مذاكرات برجام، قربانی سخنان روحانی شد

عکس خبري -مذاکرات برجام، قرباني سخنان روحاني شد

یك كارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینكه یكی از دلایلی كه برجام مشكل پیدا كرد، سخنان روحانی در طول این سال‌ها است، گفت: روحانی به تیم مذاكره كننده ضربه زد.


به گزارش نما، فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی، قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها را سبب خیر برای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان دانست و گفت: اگر اظهارات علنی دیپلمات‌های کشور را بررسی کنید، زمانی که از اهرم‌های فشار در دست ایران صحبت می‌کنند در واقع این اهرم‌ها ذیل همین قانون راهبردی مجلس محقق شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر شما به گزارش چند هفته پیش نیویورک تایمز نگاه کنید، زمانی که ایران غنی سازی ۶۰ درصد را شروع کرد طرف آمریکایی، ایران را جدی گرفت.

وی ادامه داد: از این جهت، قانون مجلس غیر از از خیر برای مذاکره کنندگان ما چیز دیگری نداشت و توانمندی تیم مذاکره کننده ایرانی را بالا برد.

بیشتر بخوانید:
ایزدی: آمریکایی‌ها پشیمان هم نیستند چه برسد به توبه!

ایزدی همچنین افزود: این که می‌بینید رئیس جمهور و برخی از مقامات قوه مجریه، مدتی است از ادبیات این چنینی استفاده می‌کنند، به دلیل درگیری‌ها و دعواهای سیاسی داخلی است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: البته یک بخشی از آن نیز طبیعی است به هر حال اگر ما برای یک پروژه هشت سال وقت گذاشتیم و معلوم شود که این پروژه، پروژه خوبی نبود؛ فرد یا باید اذعان کند مشکل خودش است یا فرافکنی بکند!

وی ادامه داد: حالا اینکه متاسفانه بعضی‌ها در دولت شروع به فرافکنی کرده‌اند، واقعیت امر این است که برجام از ابتدا مشکلات جدی داشت و همین مشکلات نیز باعث شد که ترامپ این توانمندی را پیدا کند و به راحتی از برجام خارج شود.

ایزدی گفت: بایدن نیز الان ۵ ماه است که رئیس جمهور آمریکا شده است و به خاطر همین مشکلات برجام است که اینگونه برخورد می‌کند.

مسئولین به‌خاطر درگیری‌های سیاسی داخلی مشکلات را مرتبط با داخل می‌کنند

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: این مسئله یک مقدار شرمندگی برای کشور دارد که به جای اینکه مقامات ارشد قوه مجریه، واقعیت‌های موجود را بیان کنند و مقصر اصلی را برجسته کنند، به خاطر درگیری‌های سیاسی داخلی می آیند و مشکلات را مرتبط با عده‌ای در داخل می‌کنند.

وی همچنین افزود: ماه‌های گذشته آقای روحانی می‌گفت مذاکرات تمام شده است. ما به توافق بسیار نزدیک هستیم و مشکلات حل شده است. به شدت در مورد روند مذاکرات مثبت صحبت می‌کرد، اما زمانی که از مقامات آمریکایی می‌پرسیدند، می‌گفتند که نه همچنین خبرهایی وجود ندارد.

امریکا گفت چیزی به نام لغو تحریم وجود ندارد

ایزدی تصریح کرد: واقعیت نیز این بود که خبری نبود! ایران اعلام کرده بود که لغو تحریم همراه با راستی‌آزمایی را می‌خواهد، اما آمریکایی‌ها گفتند که ما لغو نداریم! ما تعلیق داریم که آن هم برای آن دسته از تحریم‌هایی است که خودمان تشخیص می‌دهیم. همچنین راستی آزمایی را نیز قبول نداریم! و زمانی که از مقامات امریکایی می‌پرسیدند، می‌گفتند ما به توافق نزدیک نیستیم! چرا آقای روحانی اینقدر مثبت صحبت می‌کرد؟!

اولین قربانی اظهارات روحانی، تیم مذاکره کننده است

این تحلیلگر مسائل بین الملل همچنین گفت: این‌که شخصی بعد از اثبات و معلوم شدن این موضوع که این توافق شدنی نیست، بخواهد داخل کشور را متهم بکند و فرافکنی کند، به نظر من این عملکرد خوبی نیست. اولین قربانی نیز تیم مذاکره کننده است.

ایزدی گفت: وقتی رئیس جمهور می‌گوید، مشکلات مذاکرات در داخل ایران است. آن طرف غربی در پای میز مذاکره می‌گوید شما برای چه آمده اید با ما مذاکره می‌کنید بروید و مشکلاتتان را در داخل کشور خودتان حل کنید.

وی ادامه داد: ظرف ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌گوید رئیس جمهورتان گفته است که مشکل، ما نیستیم و مشکل در داخل است! این به تیم مذاکره کننده ضربه می‌زند و همچنین ضربه زده است.

