مدیران غیرنفتی در صندوق بازنشستگی صنعت نفت

مديران غيرنفتي در صندوق بازنشستگي صنعت نفت

دهقانی گفت: مدیر غیرنفتی نمی‌تواند درك درستی از مشكلات بازنشستگان و شاغلان صنعت نفت داشته باشد.

به گزارش نما ، گودرز دهقانی، رئیس اسبق مرکز بهبود روابط کار و امور اجتماعی در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، در گفت و گو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: صندوق بازنشستگی صنعت نفت، به عنوان یک صندوق بین نسلی شناخته می‌شود که  شاغلان و بازنشستگان صنعت نفت یعنی حدود ۸۵ هزار نفر نیرو به آن وابسته هستند که اکنون با مشکلاتی رو به رو شده است.

او ضمن اشاره به تخلفات صورت گرفته در صندوق بازنشستگی، پش انداز و رفاه صنعت نفت، افزود: قوه قضاییه حتما باید ورود کند زیرا همه نگران هستند و می‌خواهند بدانند پول‌هایی که در این صندوق وضعیت نامشخص دارند سرانجام آن به کجا می‌رسد؟ چرا مانند سایر سازمان‌ها، همسان‌سازی حقوق برای ما نیز اجرایی نمی‌شود؟

این بازنشسته صنعت نفت، گفت: هیئت امنای این صندوق، باید به مطالبات کارکنان و بازنشستگان توجه کنند، اما متاسفانه بحث را سیاسی و جناحی کرده‌اند و در مباحث سیاسی و جناحی نیز، منافع تمام بازنشستگان مغفول مانده است.

او گفت: برخی فکر می‌کنند که کارکنان صنعت نفت حقوق‌های بسیار بالایی دریافت می‌کنند، شاید عده محدودی باشند که حقوق بالا دریافت کنند، اما شرایط برای همه اینطور نیست. چهار درصد از نیرو‌های صنعت نفت حقوق بالا دریافت می‌کنند، اما ۷۵ درصد از آن‌ها، زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند آن هم در شرایطی که ۱۰ میلیون تومان خط فقر محسوب می‌شود.

دهقانی ادامه داد: اگر مسئولان به جنوب کشور سری بزنند، متوجه می‌شوند که در نقاطی مثل ماهشهر، بندر امام و عسلویه، این نیرو‌ها با فلاکت و فقر زندگی می‌کند.

او گفت: برخی در تلاش هستند تا آن چیزی که اکنون در اختیار بازنشستگان نفت است را در سایه غفلت نهاد‌های نظارتی، به یغما ببرند. کسانی که مسئولیت‌ها را در صندوق بازنشستگی نفت به دست گرفته اند، اکثرا غیرنفتی هستند و اگر بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که اغلب مسئولان فعلی این صندوق، در شرکت‌های متعددی مسئولیت و از آنجا نیز درآمد دارند.

او در پایان اظهار کرد: در بدو استخدام، طی قراردادی برای نیرو‌ها مشخص شده بود که از درمان رایگان برخوردارند، اما اگر اکنون به بیمارستان‌های صنعت نفت مراجعه کنیم، باید ۱۰ درصد فرانشیز درمان بپردازیم که کاملا خلاف تعهدنامه بدو استخدام است. شنیده می‌شود که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز، در حال خلاصه شدن است و بخش‌های مختلف آن به مرور در حال واگذاری هستند. اکنون در صنعت نفت، شاغلان وقتی بازنشستگان را می‌بینند، چه میلی برای آن‌ها باقی می‌ماند که در صنعت باقی بمانند.

۱۳۹۹/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط