در عید نوروز به برج میلاد برویم؟

عکس خبري -در عيد نوروز به برج ميلاد برويم؟

برج میلاد تهران با چشم انداز خاص و چشمگیرش، در كنار نقشی كه در ساماندهی شبكه بی‌سیم، پوشش كانال‌های رادیویی و تلویزیونی، كاربری‌های هواشناسی و كنترل ترافیك ایفا می‌كند، جذابیت گردشگری هم دارد.


به گزارش نما، از هر نقطه پایتخت و از فراز همه برج‌ها و ساختمان‌ها و از ورای دود و آلودگی و سرسام ترافیک و ازدحام خیابان ها، برج میلاد در افق نگاه شهروندان تهرانی می‌نشیند. شاید اولین و حتی مهمترین ویژگی این برج همین باشد. این دیده شدن و در معرض نمایش عمومی همیشگی بودن عاملی شده تا برجسته‌ترین نقش در نماد شدن برای تهران به این برج که همچون ستون سنگی سخت و استواری بالاتر از همه نمادها و المان‌های شهری پایتخت ایستاده برسد. برج میلاد که عنوان ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین برج بلند جهان را یدک می‌کشد به نوعی نشان و علامت نحوه توسعه و تحول تهران هم هست.

از همین رو برگزاری بسیاری از همایش‌ها و نشست‌ها در این مکان انجام می‌شود و وجود موزه، سینما، دلفیناریوم و غرفه‌های عرضه محصولات گوناگون این برج سر به آسمان ساییده را به جشنواره دائمی فرهنگ و هنر و تجارت بدل کرده است.

اما سازندگان برج میلاد هنگام طرح ریزی نقشه ساخت این برج چه در سر داشتند؟ مجتبی حسینی توسل مدیرعامل برج میلاد در پاسخ به پرسش‌ها، اهداف چندگانه و متنوعی را برای ساخت این برج بر می‌شمارد: در سال ۱۳۷۲ به منظور ایجاد فضای نو و جذاب برای شهروندان تهرانی و ایرانی و ایجاد یک نماد ملی با توجه به توان مهندسین ایرانی، مدیران شهری را بر آن داشت تا برای رفع مشکلات مخابراتی و تلویزیونی شهر و موارد مطروحه، اقدام به انجام مطالعات اولیه (مطالعات شناخت) به منظور احداث مجموعه چند عملکردی نمایند.

آن طور که حسینی توسل روایت می‌کند زنگ اقدام عملیاتی برای ساخت برج میلاد در نیمه دهه هفتاد نواخته شد: سرانجام در سال ۱۳۷۶ (۱۹۹۸ میلادی) عملیات اجرایی برج آغاز و شرکت یادمان سازه مجری پروژه برج میلاد تهران از طرف شهرداری تهران معرفی شد و دکتر محمد رضا حافظی استاد دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی به عنوان معمار و طراح پروژه انتخاب گردید. موضوع به صورت طرح و ساخت به مناقصه گذاشته شد و در نهایت قرارداد با پیمانکار منعقد گردید.

مدیرعامل برج میلاد برای مجموعه تحت امرش یک ماموریت ملی ویژه تعریف می‌کند. او همه را برای دیدن زیبایی‌ها و قابلیت‌های برج فرا می‌خواند: در نهایت و پس از اتمام ساخت برج میلاد، شرکت برج میلاد تهران با هدف بهره برداری از مجموعه برج میلاد به عنوان مجموعه‌ای کارآمد و اثر بخش در کلان شهر تهران که قابلیت ارائه خدمات متمایز و پایداری را در راستای ماموریت ملی داشته باشد، تاسیس شده است. اکنون این شرکت به نمایندگی از شهرداری تهران از تمامی مردم عزیز ایران زمین و گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید از مجموعه میلاد دعوت می‌کند تا با بهره گیری از تجربیات و توان علمی در حوضه خدمات یک روز به یادماندنی و خوش را برای بازدیدکنندگان و میهمانان محترم رقم بزند.