این کارشناسی سیاسی تاکید کرد: در گذشته نیز همین حالت را داشتیم، اظهارات آقای روحانی به تیم مذاکره کننده ضربه میزد! آقای روحانی می‌گفت خزانه ما خالی است.

ایزدی در ادامه گفت: یک نقل قول از یکی از اعضای تیم مذاکره کننده وجود دارد که می‌گوید در جلسه اولی که دیپلمات‌های ایرانی بعد از آن اظهارات آقای روحانی در دوره مذاکرات برجام برای مذاکره رفتند، طرف مقابل گفته بود که شما برای چی آمدید! برنامه هسته‌ای صلح آمیز و غیر صلح آمیز آن خرج دارد. شما که اصلاً ندارید، اصلاً برای چی آمده اید و وقت ما را را می‌گیرید! کلاً آن را متوقف کنید.

وی تصریح کرد: لذا یکی از دلایلی که برجام مشکل پیدا کرد، همین اظهارات آقای روحانی در طول این سال‌ها است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در واکنش به ارائه گزارش مثبت ظریف از برجام به مجلس شورای اسلامی گفت: شما نیز وقتی که کاری در دستتان است می‌خواهید بگویید که کارتان را خوب انجام داده اید.

ایزدی افزود: گزارش ظریف تکرار بخشی از همان حرف‌های مثبت در مورد برجام بود که این به نفع کشور نبود چون شما انتظارات را نسبت به برجام بالا بردید.

وی ادامه داد: در عمل نیز برجام قرار نبود این انتظارات را به آن نقطه که باید برساند، برساند و فقط یک سرخوردگی ایجاد شد. چون تبلیغ در مورد برجام زیاد شد و در عمل نیز برجام آن چیزی نبود که تبلیغ شده بود و این خوب نبود.

این کارشناس مسائل بین المللی گفت: آن بخش آخر که آقای ظریف چند جمله اعتراف در مورد اینکه خیلی از کشورهایی که با ایران در زمان تحریم کار می‌کردند به آنها بی مهری شد، مهم بود. از این جهت باید از ایشان تشکر کرد که واقعیت را در گزارش آورد اما خیلی خوب بود همان موقع که بی مهری‌ها انجام می‌شد این حرف‌ها زده می‌شد. نه الان که دو هفته به پایان دولت باقی مانده است.

اعترافات ظریف در خصوص بی‌مهری به برخی کشورها در زمان برجام مهم است

ایزدی گفت: اعترافاتی که در آن گزارش در رابطه با بی مهری با خیلی از کشورها که با ایران کار می‌کردند وجود دارد بسیار مهم است.

وی ادامه داد: زمانی که فردی مثل آقای ظریف پایین آن را را امضا می‌کند این می‌تواند برای اصلاح کمک کند.

ایزدی همچنین در پاسخ به سوالی که آیا خطوط قرمز داخلی مانع تحقق برجام شدند گفت: ما در رابطه با برجام خطوط قرمزی داشتیم اما آقای ظریف آخر سر گفت خیلی از آن خطوط قرمز محقق نشد و به آن‌ها توجه نشد و رد شدیم.

وی ادامه داد: با همه آن خطوط قرمز، آخرش به متنی رسیدند که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از آن خارج شد و نتیجه برجام نیز برای کشور قابل توجه نبود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: از این جهت این واقعیتی در رابطه با برجام است که درست دیده نشد و چون درست دیده نشد، خیلی از مشکلات بعدی نیز به خاطر همین عدم دقت بوجود آمد.

ایزدی همچنین در واکنش به بخشی دیگر از گزارش وزیر امور خارجه به مجلس شورای اسلامی گفت: من اصولاً اعتقادی به تفکیک میان میدان و دیپلماسی ندارم. دستاوردهای میدانی و دستاوردهای دیپلماسی موجب ارتقاء قدرت کشورها خواهد شد.

میدان و دیپلماسی همسو باهم حرکت می‌کنند

وی ادامه داد: در حقیقت هیچ تقابلی بین این دو وجود ندارد اینها همسو با هم هستند و همراه هم حرکت می‌کنند. نه در مقابل! بنابراین بعضی وقتا شما از ظرفیت‌های میدانی برای گرفتن امتیازهایی در میز مذاکره استفاده می‌کنید و بعضی وقتا نیز از ظرفیت‌های دیپلماتیک، برای گرفتن امتیاز در میدان استفاده می‌کنید.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: یکی از مشکلاتی که در آن فایل صحبت‌های آقای ظریف وجود داشت، همین متفاوت دیدن این دو مقوله بود. این نکته، نکته‌ی درستی است که متولیان دیپلماسی، وزارت امور خارجه هستند و متولیان میدان نیز نیروی قدس هستند. اما ما نباید موارد مرتبط با امنیت ملی را صنفی و بخشی نگاه کنیم.

وی ادامه داد: اینها در نهایت ابزارها و ساختارهای هستند که در جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف ملی طراحی شده است. در هر زمانی یکی از این ابزارها قابل استفاده می‌شود و تقابل بین آنها وجود ندارد.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۴/۲۹

اخبار مرتبط