اختصاصی نما:

چتر حمایتی دولت اعتدال بر رسانه های بیگانه!

عکس خبري -چتر حمايتي دولت اعتدال بر رسانه هاي بيگانه!

چرا دولت و همراهان آن بجای پذیرش قصور خود و ارائه ی یك برنامه ی منسجم برای ایجاد شبكه های بومی قدرتمند به تبلیغ یك فضای غربی با خطرات ناشی از آن می پردازند؟ جز این است می خواهید زمین بازی جدیدی با شوت كردن توپ قصورها و سوءمدیریت‌ها به زمین رقیب، برای خود تعریف كنید

شیما احمدی- به گزارش نما این روزها استفاده از فضای مجازی به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده است. زندگی حقیقی بشر امروز به صورت کاملا محسوس از فضای مجازی تاثیر می پذیرد . پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مهمترین بستر این زندگی مجازی را تشکیل می دهند.
میزان اهمیت انتخاب یک پیام‌رسان به میزان اهمیت کیفیت کار و زندگی ما در فضای مجازی بستگی دارد و این بستر از جنبه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و غیره قابل بررسی و تحلیل است.
در حال حاضر پیام‌‌رسان واتس‌اپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام پرمخاطب‌ترین پیام‌رسان‌های منتخب کاربران ایرانی هستند، واتس‌اپ و اینستاگرام در حالی جایگاه اول را به خود اختصاص داده اند که دارای بسیاری از مشکلات امنیتی و اخلاقی و...هستند
در مقابل پیام‌رسان‌های ایرانی قرار دارند که با وجود این که هزینه استفاده از آن‌ها حدود یک سوم استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی است ولی به دلایل قابل بررسی از جمله تبلیغات سنگین رسانه‌های خارجی علیه آن‌ها و عدم اختصاص بودجه ی لازم و همچنین عدم حمایت های دولت نتوانسته‌اند جایگاه مناسبی در بازار پیام‌رسان ایران به دست آورند.
همچنین دولت فعلی بنا بر جنبه های مختلف سیاسی "که به آن رنگ و بوی مردمی بودن می دهد" به شدت از وجود شبکه های خارجی حمایت می کند. در جدیدترین اظهار نظرها جناب ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت، با افتخار هر چه تمام تر با انتشار یادداشتی در حساب اینستاگرامی خود، هشدار می دهد که تعطیل کردن اینستاگرام «حدود یک میلیون ایرانی» را به سمت بیکاری و فقر می‌کشاند. بعد از این سخنان بود که مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس، در واکنش به سخنان سخنگوی دولت در مورد عدم فیلتر اینستاگرام، در حساب توییتری خود نوشت: «‌این چه خفتی است که سخنگوی دولت مدعی شده اینستاگرام یک میلیون شغل در کشور آفریده است؟ عدم خودباوری تا چه حد؟!» و این صحبت آقای نماینده باعث بروز یک هجمه رسانه ای علیه او شد تا عده ای بر او بتازند که چرا رویکرد دولت را خفتبار خوانده است؟ به راستی مگر چیزی جز خفت است که بخاطر عدم حمایت های دولت از شبکه های بومی جوانان و نوجوانان ما مجبورند در فضایی به فعالیت بپردازند که از خطرات اخلاقی و فکری آن در امان نیستند؟ اگر دولت از شبکه های داخلی حمایت های لازم را به عمل می آورد ایجاد این شغل ها در شبکه های داخلی با هزینه ی کمتر و ایمنی بیشتر به سهولت ممکن بود.
جناب آقای ربیعی همانطوری که مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود اشاره داشته اند،ما نمی گوییم این فضا را ببندید؛نه این که بی عقلی است،منتها استفاده درست بکنید،دیگران دارند استفاده درست می کنند،بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این شبکات را قبضه کرده اند،مااین را نمی کنیم؟چرا حواسمان نیست؟چرا رها می کنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیر منظبط را.
معاون وزارت ارتباطات هم در پاسخ به اقای میرسلیم در شبکه ی اجتماعی نوشته است: اگر استفاده از پلتفرم بین المللی خفت است، حضور جنابعالی ایجا چه معنایی دارد؟
باید به ایشان متذکر شد که بحث بر سر عدم حمایت دولت از شبکه های بومی و فخر فروشی شبکه های بیگانه است. چرا دولت و همراهان آن بجای پذیرش قصور خود و ارائه ی یک برنامه ی منسجم برای ایجاد شبکه های بومی قدرتمند به تبلیغ یک فضای غربی با خطرات ناشی از آن می پردازند؟ جز این است می خواهید زمین بازی جدیدی با شوت کردن توپ قصورها و سوءمدیریت‌ها به زمین رقیب، برای خود تعریف کنید
شكي نيست كه براي استفاده از شبكه هاي اجتماعي در كشور از سوي كاربران ايراني مطالبات بسياري وجود دارد و در صورت وجود شبكه هاي اجتماعي قدرتمند داخلي، كاربران ايراني به سمت استفاده از اين شبكه هاي بومي سوق خواهند یافت

۱۳۹۹/۱۱/۸

اخبار مرتبط