سهم دلار آمریكا از ذخایر جهانی ارز به ۶۰.۴ درصد كاهش یافت

عکس خبري -سهم دلار آمريکا از ذخاير جهاني ارز به ??.? درصد کاهش يافت

سهم دلار آمریكا از ذخایر ارز جهان برای دومین فصل پیاپی كاهش یافت و در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به ۶.۹۳۷ تریلیون دلار معادل ۶۰.۴ درصد رسید.


به گزارش نما به نقل از رویترز، اطلاعات صندوق بین‌المللی پول نشان داد سهم دلار آمریکا از ذخایر ارز جهان تا ۶۰.۴ درصد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی پایین آمده است. سهم دلار در فصل بهار برابر با ۶۱.۲ درصد بود.

ولی دلار همچنان بزرگترین ارز ذخیره در بانک‌های مرکزی جهان است.

دلار در سال گذشته میلادی ۶۱.۵ درصد از کل ذخایر جهان را تشکیل می‌داد. سهم دلار دو فصل پیاپی است که رو به کاهش می‌رود.


ذخایر جهانی سرمایه‌های بانک‌های مرکزی هستند که به صورت ارزهای مختلف ذخیره و در درجه اول برای پشتیبانی بدهی‌های آنها استفاده می‌شوند. بانک‌های مرکزی گاهی از این ذخایر برای حمایت از ارزهای خود بهره می‌برند.

اطلاعات صندوق بین‌المللی پول همچنین نشان داد ذخایر جهانی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی تا رکورد ۱۲.۲۵۴ تریلیون دلار افزایش یافته، در حالی که در سه ماهه دوم برابر با ۱۲.۰۱۲ تریلیون دلار بوده است.

کل ذخایری که به دلار آمریکا نگهداری می‌شوند در فصل تابستان برابر با ۶.۹۳۷ تریلیون دلار معادل ۶۰.۴ درصد کل ذخایر جهان بوده‌است. ذخایر دلار در فصل بهار ۶.۸۹۹ تریلیون دلار معادل ۶۱.۲ درصد اعلام شده بود.

برخی تحلیلگران بر این باورند که دلار احتمالاً به خاطر کاهش قدرت ژئوپلیتیکی آمریکا، بارسنگین بدهی آن و ظهور ارزهای جایگزین، برتری خود را به عنوان یک ارز ذخیره از دست می دهد ولی این اتفاق به این زودی‌ها نمی‌افتد.

دلار ۶.۴ درصد از ارزش خود را در سال جاری میلادی از دست داده که بدترین عملکرد سالانه آن از ۲۰۱۷ بوده است.

اطلاعات صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد سهم یورو از ذخایر جهانی در سه ماهه سوم جاری میلادی ثابت و برابر با ۲۰.۵ درصد گزارش شده است. این رقم در سه ماهه دوم برابر با ۲۰.۱ درصد بود. بیشترین سهم یورو از ذخایر جهانی ۲۸ درصد و مربوط به سال ۲۰۰۹ است.
منبع: تسنیم

۱۳۹۹/۱۰/۶

اخبار مرتبط