فنایی: از پرخاشگری گل محمدی تأسف خوردم/ انگار قرار نیست رحم كنیم

عکس خبري -فنايي: از پرخاشگري گل محمدي تأسف خوردم/ انگار قرار نيست رحم کنيم

اتفاقاتی كه ظرف یكی دو هفته ابتدایی لیگ برتر در حوزه مربیگری رخ داد مشخص می كند هنوز فرهنگ نقدپذیری و یا مواجهه با اشتباهات در فوتبال ما جانیفتاده است.

به گزارش نما در هفته دوم رقابتهای لیگ برتر بیستم شاهد اخراج تعدادی از مربیان از روی نیمکت تیم ها و البته موضع گیری های غیرمعمول شان علیه یکدیگر بودیم. اقداماتی که در فضای حرفه ای فوتبال گرچه غیرممکن و نادر نیست ولی تا این حد پرتکرار و شبیه به هم اتفاق نمی افتند! مربیانی که دریافتی میلیاردی دارند اما عملکرد اخلاقی خود را با کوچکترین اشتباه داور یا حریف زیر سوال می برند.

حسین کعبی مربی تیم فولاد پس از حمله به یکی از بازیکنان تیم استقلال برای مضروب کردنش، با کارت قرمز داور از کنار زمین اخراج شد. سعید عزیزیان روی نیمکت استقلال در همان دیدار کارت زرد گرفت. جواد نکونام به ادعای باشگاه استقلال در اطلاعیه ای که منتشر کرده اند از نیمکت نشینانش می خواسته برای تحت تاثیر قرار دادن داور داد و فریاد راه بیندازند و در نهایت محمود فکری در آخر بازی اهواز در اعتراض به حرفهایی که می گوید از روی نیمکت تیم فولاد به بازیکنان و نیمکت نشینان تیمش نسبت داده می شده الفاظ زشتی را به زبان آورد که موجبات دلخوری کادر مدیریتی و فنی تیم میزبان را فراهم ساخت و بعد از آن هم مسئولان دو باشگاه در فضای مجازی از خجالت هم در آمدند.

در یکی دیگر از بازیهای این هفته یحیی گل محمدی در واکنش به سوت داور که اعتقاد داشت به اشتباه در آن دمیده و خطایی صورت نگرفته توپ کنار زمین را شوت کرد و کارت قرمز مستقیم دریافت کرد! سرمربی که باید تا چند روز دیگر در فینال لیگ قهرمانان آسیا با اضطرابی دو چندان نسبت به دیدارهای لیگ برتر کشورمان تیمش را ۹۰ یا شاید ۱۲۰ دقیقه هدایت کند نباید تا این حد نسبت به مسایل رخ داده درون زمین احساسی و بی تحمل برخورد کند.

محمود فکری هم باید خوددارتر باشد تا این وضعیت را به درستی به تک تک بازیکنان تیمش هم منتقل کند.

اگر یحیی گل محمدی که سالها در تیم ملی سابقه بازی داشته بخواهد خودش را تا این اندازه بی تحمل جلوه بدهد بازیکن ۲۲ ساله تیم پرسپولیس هم به او تأسی کرده و درون میدان با دومین خطا از سوی بازیکن حریف، قلم بندش را به دستش می دهد!

قطعا هیچ سرمربی تاب شکست یا اشتباهات بازیکنان خودی یا بدتر از آن داور را ندارد ولی همواره گفته شده که انسان ممکن الخطاست و بازیکن و داور هم از این قاعده مستثنی نیستند! پس قطعا سرمربی برای خروج از بحران های ناگهانی در یک مسابقه باید پلن B داشته و با تغییر دادن روند بازی تیمش به نتیجه دلخواه خود دست یابد و حتی اگر دست پیدا نکرد در حدفاصل دو مسابقه قبلی و بعدی تلاش کند اشکالات تیمش را برطرف سازد.

در اولین هفته این فصل هم شاهد انتقاد وحید بیاتلو به مدیریت ایفمارک بودیم. موضوعی که با واکنش اهالی ورزش به ویژه بانوان مواجه و در نهایت منجر به محرومیتش شد. مربی حرفه ای باید بداند حرفهای او هم به اندازه تاکتیک هایی که به بازیکنانش منتقل می کند مهم، اثرگذار و دارای تبعات هستند و این نیست که یک نفر لب خط هر حرفی دلش خواست نثار کادر فنی تیم حریف کند، دیگری لگد به توپ بزند و آن یکی یک خانم را لایق مدیریت بر امور پزشکی مرتبط با فوتبال نداند.

پرسپولیس، استقلال و فولاد و حتی تراکتور نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ هستند و بالطبع سرمربیان این تیم ها باید رفتار و منش حرفه ای تری داشته و در مواجهه با لحظات حساس و نفس گیر مسابقات که ممکن است هر مربی را تحت تأثیر قرار بدهد معقول تر و البته با برنامه تر برخورد کنند تا شاهد بروز چنین رفتارهایی نباشیم که منجر به اطلاعیه صادر کردن باشگاه و مدیرعامل علیه یکدیگر شود!

۱۳۹۹/۹/۲

اخبار مرتبط