تلاش برای احیای برجام قبل از انتخابات ریاست جمهوری

بهره‌برداری انتخاباتی از مذاكرات وین

عکس خبري - بهره‌برداري انتخاباتي  از مذاکرات وين

موضوع اصلی این روزها نه توافق خسارت بار برجام و نه احیای آن و نه حتی گره زدن مذاكرات وین به انتخابات است مشكل اصلی ما عدم صداقت دو رویی و فریب مردم از سوی برخی از مسئولان دولتی است

به گزارش نما فیلیپ تیئبو سفیر فرانسه در ایران در گفتگویی با روزنامه ی کارگر گفته است: هدف ما این است که تا قبل از شروع انتخابات در ایران شاهد احیاء کامل توافق هسته ای باشیم.
حال این سوال مطرح است که آیا تجربیات برجام در مورد مذاکرات وین در حال تکرار است؟
اقای روحانی طی سخنانی در خرداد 94 گفت: ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست.
در سه‌شنبه ۲۳تیرماه همان سال حسن روحانی با افتخار پشت تریبون نهاد ریاست جمهوری ایستاد و ضمن گره زدن برجام به خیروبرکت ماه رمضان گفت: «امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم تمام تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و اشاعه‌ای به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو می‌شود». او با تأکید اضافه کرد تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل‌ونقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به‌طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق، و حتی تحریم تسلیحاتی نیز کنار گذاشته می‌شود.
در شهریور ماه سال 94 از رئیس‌جمهور این عبارت ثبت شد که: برجام به معنای شکستن همه این زنجیرهاست و آنهایی که روی کلمات این توافق پرافتخار که در آینده در خصوص جزئیات آن سخن خواهم گفت، نظر دارند، بدانند که نخواهم گذاشت عده ای افراطی بخواهند به امید این ملت ضربه بزنند.
و نهایتا در اواخر سال 94 بود که جناب اقای روحانی جمله ی معرف خود را زد که بازتاب گسترده ای در رسانه ها پیدا کرد ایشان طی سخنانی گفت: برجام یک،مانند آفتاب تابان بود و اگر کسی چشمانش را می‌بندد و می‌گوید شب است،باید چشمانش را باز کند تا آفتاب را ببیند
دلسوزان ملت توهین های بسیاری را از جانب شخص رئیس جمهور تحمل کردند تا هزینه های توافق برجام را برای ملت و دولت روشن کنند اما در نهایت توافق برجام با عجله و رفتارهای هیجانی دولت منعقد شد که چیزی جز خسارت محض برای کشور به همراه نداشت. اما موضوع اصلی این روزها نه توافق خسارت بار برجام و نه احیای آن و نه حتی گره زدن مذاکرات وین به انتخابات است مشکل اصلی ما عدم صداقت دو رویی و فریب مردم از سوی برخی از مسئولان دولتی است شرطی کردن اقتصاد کشور و ترسیم کردن چهره ی دیو از ترامپ و دلبر از بایدن همگی هوشیاری مضاعفی را از سوی مردم طلب می کند تا دوباره به دام شعارها و فریب های روانی برای جمع اوری رای نیفتند


با مردم صادق باشيد؛ با مردم با تقلب و خدعه و فريب و دورويي برخورد نكنيد. اگرانسان در مواجهه با مردم با صداقت وارد بشود، با كلك و دروغ و فريب و مانند اينها با مردم برخورد نكند. اگر ما در مسائل گوناگون اجتماعي‌مان، سياسي‌مان، انتخابات‌مان، و مانند اينها، همين يك مورد را مراعات كنيم، ببينيد چقدر دنيا آباد خواهد شد(امام خامنه ای)

۱۴۰۰/۲/۱۹

اخبار مرتبط