سید مصطفی خوش چشم :

دولت، میدان را هزینه دیپلماسی كرده است/ فایل صوتی ظریف برای دولت آینده مشكل ایجاد می كند

عکس خبري -دولت، ميدان را هزينه ديپلماسي کرده است/ فايل صوتي ظريف براي دولت آينده مشکل ايجاد مي کند

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: دولت در عمل و در زمینه روابط خارجی با چین و روسیه رویكرد فعالی نداشته و در حقیقت در پرداختن و حمایت از میدان نیز رویكرد مناسبی اتخاذ نكرده و همواره به دنبال تك سناریوی پیشبرد برجام بود و در اثر آن خدشه به برخی از پتانسیل‌های ما از جمله هزینه هسته‌ای وارد شد. پرواضح است كه دولت بیشتر تمایل داشته مطابق آنچه وزیر امور خارجه می‌گوید میدان را هزینه دیپلماسی كند.

سید مصطفی خوش چشم، تحلیلگر مسائل بینالملل در خصوص واکنش احتمالی متحدان ایران به فایل صوتی منتشرشده از وزیر امور خارجه گفت: با صحبتهای آقای ظریف ممکن است واکنش درخوری از سمت طرف روس مترتب شود و آنها را تحریک کند کما اینکه تاکنون نیز این واکنش رخداده و آنها اظهار کردهاند که بدون آنها مذاکرات برجام ممکن نبود و فرومی پاشید؛ بههرحال در روابط بین الملل شما نیازمند همراهی هر بازیگری هستید که بتواند در راستای نیل به اهدافتان کمک کند.
وی افزود: با اتفاقی که رخ داد طرف روسی ممکن است مانند سابق با ما همراهی نکند و این باعث میشود کار حفظ برجام حتی سختتر شود، در روابط بین الملل نیازمند این هستیم کشورهایی که با موضع ما همراه هستند، حمایتشان حفظ شود.
خوش چشم با بیان این نکته که در تقابل ایران و آمریکا، دو کشور روسیه و چین به ایران در دور زدن تحریم ها کمک میکردند تصریح کرد: اینگونه مواضع، ادامه همان نگاهی است که دولت تدبیر و امید به چین و روسیه داشته و همواره نسبت به منافع ممکن که از طریق گسترش روابط با چین و روسیه میتوانست انجام شود کوتاهی شد، اگر نگاه به روسیه و چین بیشتر معطوف می شد کشورهای اروپایی بعد از وین و ژنو به بازار ایران بی توجهی نمیکرد، این بازار پر پتانسیل را ترک نمیکردند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی بی توجهی به چین و روسیه از سوی دولت دوازدهم را، آسیب جدی برای دولت آینده دانست و خاطرنشان کرد: بی توجهی به روسیه و چین و درز فایل هایی که موجب آسیب به روابط این دو کشور با ما میشود ممکن است دولت آینده را در جبهه مقابله با تحریم های آمریکا که نیازمند همراهی چین و آمریکاست. دچارمشکل کندو دولت آینده باید در راستای ترمیم این روابط تلاش مضاعف کند.
وی در پایان تأکید کرد: دولت در عمل و در زمینه روابط خارجی با چین و روسیه رویکرد فعالی نداشته و در حقیقت در پرداختن و حمایت از میدان نیز رویکرد مناسبی اتخاذ نکرده و همواره به دنبال تک سناریوی پیشبرد برجام بود و در اثر آن خدشه به برخی از پتانسیل های ما از جمله هزینه هسته ای وارد شد. پرواضح است که دولت بیشتر تمایل داشته مطابق آنچه وزیر امور خارجه میگوید میدان را هزینه دیپلماسی کند.

۱۴۰۰/۲/۱۵

اخبار مرتبط