علت اصلی جاری شدن سیل در استان‌های جنوبی كشور

عکس خبري -علت اصلي جاري شدن سيل در استان‌هاي جنوبي کشور

به گفته یك عضو فرهنگستان علوم، عدم تعبیه سیستم فاضلاب در بیشتر شهرهای كشور، علت اصلی جاری شدن سیلاب است.

به گزارش نما، مهدی زارع، عضو فرهنگستان علوم گفت: طی سال‌های اخیر، با تغییرات اقلیمی بسیاری در جهان مواحه هستیم که این تغییرات اثرات مخربی بر زندگی انسان‌ها می‌گذارند.
وی افزود: جاری شدن سیلاب یکی از این اثرات مخربی است که به ویژه در سال‌های اخیر در بسیاری از شهرهای کشور ما خرابی‌هایی ایجاد کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه هر سال سیل می‌آید و علاوه بر نابود کردن زندگی هموطنانمان، سازه‌های شهری را خراب کرده و باعث ایجاد خسارات بسیاری می‌شود.

این عضو فرهنگستان علوم گفت: اما مشکل اینجاست که مسئولان برای این مشکل هرساله، چاره‌ای نمی‌اندیشند و هر بار علاوه بر خسارات مالی، عده‌ای از هموطنان ما در این حوادث طبیعی جان خود را از دست می‌دهد.

زارع بیان کرد: بسیاری از شهرهایی که در آن‌های سیل‌های ویران کننده پدید می‌آید، «سیستم فاضلاب شهری» ندارد. به این معنا که در صورت بارش شدید، هیچ مجرای برای جمع آوری این آب‌ها از سطح کوچه و خیابان‌ها وجود ندارد.

وی افزود: به همین دلیل با بارش‌های شدید در مدت زمان کوتاهی، سیل در شهر جاری می‌شود و هر چیزی که سر راه خود باشد را از بین می‌برد.

رییس شاخه زمین شناسی علوم پایه فرهنگستان علوم اظهار کرد: در شهرهایی همچون اهواز، عدم وجود سیستم گردآوری آب‌های سطحی، باعث جمع شدن اب می‌شود. همچنین در این شهر، هنگامی که حجم آب ورودی به رودخانه کارون افزایش می‌یابد، اب رودخانه به شهر وارد می‌شود.

این کارشناس حوادث طبیعی با اشاره به وضعیت پایتخت گفت: در تهران از سال ۱۳۴۸ ساخت فاضلاب آغاز شد و پس از انقلاب اسلامی، این شبکه توسعه یافت. به همین دلیل در تهران کمتر شاهد جاری شدن سیلاب هستیم.

وی اذعان کرد: البته در برخی محلات جنوبی پایتخت نیز، سیستم فاضلاب از حد نیاز، کمتر است، اما نسبت به سایر شهرها، تهران وضعتت بهتری دارد.

زارع در خاتمه گفت: متاسفانه در حاشیه شهرها، ساخت و ساز بسیار سریع و ارزان صورت می‌گیرد و که به این نکته ایمنی نیز توجه نمی‌شود.
منبع: میزان

۱۳۹۹/۹/۱۹

اخبار مرتبط