی با پیاچنزا به امضا رسید و به این ترتیب ایران در رقابت‌های امسال نیز یک نماینده دارد. موسوی ششمین بازیکن ایرانی است که در سری آ به میدان می‌رود اما چهار بازیکن قبلی، سرنوشت خوبی در این لیگ نداشتند.

البته در سال‌های گذشته بازیکنانی مثل بهنام محمودی و سعید رضایی هم به باشگاه‌های ایتالیایی رفته بودند اما این بازیکنان در سری ب بازی می‌کردند و هیچگاه به سطح اول لیگ این کشور نرسیدند.

نخستین بازیکن ایرانی شاغل در سری آ محمدجواد معنوی‌نژاد بود. این بازیکن با درخشش در لیگ جهانی ۲۰۱۷ مورد توجه نیکلا گربیچ سرمربی تیم ملی صربستان قرار گرفت. گربیچ هدایت تیم ورونا را هم بر عهده داشت و خیلی زود برای جذب این بازیکن جوان ایرانی دست به کار شد. معنوی‌نژاد در فصل اول حضورش در ورونا عملکرد خوبی داشت و به یکی از ارکان اصلی تیم تبدیل شد اما در فصل دوم به تدریج افت کرد و در نهایت هم پس از ۲ سال حضور در ایتالیا، از ورونا جدا شد و به لیگ ایران بازگشت.

درخشش فصل اول معنوی‌نژاد، پای خیلی از ایرانی‌ها را به ایتالیا باز کرد و ناگهان در فصل ۱۹-۲۰۱۸ پنج بازیکن ایرانی در سری آ حاضر شدند. سعید معروف کاپیتان تیم ملی ایران که پیش از آن یک نیم‌فصل برای زنیت کازان روسیه بازی کرده و با این تیم به مقام نخست لیگ قهرمانان اروپا هم رسیده بود، به تیم سیه‌نا پیوست تا زیر نظر خوان سیچلو مربی پیشین تیم ملی ایران کار کند.

معروف پاسور اصلی تیم بود اما سیه‌نا تیم ضعیفی محسوب می‌شد. سیچلو هم در این سال‌ها نشان داده است که به عنوان سرمربی چندان توانایی بالایی ندارد. سیه‌نا با نتایج ضعیفی که در آن فصل گرفت، در قعر جدول جا خوش کرد. سیچلو در میانه فصل اخراج شد و معروف هم در پایان لیگ، ایتالیا را ترک کرد.

کاپیتان تیم ملی ایران پس از آن به بایاک موتورز چین پیوست اما هنوز نتوانسته حتی یک بار هم برای تیم جدیدش بازی کند. چینی‌ها فصل گذشته را دیرتر شروع کردند تا تیم ملی خود را برای رقابت‌های انتخابی المپیک آماده کنند. وقتی هم قصد آغاز مسابقات را داشتند، سر و کله ویروس کرونا پیدا و همه رقابت‌ها در این کشور لغو شد. چند ماه بعد که فصل عقب‌افتاده را آغاز کردند، ورود بازیکنان خارجی ممنوع شد. در فصل جدید هم که دومین فصل قرارداد معروف با بایاک موتورز است، باز هم بازیکنان خارجی اجازه شرکت نیافتند. معروف حدود یک سال است که در آمریکاست و منتظر تغییر شرایط.

درخشش معنوی‌نژاد در فصل اول، گربیچ را به فکر انداخت که یک دریافت‌کننده جوان دیگر هم از والیبال ایران به خدمت بگیرد. او به سراغ مرتضی شریفی رفت و این بازیکن هم به سری آ رفت. اما شریفی در همان یک فصل حضورش در ایتالیا، هیچگاه نتوانست به مهره اصلی تیم تبدیل شود. در فصل ۲۰-۲۰۱۹ شریفی به لیگ ترکیه رفت و امسال هم برای تیم شهرداری ارومیه بازی می‌کند اما در حضور میثم صالحی و پوریا فیاضی، به یک بازیکن ذخیره تبدیل شده است.

در فصل ۱۹-۲۰۸ مجتبی میرزاجانپور هم به تیم کاسته‌لانا گروته رفت تا سه دریافت‌کننده از والیبال ایران در سری آ حضور داشته باشند. میرزاجانپور بازیکن اصلی تیم شد اما کاسته‌لانا هم مثل سیه‌نا ضعیف بود و نتایج بدی می‌گرفت. در پایان آن فصل وقتی این بازیکن به اردوی تیم ملی ایران رفت، خیلی زود از سوی ایگور کولاکوویچ کنار گذاشته شد. سرمربی تیم ملی در آن زمان درباره خط زدن میرزاجانپور گفته بود که او از نظر جسمی بسیار ضعیف شده و حدود چهار کیلو وزن کم کرده است. اتفاقی که شاید به خاطر فشار زیاد در لیگ ایتالیا برای او پیش آمده باشد. میرزاجانپور هم در ۲ فصل اخیر در لیگ ایران و برای تیم‌های شهرداری ورامین و سپاهان بازی کرده و جایگاه کلیدی خود در تیم ملی را هم از دست داده است.

امیر غفور دیگر بازیکن ایرانی است که به سری آ رفت. مونزا مشتری نهایی این بازیکن شد و غفور فصل بدی را هم در این تیم سپری نکرد. در پایان فصل یک انتقال بزرگ، مثل بمب در والیبال ایران ترکید. غفور به لوبه ایتالیا رفت؛ قهرمان ایتالیا و اروپا و یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های جهان. حضور غفور در تیم بزرگی مثل لوبه، اتفاق بزرگی بود اما این بازیکن خیلی زود دچار مصدومیت شد. ششم آذر ۹۸ آخرین بار بود که غفور در یک مسابقه به میدان رفت. مصدمیت حتی باعث شد که او رقابت‌های انتخابی المپیک را هم از دست بدهد. امسال هم هنوز غفور با هیچ تیمی قرارداد نبسته و همچنان بدون تیم مانده است. لوبه در زمان مصدمیت غفور به قهرمانی سوپرجام ایتالیا و جام باشگاه‌های جهان رسید اما بازیکن شماره ۱۰ والیبال ایران فرصتی برای درخشش در این رویدادها پیدا نکرد.

موسوی ششمین بازیکن و نخستین مدافع میانی است که از والیبال ایران به سری آ می‌رود. امسال به غیر از موسوی هیچ بازیکن ایرانی دیگری در این رقابت‌ها حضور ندارد. این بازیکن فصل قبل در تیم اولشتین لهستان حضور داشت و با عملکرد خوب خود هم در تیم منتخب رقابت‌ها بود و هم به بازیکن محبوبی میان هواداران تیمش تبدیل شد. شاید موسوی نخستین بازیکن ایرانی هم شود که پایانی خوش در لیگ ایتالیا تجربه می‌کند.
منبع: ایرنا

۱۳۹۹/۹/۲

اخبار مرتبط