دلیل كاهش ارزش سهام پالایشی‌ها چیست؟

عکس خبري -دليل کاهش ارزش سهام پالايشي‌ها چيست؟

كارشناس بازار سرمایه گفت:سهام شركت‌های پالایشی از اسفند سال قبل تا مرداد امسال بیش از هشت برابر رشد كرد و بعد از آن ارزش خود را از دست داد.



به گزارش نما، مصطفی محبی استاد دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه، بیان کرد: صنعت پالایشی یکی از بزرگترین بخش های بازار سرمایه است، که در حال حاضر صنایع پتروشیمی بندرعباس، اصفهان، لاوان، شیراز، تبریز و چندین موارد دیگر در بورس کشورمان پذیرفته شده اند.

وی افزود: شرکت‌های پالایشی دو دسته فرآورده تولید می‌کنند، که دسته اول فرآورده‌های اصلی و دسته دوم فرآورده‌های ویژه است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که افزایش تولید فرآورده‌های نفتی چه اثری بر بازار سرمایه دارد؟ اظهار کرد: بازار سرمایه بازاری است که، افزایش در مقدار فروش سهم روی قیمت آن اثری نمی‌گذارد و چیزی که مهم است سود حاصل از تولید است، گاهی ممکن است یک شرکت تولیدش کم شود، ولی سودش افزایش پیدا کند، سود در بازار سرمایه برای کاربران بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی برنامه‌ای برای افزایش تولید در نظر ندارند، اما به فرض اینکه بخواهند افزایش تولید بدهند، به شرط آنکه بخواهند فرآورده‌های ویژه‌ بیشتری تولید کنند، باعث افزایش قیمت سهم می‌شود.

محبی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از صادرات نفت خام، تولید فرآورده‌های نفتی کاهش پیدا می‌کند؟ تشریح کرد: خیر، چون ظرفیت پالایشگاه‌های کشور محدود است و نمی‌توانیم همه نفت کشور را به پالایشگاه‌ها بدهیم و اینکه از طرفی بازار جهانی نفت با بیش از ۱۰ میلیون مازاد عرضه مواجه است و در حال حاضر کشش این که نفت ایران از یک میلیون بشکه به پنج میلیون بشکه برسد را ندارد، پس با صادرات نفت، تولید فرآورده‌های نفتی کاهش پیدا نمی‌کند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که اگر عرضه فرآوردهای نفتی افزایش پیدا کند؟ مردم خواهان خرید سهام این شرکت‌ها می‌شوند؟ بیان کرد: اگر عرضه فرآوره‌های ویژه افزایش پیدا کند، چون محصولاتی هستند که شرکت‌های نفتی در بورس انرژی معمولا با حاشیه سود بالاتر به فروش می‌رسانند، شاید مردم خواهان خرید این سهم ها باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که مردم چگونه می‌توانند به پالایشی‌ها اعتماد کنند و نگران دچار شدن آن‌ها به سرنوشت پالایش یکم نباشند؟ تشریح کرد: فرآورده‌های اصلی شامل مواردی مثل گاز مایع و نفت سفید است، فرآورده‌های ویژه شامل مواردی مثل انواع سوخت و حلال‌ها می‌شوند. حال دلیل افت قیمت پالایشگاه‌ها در آذر ماه این بود که سهم تولید نفت کوره در پالایشگاه‌های ایران زیاد است، نفت کوره بیشتر به عنوان نفت کشتی و نیروگاه‌ها تولید می‌شود، بنابراین از این ماده کم استفاده می‌شود.

اوایل سال ۲۰۲۰ طرحی در دنیا به اسم AMO اجرا شد، این یک طرح زیست محیطی بود که، باعث شد ۲۰درصد از نفت شرکت‌های پالایشی ایران بماند بنابراین حاشیه سودشان کاهش پیدا کرد و قیمت سهام شان به شدت کم شد، اما به دلیل اینکه این سهام‌ها در صندوق‌های ETF دولت معامله شدند، افزایش قیمت داشتند، اما در حال حاضر افت کردند، چون بازار سرمایه دستخوش تغییراتی است و از روی هیجان افراد سهامشان را فروختند و قیمت سهمشان افت کرد.

محبی در پایان گفت: شرکت‌های پالایشی از اسفند ماه سال قبل تا مرداد ماه امسال بیش از هشت برابر رشد کردند و بعد از آن سهامشان ارزش خود را از دست داد، ولی این ماجرا برای پتروشیمی‌ها متفاوت است و قیمت سهامشان از پارسال تا امسال دو برابر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۳۹۹/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط