اختصاصی نما:

آینده بورس چه خواهد شد؟

عکس خبري -آينده بورس چه خواهد شد؟

با وجود ریزش های پی در پی در بورس بسیاری از سهامداران تازه‌وارد و دارندگان سهام عدالت مجبور شدند، سهام خود را به قیمت نازل بفروشند و از بازار خارج شوند. اكنون افرادی كه در این عرصه باقی مانده اند می خواهند بدانندكه آینده بورس چه خواهد شد؟ دلیل این حجم از ریزش‌ها چیست؟

شیما احمدی- به گزارش نما بورس در کلان شهر تهران با داشتن سابقه 53 ساله به صورت ملایم یک روند معمولی را برای رشد در پیش گرفته بود و تعداد افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت بودند مجموعا ده درصد جمعیت کشورمان را تشکیل می دادند. اما در زمانی که سهام عدالت ازاد شد میزان افرادی که در این عرصه شروع به فعالیت کردند به چیزی حدود 49 میلیون نفر رسید و با استقبال گسترده ی مردم در حال حاضر چیزی جدود 30 درصد از جامعه در این عرصه به فعالیت مشغول هستند و اندازه بورس در سال جاری به اندازه کل سابقه 53 سال گذشته رشد کرده است، اما از اواسط مردادماه امسال شاخص کل بورس روند نزولی به خودش گرفت و کاهش یافت به گونه‌ای که شاخص کل بورس روز دوشنبه ۲9 دی‌ماه ۹۹ با افت 36989 واحد به زیر کانال یک‌میلیون 150 هزار واحد رسید. با وجود ریزش های پی در پی در این عرصه بسیاری از سهامداران تازه‌وارد و دارندگان سهام عدالت مجبور شدند، سهام خود را به قیمت نازل بفروشند و از بازار خارج شوند. اکنون افرادی که در این عرصه باقی مانده اند می خواهند بدانندکه آینده بورس چه خواهد شد؟ دلیل این حجم از ریزش‌ها چیست؟
اولین عامل تاثیر گذار در روند کاهشی بورس را می‌توان خروج پول حقیقی بیان کرد به عنوان مثال در 27 دی ماه امثال نظاره گر چهارمین خروج پول سنگین حقیقی ها از این بازار بودیم. به‌طوری‌که در این روز ۲۵۶۷ میلیارد تومان سرمایه از بازار توسط حقیقی‌ها خارج شد. بی اعتماد شدن سهامداران به بازار بورس مهمترین عامل این ماجراست و با تداوم این بی‌اعتمادی‌ها احتمال دارد بسیاری از سهام‌داران به این نتیجه برسند که برای همیشه قید بازار سرمایه را بزنند.
اعمال سیاست قیمت گذاری های دستوری از سوی دولت و دستور العمل های اشتباه و همچنین بحث پالایش یکم، بحث عدم بازارگردانی‌های درست، دستورالعمل فولاد و اختلافات بر سر بودجه، بحث فروش‌های بی‌وقفه توسط دولت، همگی از جمله عوامل و موضوعاتی هستند که زمینه ساز کاهش اعتماد عمومی به بازار بورس شدند و متاسفانه این روند کماکان ادامه دارد
واقعیت این است که مهمترین شرط و دارایی بازار سرمایه، اعتمادی است که سرمایه گذاران حقیقی به آن می کنند این اعتماد نباید بخاطر تصمیم های غلط و اختلافات مسئولین و بعضا برخی از دعواهای سیاسی و جناحی از بین برود، سرمایه گذاران کم تجربه و خردی که به این بازار پیوسته اند با عملکرد نامطلبوب مسئولین ممکن است برای همیشه از این بازار خارج شوند و دیگر باز نگردند. مسئولین هرچه سریعتر باید با سیاست گذاری و تدبیر درست از ریزش های پی در پی این بازار جلوگیری کنند

۱۳۹۹/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط