استقبال تهرانی ها از تزریق واكسن كرونا ایرانی/ تزریق گسترده یك فرآورده بیولوژیك خارجی ریسك بزرگی است

عکس خبري -استقبال تهراني ها از تزريق واکسن کرونا ايراني/ تزريق گسترده يک فرآورده بيولوژيک خارجي ريسک بزرگي است

واكسن كرونا ایرانی در حالی مراحل تست انسانی را سپری می كند، كه مردم، مسئولان و متخصصان استان تهران از تزریق نوع داخلی این واكسن استقبال كرده و نسبت به واكسن های خارجی خوشبین نیستند.

به گزارش نما ،فاز اول کار آزمایی بالینی واکسن کرونا در تاریخ ۹ دی‌ماه سال جاری و کمتر از یک ماه پیش اجرا شد و در این فاز ۳ داوطلب واکسن را دریافت کردند، و تولیدکنندگان این واکسن اعلام کردند، این فرایند به‌مرور تا تزریق به داوطلب آخر که ۵۶ نفر هستند، ادامه خواهد داشت.

طیبه مخبر، دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ، علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و مدیرعامل سابق خبرگزاری مهر و حمیدرضا خلیلی مدیرعامل یکی از شرکت‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) سه داوطلبی بودند، که در این فاز واکسن دریافت کردند.

اما برخی تبلیغات منفی و سوء در جهت تخریب واکسن ایرانی و کار آیی آن در اذهان مردم در حالی توسط بنگاه‌های خبرپراکنی وابسته به دشمنان در حال انجام است، که بسیاری از واکسن‌هایی که در دوره‌های مختلف رشد کودکان و نوجوانان این مرزوبوم تزریق‌شده ایرانی بوده است.

یکی از اهالی فیروزکوه در شمال شرق استان تهران در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: اگر واکسن کرونا ایرانی تولیدشده و تست‌های موردنیاز را انجام داده و از آن سربلند بیرون آید، قطعاً قابل‌اعتمادتر از انواع خارجی آن خواهد بود.

الهه الوندی بابیان این‌که اعتماد بیشتری به واکسن‌های ایرانی نسبت به انواع خارجی دارم، افزود: در عملکردهای پزشکی نیز همه شاهد موفقیت‌های بیشتر پزشکان ایرانی و طبابت‌های منطبق با ویژگی‌های بدنی ایرانی‌ها هستیم، در واکسن هم موارد مشابه وجود دارد.

تحریم شرکت‌های تولیدکننده واکسن در کشور سند حقانیت این واکسن است
یکی از شهروندان قرچک در جنوب تهران نیز در خصوص واکسن ایرانی کرونا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در آمریکا و انگلیس و میزان کشته‌شدگان در اثر این ویروس در این دو کشور و نیز سایر کشورهای اروپایی به‌خوبی نشان می‌دهد، که واکسن ساخت این کشورها قابل‌اعتماد نیست، چراکه اگر آن‌ها می‌توانستند و واکسن نیز زیاد داشتند، مطمئن باشید، ابتدا هم‌میهنان خود را درمان می‌کردند.

شیوع ویروس کرونا در آمریکا و انگلیس و میزان کشته‌شدگان در اثر این ویروس در این دو کشور و نیز سایر کشورهای اروپایی به‌خوبی نشان می‌دهد، که واکسن ساخت این کشورها قابل‌اعتماد نیست، چراکه اگر آن‌ها می‌توانستند و واکسن نیز زیاد داشتند، مطمئن باشید، ابتدا هم‌میهنان خود را درمان می‌کردند

احمد ایمانی اضافه کرد: من به‌شخصه اگر واکسن خارجی طلا هم باشد، به ایرانی بیشتر اعتماد دارم و اگر برای دریافت واکسن ایرانی ثبت‌نام کنند، حتماً من در صف اول خواهم بود، از سویی دیگر همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند « نباید تولید افتخارآفرین واکسن ایرانی کرونا انکار شود. » همه باید به آن افتخار و از آن استقبال کنیم.

وی تحریم ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به‌عنوان تولیدکننده واکسن ایرانی کرونا توسط آمریکا را نشانه مؤثر بودن این واکسن دانست و گفت: آمریکایی‌ها ترسیدند، با توسعه این واکسن بازار اقتصادی که در پی فروش واکسن کرونا برای خود می‌خواستند، از بین برود و دست به ترور دانشمند هسته‌ای ما و نیز تحریم شرکت‌های تولیدکننده واکسن در کشور زدند، بدانید، همین تحریم، سند حقانیت کار برو بچه‌ها و متخصصان تولید واکسن در کشور است.



یکی از ساکنان شهر قدس در غرب تهران نیز بابیان این‌که متخصصان ایرانی همواره در دنیا حرف برای گفتن داشتند، به خبرنگار ما گفت: ما ایرانی هستیم و حتماً به متخصصان و محققان ایرانی ایمان‌داریم، شما بروید و ببینید، افراد شاخص در اغلب شرکت‌های علمی و پژوهشی معتبر دنیا ایرانی هستند، باید خودمان قدر علم و دانش خود را بدانیم.

وی که تمایلی برای ذکر نام خود نداشت، افزود: واکسن ایرانی با ژن ایرانی سازگارتر است و ما بارها در دوره تحریم‌ها نشان دادیم، که می‌توانیم، روی پای خودمان بایستیم، امروز و در عرصه تولید واکسن نیز این امر را ثابت خواهیم کرد.

باید به‌شدت نسبت به ورود ویروس خارجی به‌ویژه از آمریکا و انگلیس بدبین بود
در این میان اما سؤال‌هایی پیش می‌آید، که واکسن ایرانی کرونا چه تفاوت‌هایی با واکسن خارجی و وارداتی دارد و اصولاً کدام واکسن بهتر است و معضلات استفاده از واکسن خارجی چیست.

