گزارش رویترز از بی‌توجهی كره شمالی به بایدن

عکس خبري -گزارش رويترز از بي‌توجهي کره شمالي به بايدن

یك مقام ارشد دولت آمریكا می‌گوید واشنگتن از نیمه ماه فوریه در تلاش برای تماس با پیونگ‌یانگ بوده اما كره شمالی هنوز به آنها پاسخی نداده است.



به گزارش نما، علی‌رغم وعده دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» برای تغییر رویکرد در قبال کره شمالی و افزایش فشارها به این کشور برای خلع سلاح اتمی، گفته می‌شود واشنگتن پشت پرده سعی در برقراری ارتباط با پیونگ‌یانگ داشته است.

خبرگزاری «رویترز» بامداد یکشنبه به نقل از یک مقام ارشد دولت بایدن گزارش داد، کره شمالی به تلاش‌های دولت بایدن از نیمه ماه فوریه برای تماس دیپلماتیک با آنها، پاسخ نداده است. دفتر نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل نیز پذیرای دیپلمات‌های آمریکایی نبود.

این خبرگزاری نوشت: «افشای تلاش‌های ناموفق دولت بایدن برای ارتباط با کره شمالی که تاکنون گزارش نشده بود، سوالات و نگرانی‌هایی را درباره نحوه اقدام واشنگتن برای کاهش تنش‌ها با پیونگ‌یانگ بر سر برنامه‌های موشکی و اتمی این کشور به‌وجود آورده است».

بر اساس این گزارش، عدم موفقیت دولت جدید واشنگتن برای تماس با پیونگ‌یانگ، بُعد جدیدی نیز به سفر وزرای خارجه و دفاع آمریکا در هفته آینده به کره جنوبی و ژاپن نیز می‌بخشد.

یک مقام ارشد دولت بایدن - که خواست نامش فاش نشود - در گفت‌وگو با رویترز جزئیات زیادی از تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای ارتباط با کره شمالی افشا نکرد اما توضیح داد که از طریق کانال‌های متعددی از نیمه ماه فوریه سعی در برقراری تماس با پیونگ‌یانگ شده بود.

این مقام تصریح کرد: «تا به امروز که هیچ جوابی از سوی پیونگ‌یانگ دریافت نکرده‌ایم».

آمریکا طی دهه‌های اخیر ضمن استقرار نیروهای نظامی خود در کره جنوبی و مناطق همجوار کره شمالی، همواره علیه برنامه اتمی این کشور موضع‌گیری کرده و خواستار برچیدن این برنامه شده است اما پیونگ‌یانگ این برنامه را ضامن امنیت و بقای خود می‌داند.

چند روز قبل نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای خود در کره جنوبی، بر تعهد آمریکا برای پاکسازی شبه‌جزیره کره از تسلیحات اتمی، علی‌رغم بن‌بست مذاکرات با کره شمالی، تاکید کرد.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط