سهامداران عدالت درانتظار اقدام ناظران

عکس خبري -سهامداران عدالت درانتظار اقدام ناظران

اگرچه مدت زیادی از آزادسازی سهام عدالت نمی گذرد اما از چند هفته گذشته معاملات این سهام متوقف شد و نگرانی برای سهامدارانش ایجاد كرد.

به گزارش نما، البته تاکنون هم پاسخی شفاف از سوی مسئولان در این خصوص داده نشده است.بسیاری معتقدند از زمان آزادسازی سهام عدالت چالش‌های بسیاری در بازار سرمایه به وجود آمده و فرآیند آزادسازی هم اشتباهاتی داشته است. با توجه به فراگیری سهام عدالت نمی توان آن‌را حذف کرد. همچنین باید برای مدیریت صحیح این پروژه ملی تدبیری منطقی اتخاذ و تکلیف سهامداران عدالت سریعتر مشخص شود.

ضرورت سجامی شدن

حسین فهیمی، مدیرعامل سمات در خصوص شرایط وضعیت فروش سهام عدالت سهامداران گفت: بر اساس آخرین آمارها، ۴ میلیون و ۳۱ هزار نفر سفارش فروش سهام عدالت خود را تکمیل کردند که از این میزان ۳ میلیون و ۲۳۶ هزار نفر وجه خود را دریافت کرده اند و بقیه در فرآیند فروش قرار دارند.همچنین با امکان جدیدی که برای سهامداران عدالت فراهم شده است، ۲۴۸ هزار نفر سفارش فروش خود را لغو کرده اند. مدیرعامل سمات در مورد الزام ثبت نام سجام برای سهامداران عدالت در روش غیر مستقیم افزود: این سهامداران باید بتوانند در مجامع الکترونیک شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان خودشان شرکت کنند که ثبت نام در سجام تنها راه برای برگزاری مجامع الکترونیک است تا راه‌های ارتباطی با سهامداران برقرار شود.
در نظر گرفتن تابلوی جداگانه

حامد ثریانژاد، مدیر کارگزاری بانک توسعه صادرات گفت: در حال حاضر بحثی که متولیان و مسئولان سازمان بورس پیگیری می‌کنند بحث مدیریت فروش سهام است که باید به شکلی اتخاذ شود که نه دارندگان سهام عدالت متضرر شوند نه سایر اهالی بازار سرمایه. یعنی به صورتی پیش بروند که نخواهد کلیت بازار را تحت الشعاع قرار دهد. وی افزود: ‌در راستای مدیریت هر چه بهتر سهام عدالت، ایجاد تابلوی جداگانه نیز می‌تواند شکل بگیرد اما باید دقت کرد کسانی که برای خرید سهام عدالت اقدام می‌کنند این سهام را در یک پکیج کلی خرید کنند و صرفا اقدام به خرید برخی سهم‌های نقدشونده یا سهم‌های با پتانسیل بهتر نکنند.باید تدابیری اتخاذ شود تا کسانی که در واقع سهام خوب سهامداران عدالت را خریداری می‌کنند بتوانند بقیه سهم‌ها را هم همراه با سهم‌های خوب این سهام به فروش برسانند.

انجام سفارش تجمعی

نادر اسراری، مدیر سرمایه‌گذاری بیمه ایران مبین، آزادسازی سهام عدالت را اتفاقی غیر منتظره برا ی اهالی بازار دانست و گفت: ابتدای امسال که بحث سهام عدالت مطرح شد کسی فکر نمی کرد سهام عدالت قراراست به صورت خرد در بازار فروخته شود و روشی پیاده شود تا قیمت پرتفوی عدالت رشدهای عجیبی را به خود ببینند. وی افزود: در روش کنونی معاملات سهام عدالت قیمت بسیاری از سهم‌های پالایشی، خودرویی و فولادی بالا رفتند و حقوقی که از ارزش ذاتی آن سهام آگاه است اقدام به خرید در این قیمت‌ها نمی کند. از ابتدای کار بهتر بود گزینه روش مستقیم را ایجاد نمی کردند و سهم‌های عدالت همانند etf‌ها عرضه می‌شد.

مدیر سرمایه‌گذاری بیمه ایران مبین اظهار داشت: راهکار مدیریت پرتفوی سهام عدالت،‌ تعریف یک سفارش‌گذاری است که مردم در یک بازه زمانی ۶۰ روزه فرصت ثبت اردرگذاری داشته باشند. باید تجمعی از تمامی اردرهای فروش برای این سهم ها وجود داشته باشد تا رقمی که مردم فروشنده هستند مشخص شود و با قیمت منصفانه ای عرضه شود تا حقوقی پای خرید حاضر شود.

اسراری افزود: در غیر این صورت اگر قرارباشد این سهام‌ها در بازار به شکل خرد فروخته شود، به دلیل ایجاد ناهماهنگی در بازار قابلیت فروش آنچنانی نخواهد داشت. همچنین به دلیل اینکه منجر به تشکیل صف‌های فروش و افت قیمت سهام خواهد شد، دارنده این سهام را هم متضرر می‌کند. این کارشناس بازار معتقداست : بهتر است مدت قابل توجهی سفارش گیری از مردم انجام شود و شرایط منصفانه و جذابی برای حقوقی همچون نقد و اقساط را در نظر بگیرند. در مقابل آن نیز به مردم وام پرداخت کنند و اقساط وام را به جای مردم حقوقی خریدار پرداخت کند.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۸

۱۳۹۹/۹/۸

اخبار مرتبط