یک استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در پاسخ به آن به خبرنگار ما گفت: واقعیت این است، که تزریق واکسن خارجی کرونا به‌عنوان یک فرآورده بیولوژیک به جمعیت قابل‌توجهی از کشور ریسک بزرگی است، واردکردن واکسن کرونا از خارج از کشور احتمال اقدامات بیوتروریستی را به همراه دارد.

واقعیت این است، که تزریق واکسن خارجی کرونا به‌عنوان یک فرآورده بیولوژیک به جمعیت قابل‌توجهی از کشور ریسک بزرگی است، واردکردن واکسن کرونا از خارج از کشور احتمال اقدامات بیوتروریستی را به همراه دارد.

حسین کیوانی به پرونده واردات خون‌های آلوده از فرانسه در حدود ۳۰ سال پیش اشاره کرد و گفت: تزریق این خون‌ها به بیماران هموفیلی سبب آلوده شدن آن عزیزان به ویروس « اچ. آی. وی» نیز شد، بسیاری از ویروس‌ها مانند « هپاتیت جی» نیز هستند، که همان لحظه ایجاد بیماری نمی‌کنند، اما ممکن است، در آینده به‌عنوان بیماری بروز کنند، پس نباید خطرات موجود در واکسن‌های وارداتی را نادیده گرفت.

وی افزود: باید از تاریخ و اتفاقات رخ‌داده گذشته عبرت گرفت، به نظر من باید به‌شدت نسبت به ورود ویروس خارجی به‌ویژه از آمریکا و انگلیس بدبین بود.

این استاد ویروس‌شناسی بابیان این‌که هر واکسنی که در داخل به بازار می‌آید، ابتدا توسط نهادهای نظارتی و پژوهشی به‌دقت بررسی می‌شود، گفت: این پژوهش‌ها علمی بوده و اصلاً تحت تأثیر نام و برند نیست و پس از تست‌های فراوان به بازار می‌آید و اصلاً نباید نسبت به آن بدبین بود.

نمی‌توانیم، مردم را در معرض آزمایش‌های تحقیقاتی شرکت‌های خارجی قرار دهیم



یک نماینده مجلس نیز در گفتگو با ما در پاسخ به این سؤال که « چرا باید در واردات واکسن کرونا خارجی بدبین و محتاط بود» اظهار کرد: ما با دشمنی مواجه هستیم، که در جنگ تحمیلی همه نوع مواد شیمیایی و بیولوژیک را علیه ما به کار گرفت و دشمن ما اخلاق مدار نبوده و بسیار افراطی است.

حسین نوش‌آبادی افزود: بسیاری از داروهای موردنیاز برای بیماران خاص در کشورمان را به ما نمی‌دهند و مشکلات متعددی برای رسیدن این داروها به کشورمان ایجاد کردند، حال این کشورها چطور آمده‌اند و اقدامات تبلیغی و فشارهای متعدد تحمیل می‌کنند، تا واکسن‌های تولید آن‌ها را تهیه کنیم.

وی بابیان این‌که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده واکسن خارجی نیز شرط فروش واکسن را تست تعداد زیادی از واکسن‌ها توسط خریدار و کمک به تکمیل فرآیند تحقیقاتی می‌دانند، گفت: ما نمی‌توانیم، ملتمان را در معرض آزمایش‌های تحقیقاتی شرکت‌های خارجی قرار دهیم و باجان آن‌ها بازی کنیم.

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده واکسن خارجی نیز شرط فروش واکسن را تست تعداد زیادی از واکسن‌ها توسط خریدار و کمک به تکمیل فرآیند تحقیقاتی می‌دانند، ما نمی‌توانیم، ملتمان را در معرض آزمایش‌های تحقیقاتی شرکت‌های خارجی قرار دهیم و باجان آن‌ها بازی کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اکنون به دهه ۷۰ بازگردیم، آیا با دانستن سابقه فرانسه بازهم خون از این کشور وارد می‌کردیم؟ بسیاری از مردم کشورمان را همین خون‌ها آلوده کرد، نباید وقتی جان مردم در میان است، ریسک کنیم، به‌ویژه که این ریسک ممکن است، تأثیرات فرانسوی داشته باشد و عوارض آن حتی در نسل‌های بعدی نیز بماند.

وی فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری را بسیار عالمانه توصیف کرد و گفت: همه قبول داریم، که واکسن نیاز داریم، اما باید به این واکسن اعتماد داشته باشیم و واکسنی تزریق کنیم، که به آن مطمئن باشیم.

زمانی که توان داخلی برای تولید واکسن داریم دلیلی برای واردات نیست

یک نماینده دیگر استان تهران نیز کسب سود را مهم‌ترین هدف شرکت‌های چندملیتی داروسازی دانست و به خبرنگار ما گفت: نباید فکر کنیم، این شرکت‌ها به فکر سلامت مردم هستند، ما باید همان‌طور که در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شدیم، درزمینهٔ واکسن نیز به توان داخلی تکیه کنیم.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی به نبود عوارض در هنگام تست انسانی واکسن کرونای ایرانی اشاره کرد و گفت: زمانی که در داخل کشور توان تولید واکسن را داریم، دلیلی ندارد، آن را از منابع غیر معتبر و بعضاً حتی دشمن تهیه کنیم.

به نظر می‌رسد، اجماع داخلی بین مردم، مسئولین و متخصصان برای حمایت و اعتماد به واکسن کرونای ایرانی وجود دارد و همین امر مسئولیت تولیدکنندگان واکسن در داخل کشور را بیش‌ازپیش کرده است.
بازار

۱۳۹۹/۱۱/۱

اخبار مرتبط