راه اندازی مركز نوآوری مدیریت بحران در تهران/ایجاد دانشگاه آماده در دستور كار مدیریت بحران

راه اندازي مرکز نوآوري مديريت بحران در تهران/ايجاد دانشگاه آماده در دستور کار مديريت بحران

سازمان مدیریت بحران شهر تهران در نظر دارد با هدف بهره مندی از ظرفیت های علمی شركت های دانش بنیان «مركز نوآوری مدیریت بحران» را راه اندازی كند.

به گزارش نما ، حیدر کلهر درباره برنامه های این سازمان در حوزه مشارکت های مردمی در سال جدید گفت: برنامه های امسال ما در راستای برنامه های دو سال قبل است . برنامه هایی که مهمترین رویکرد آن در حوزه آموزش و فرهنگ سازی با استفاده از ابزار رسانه های صوتی و تصویری و شبکه های اجتماعی در مقابله با بحران های احتمالی خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از این برنامه ها، اجرای یک برنامه رادیویی۲۰ دقیقه ای به صورت روزانه در رادیو تهران است که در سال قبل آغاز شد و امسال هم بنا داریم کیفیت محتوای آن را بالا ببریم و این برنامه که یکی از برنامه های پرشنونده در رادیو تهران است با کیفیت محتوایی بهتری به شنوندگان عرضه شود.

کلهر افزود: در سیمای جمهوری اسلامی هم با همکاری شبکه پنج روزانه یک برنامه تلویزیونی چند دقیقه ای به عنوان شهر آماده در قالب معرفی مخاطرات و ظرفیت مدیریت محلات پخش می شود. این برنامه در سال جدید ادامه خواهد یافت. همچنین یک کار کودک هم در قالب برنامه رنگین کمان به صورت هفتگی در شبکه پنج اجرا می شود که آن هم ادامه دارد. یک برنامه جدید هم از اواسط بهار با عنوان آماده شو از طریق شبکه نسیم تولید و پخش می شود که قالب مسابقه دارد و به دنبال ارتقای فرهنگ مقابله با بحران و آموزش در این زمینه است. یک برنامه ۲۰ دقیقه ای هم از شبکه سه با هدف ارتقای آمادگی شهروندان به روی آنتن خواهد رفت.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان مدیریت بحران شهر تهران درباره فعالیت های مجموعه زیر نظرش در شبکه های اجتماعی هم گفت: در پیام رسان اینستاگرام یک صفحه با نام شهر آماده داریم که 20 هزار دنبال کننده دارد و در آن مطالب آموزشی خوبی در قالب پست و لایو ارائه می شود که مورد استقبال شهروندان هم قرار گرفته است برنامه ها این است که این صفحه در سال جدید به بیش از صد هزار دنبال کننده برسد و بتواند تاثیر بیشتری بر مخاطبان بگذارد .

وی به «مدرسه آماده» اشاره کرد و گفت: امسال کار ویژه ای در مدارس انجام می دهیم همان طور که می دانید طرح «مدرسه آماده»در انتهای سال ۹۹ طرحی ملی شد و قرار شد در مدارس کلانشهرهای کشور اجرا شود برای اجرای این طرح در سطح کشور سازمان مدیریت بحران شهر تهران برنامه ریزی مفصلی کرده است و بر اساس این طرح در پایان ۱۴۰۰ بخش عمده ای از مدارس کلانشهرهای ایران اجرا خواهد شد. البته اجرای این طرح از طریق آموزش و پرورش خواهد بود.

کلهر در پاسخ به این سوال که چقدر از مدارس تهران تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند گفت: در تمام مدارس دولتی تهران طرح مدرسه آماده تا ۸۰ درصد اجرا شده است و مدارس غیرانتفاعی هم در برنامه اجرای طرح هستند. در قالب این طرح کارکنان مدارس اعم از معلم و مدیر تا دانش آموزان تحت آموزش های لازم برای مقابله با بحران قرار می گیرند. تاکنون از ۸۰ هزار کادر مدارس ۶۵ هزار نفر مورد آموزش قرار گرفته اند و به همین نسبت هم بخش قابل توجهی از دانش آموزان آموزش های لازم را دیده اند. علاوه بر این سند مخاطرات غیرسازه ای 3000 مدرسه در تهران تکمیل شده است که بر اساس این سند سطح ایمنی مدارس مشخص می شود و بر اساس سطح ایمنی مشخص شده برنامه کاهش مخاطرات در اختیار مدارس قرار می گیرد. همچنین ۵۰ مدرسه هم به تجهیزات لازم در مقابله با بحران مجهز شده اند و برنامه ما این است که در سال جدید ۵۰ مدرسه دیگر به این تجهیزات مجهز شوند. البته ذکر این نکته ضروری است که تامین این تجهیزات به عهده شهرداری نیست اما سازمان مدیریت بحران شهر تهران با توجه به دغدغه ای که برای حفظ جان شهروندان به خصوص دانش آموزان دارد این تجهیزات را که در یک کمد جاسازی شده است تهیه و به مدارس اهدا می کند.

کلهر به تاسیس «مرکز نوآوری مدیریت بحران» در تهران اشاره کرد و گفت: امسال مرکز نوآوری مدیریت بحران را راه اندازی می کنیم که به دنبال بکارگیری و بهره مندی از ظرفیت های علمی و دانش بنیانی و حوزه استارت آپی است. تاسیس این مرکز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام خواهد شد، کارهای مقدماتی آن انجام شده است و امیدواریم تا قبل از نیمه سال آن را افتتاح کنیم.

وی به «خانه های دوام» اشاره کرد و گفت: بحث خانه های دوام و ایمنی که یک دهه است در همه محلات دنبال می شود و امسال به دنبال این هستیم با همکاری شورا و شهرداری یک نظام تشویق هوشمند شهروند داوطلب طراحی کنیم تا هر شهروندی که داوطلبانه در حوزه مدیریت بحران در شهر داوطلبانه فعالیت هایی انجام دهد به صورت هوشمند خدمات و تسهیلاتی را در اختیار او قرار دهیم و این کار بزرگ و تاثیرگذاری در بالا بردن مشارکت های مردمی است.

بر اساس گزارش سایت شهر، وی همچنین به برنامه جدید شهرداری برای ایجاد «دانشگاه آماده» اشاره کرد و گفت: یک کاری در دانشگاه های شهر تهران داریم که با دانشگاه خواجه نصیر شروع کرده ایم و نام آن "دانشگاه آماده" است که بحث های آموزشی و ارزیابی ایمنی دانشگاه ها را پوشش می دهد در این طرح مثل «مدرسه آماده» موضوع آموزش دانشجویان و اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه ها را دنبال می کنیم و به دنبال افزایش سطح ایمنی دانشگاه ها هم خواهیم بود. این طرح با دانشگاه خواجه نصیر آغاز شده و به تدریج در سایر دانشگاه ها هم انجام خواهد شد. 

ایسنا 

۱۴۰۰/۱/۱۸

اخبار مرتبط