خطر مواد غذایی دودی كمتر از مصرف سیگار نیست

عکس خبري - خطر مواد غذايي دودي کمتر از مصرف سيگار نيست

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: تاكنون صدها تركیب سمی در مواد غذایی دودی پیدا شده كه برای سلامتی انسان مضر است و برخی از آنها مشابه تركیبات سمی دود سیگار هستند.

به گزارش نما از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گلبن سهراب با اشاره به اینکه خطر استفاده از ۵۰ گرم سوسیس دودی معادل مصرف یک پاکت سیگار یا چهار روز تنفس در هوای آلوده شهری است، افزود: متاسفانه اخیرا مصرف غذاهای دودی به‌ویژه گوشت، سوسیس، کالباس و ماهی رواج زیادی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه غذاهای دودی شده خصوصا مواد غذایی که با تکنولوژی درست و محاسبات صحیح دود داده نشده‌اند دارای ترکیبات حلقوی هستند که حاوی ماده «بنزن» هستند و می‌توانند سرطان‌زا باشند.

گلبن با اشاره به اینکه امکان ایجاد ترکیبات حلقوی در غذاهای دودی شده به‌ویژه هنگامی مجال بروز پیدا می‌کند بسیار زیاد است، اضافه کرد: اگر این مواد غذایی در محلی که می‌خواهند دود بدهند زغال و چوب مناسب یافت نشود و از چوب‌ها و لوازم نامناسبی جهت دود دادن غذا استفاده کنند، مضرات این مواد دو چندان می شود.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در واقع برای دودی کردن غذا باید محاسبات خاصی درباره میزان چوب مصرفی و مدت زمانی که برای این فرایندلازم است، انجام گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ماهی‌های دودی که در برخی از بازارهای محلی فروخته می‌شوند قابل خوردن هستند، افزود: خیر، البته این مساله علت دیگری نیز دارد زیرا در برخی موارد حتی ماهی‌هایی را که فروش نرفته‌اند و در حال فاسد شدن هستند دودی می‌کنند بنابراین مصرف ماهی‌های دودی اصلا توصیه نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که خطر ابتلا به سرطان در یک فرد زمانی که به‌ طور مکرر از یک ماده غذایی سرطانی استفاده کند بیشتر می شود.

گلبن توصیه کرد: اگر از مصرف گوشت‌های دودی یا نمک سود لذت می‌برید، فقط گه‌گاه و به مقدار کم از آن‌ها استفاده کنید و از آن‌جایی که این محصولات به تدریج اثرات نامناسبی بر بدن می‌گذارند، تا حد امکان از مصرف زیاد آن‌ها در یک زمان یا به صورت طولانی مدت خودداری کنید

وی ادامه داد: در هنگام دودی کردن محصولاتی نظیر ماهی، گوشت، سوسیس و کالباس از مقادیر زیادی نمک استفاده می‌شود، بنابراین مصرف این محصولات در افراد مبتلا به پرفشاری خون توصیه نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه به مبتلایان به سردردهای میگرنی نیزهشدار داد: باید از خوردن مواد گوشتی دودی اجتناب کنند، زیرا این مواد غذایی حاوی تیرامین هستند و باعث تشدید این نوع سردرد می‌شوند.

دودی کردن یا دود دهی یا دودانیدن یا دود اندود کردن راهی برای نگهداری یا طعم دهی به مواد غذایی از دوران انسان غار نشین است.

این کار روند طعم دادن، پخت‌وپز، یا نگهداری مواد غذایی با قرار دادن آن در برابر دود حاصل از سوزاندن چوب است گوشت و ماهی رایج‌ترین غذاهای دودی هستند، و نیز پنیرها، و بعضی سبزیجات و حتی بعضی نوشدنی ها نیز دودی می شوند.

در اروپای قدیم خانه ها اتاقکی به نام دودخانه داشتند که محل دودی کردن گوشت و ذخیره آن بوده است.

در ایران برنج و ماهی بیشترین طرفدار را بین غذاهای دودی دارند.

۱۴۰۰/۵/۱۷

اخبار مرتبط