از حسینی توسل درباره بخش‌های مختلف مجموعه برج میلاد می‌پرسیم و اینکه آیا طی سال‌های اخیر بخش جدیدی به مجموعه برج میلاد اضافه شده یا نه: مجموعه برج میلاد شامل سازه برج میلاد، مرکز همایش‌های برج میلاد، سایت نمایشگاهی، و بخش‌های تفریحی همچون کاربازیا، شهربازی، بولینگ، مجموعه فاخر صنایع دستی و سوغات ایرانی، سالن‌های سینما و ... است. سال ۱۳۹۹ در طبقات اول و دوم لابی برج میلاد نمایشگاه و فروشگاهی به وسعت بیش از ۴۰۰۰ متر مربع از فاخرترین هنرهای ایرانی، صنایع دستی و بهترین سوغات ایرانی راه اندازی شده که مورد استقبال فراوان شهروندان و گردشگران قرارگرفته است. همچنین مجموعه سالن بولینگ، شهربازی، اسکواش و بازی‌های راکتی در حال آماده سازی و راه اندازی است.

او وعده بهره برداری از مجموعه‌های تفریحی تازه تری را هم می‌دهد: همچنین به زودی شاهد بهره برداری از مجموعه بازی‌های پرهیجان در تراز ۲۸۰ برج خواهیم بود. از جمله سایر اقدامات انجام شده طراحی جاده تندرستی و دهکده سلامت در اراضی جنوبی مجموعه است که به زودی از طریق فراخوان عمومی و شناسایی و انتخاب سرمایه گذار و مجری به مرحله عملیاتی خواهد رسید که یکی از مدرن‌ترین و باکیفیت‌ترین مجموعه‌های تندرستی تهران خواهد بود. علاوه بر این موارد جهت آشنایی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان با ادبیات ایران و جهان، مجموعه "تم پارک افسانه ها" در حال آماده سازی می‌باشد و به زودی با ارائه شخصیت‌های داستانی و معرفی افسانه‌های ایران و جهان پذیرای عموم خواهد بود.

می‌پرسیم آیا ساخت و سازها در برج میلاد باز هم ادامه خواهد داشت؟ حسینی توضیح مبسوطی ارائه می‌دهد: در سال ۱۳۹۹ و بعد از گذشت ۱۲ سال از بهره برداری از برج میلاد، طرح جامع اراضی پهنه میلاد محصور در میان بزرگراه‌های شهید همت، شهید چمران، شهید حکیم و شیخ فضل الله شامل مجموعه برج میلاد، بیمارستان میلاد، سازمان انتقال خون و دانشگاه علوم پزشکی تهیه و به تصویب کمیسیون ماده پنج شهر تهران رسید. این طرح سند راهبردی هدایت کالبدی اراضی این پهنه ارزشمند شهری و توسعه مجموعه برج میلاد بعنوان (بام فرهنگ و هنر) و (مرکز دیپلماسی فرهنگی) می‌باشد.

براساس اطلاعاتی که مدیرعامل برج میلاد در اختیار ما می‌گذارد برنامه جامعی برای ایجاد چشم اندازی وسیع در دورنمای آینده این برج در حال عملیاتی شدن است: در قالب این طرح کاخ جشنواره ها، سالن‌های متعدد تئاتر و سینما و موسیقی و گالری‌های هنری و مراکز عرضه محصولات فرهنگی و هنری و پارکینگ‌های طبقاتی وسیع به مجموعه همایش‌های بین المللی برج میلاد در محل گود فاز دو اضافه خواهد شد. همچنین جهت میزبانی از میهمانان داخلی و خارجی این مرکز فرهنگی و گردشگری، در طرح جامع مذکور هتلی پنج ستاره پیش بینی شده است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی ساخته و به بهره برداری خواهد رسید.

برای هر گذرنده و گردشگری این یک مساله بنیادی خواهد بود که بتواند از یک راه آسان و کم هزینه و با صرف کمترین زمان خود را به برج میلاد برساند. از این جنبه برای خود گردانندگان برج هم مهم است که بتوانند وضع آمد و شد به این مکان را سامان دهند. حسینی توکل از افتتاح ایستگاه مترو برج میلاد خبر می‌دهد: با افتتاح خط ۷ ایستگاه مترو در حال حاضر شهروندان می‌توانند علاوه بر وسایل نقلیه عمومی همچون تاکسی و اتوبوس، از ایستگاه مترو نیز استفاده کنند. در حال حاضر با توسعه حمل و نقل ریلی رفت و آمد شهروندان به برج میلاد بسیار آسانتر از گذشته شده است.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۱/۶

اخبار مرتبط