ترفند جدید برای سودجویی از پروازهای اربعین

عکس خبري -ترفند جديد براي سودجويي از پروازهاي اربعين

در حالی طبق وعده سازمان هواپیمایی مقرر شد شركت های هواپیمایی داخلی بلیت پرواهای اربعین را برای بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ با قیمت مصوب بفروشند؛ بررسی ها حكایت از گران فروشی شركت ها دارد.


به گزارش نما، بر اساس توافق کشورهای ایران و عراق مقرر شد، امسال فقط ۶۰ هزار زائر به سفر اربعین اعزام شوند و اعزام فقط از طریق حمل و نقل هوایی باشد.

در این راستا ثبت نام متقاضیان در سامانه سماح برای ثبت اسامی فقط ۶۰ هزار متقاضی انجام شد.

دارا بودن ویزای عراق، تزریق هر ۲ دوز واکسن و دارا بودن تست منفی کرونا با اعتبار ۷۲ ساعت، از شرایط اعزام زوار اعلام شده است.

همچنین تاکید شده است تهیه بلیت هواپیما فقط با اخذ ویزای عراق امکان پذیر است و به هیچ وجه زواری که روادید عراق را ندارند بلیت پرواز اربعین تهیه نکنند چون در فرودگاه نجف و بغداد روادید صادر نمی شود.

از آن منظر که سفر اربعین امسال فقط هوایی است، مقرر شد طبق روال هر ساله، نرخ مصوبی برای بازه زمانی مشخص در پروازهای اربعین در نظر گرفته شود، در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری طی جلسه ای با شرکت های هواپیمایی مقرر کرد برای بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰، فروش بلیت پروازهای اربعین توسط شرکت های هواپیمایی داخلی با قیمت مصوب انجام شود.

طبق اعلام دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، قیمت بلیت پروازهای تهران ـ نجف ـ تهران ۵ میلیون تومان و یک طرفه این مسیر ۳.۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است؛ همچنین در مسیر مشهد ـ نجف ـ مشهد قیمت بلیت ۶ میلیون تومان و در مسیر یک طرفه مشهد تا نجف و یا بالعکس ۴ میلیون تومان تعیین شده است.

از فرودگاه‌های کرمان، زاهدان و یزد به نجف و سپس برگشت قیمت بلیت پروازها ۶ میلیون تومان است و در بقیه فرودگاه‌ها قیمت بلیت در مسیر رفت و برگشت ۵ میلیون تومان تعیین شده است؛ البته این نرخ‌ها فقط مربوط به پروازها در ایام اربعین از ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ است و نرخ‌های بلیت پیش و بعد از این بازه زمانی تابع عرضه و تقاضا است.

به گفته اسعدی سامانی، ۱۲ شرکت هواپیمایی در پروازهای اربعین امسال مشارکت می‌کنند و بیش از ۵۵۰ مجوز پروازهای اربعین برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی صادر شده است.

* فروش بلیت پروازهای اربعین با دریافت اطلاعات زوار از سازمان حج

طی هماهنگی ارگان های متولی سفر زیارتی اربعین، مقرر شد اطلاعات زوار دارای شرایط که در سامانه سماح تایید شده اند به سامان هواپیمایی کشوری ارسال و سپس فروش بلیت پروازهای اربعین آغاز شود.

در این راستا پس از ارسال اطلاعات تایید شده زوار فروش بلیت پروازهای اربعین به صورت غیرمنسجم و البته غیرمنظم در حال حاضر آغاز شده است اما این نوع فروش زوار را با مشکلاتی مواجه کرده است.

* سودجویی برخی شرکت های هواپیمایی با راهکارهای قانونی

پیگیری خبرنگار حاکی از آن است که در آژانس های فروش بلیت پروازهای اربعین در حال حاضر فقط بلیت رفت یعنی از مقاصد مختلف کشورمان به نجف آن هم در برخی آژانس ها موجود است و زائر نمی تواند بلیت رفت و برگشت را همزمان دریافت کند.

این موضوع از آن منظر اهمیت پیدا می کند که طبق هماهنگی سامان هواپیمایی کشوری، پروازهای تهران ـ نجف ـ تهران ۵ میلیون تومان و یک طرفه این مسیر ۳.۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است؛ همچنین در مسیر مشهد ـ نجف ـ مشهد قیمت بلیت ۶ میلیون تومان و در مسیر یک طرفه مشهد تا نجف و یا بالعکس ۴ میلیون تومان تعیین شده است.

حال اگر زائری نتواند بلیت برگشت را تهیه کند، در واقع بلیت رفت را باید به عنوان بلیت یک طرفه با قیمت ۳.۲ میلیون تومان در مسیر تهران-نجف و ۴ میلیون تومان در مسیر مشهد-نجف خریداری کند و با احتساب همین قیمت بلیت در مسیر برگشت، درواقع یک زائر در این مسیر باید ۶.۴ میلیون تومان در مسیر تهران-نجف-تهران و ۸ میلیون تومان در مسیر مشهد-نجف-مشهد بپردازد و بدین ترتیب شرکت های هواپیمایی با این روش سود بیشتری حاصل می کنند.

* بی نظمی در عرضه بلیت پروازهای اربعین

از سوی دیگر در اغلب سایت های فروش بلیت پروازهای خارجی یا بلیت پرواهای اربعین موجود نیست و یا با قیمت های بسیار گران و به صورت کانکشن (ارتباطی) موجود است.

فروش پرواهای نجف با نرخ های بسیار گران توسط شرکت های خارجی در ایران

فروش پرواهای نجف با نرخ های غیر مصوب توسط شرکت های ایرانی

همچنین در سایت اغلب شرکت های هواپیمایی داخلی هم یا فروش بلیت پروازهای اربعین وجود ندارد و یا به صورت مسیر یک طرفه می فروشند.

* نگرانی زوار اربعین بابت اخذ بلیت پروازهای برگشت از نجف

در سرکشی از چند آژانس فروش بلیت پرواهای اربعین، یکی از همین زوار به خبرنگار فارس می گوید: چندین دفتر فروش بلیت پروازهای نجف را پیگیری کرده ام اما یا بلیت فقط با نرخ های گران و غیر مصوب وجود دارد و یا متصدی فروش برخی آژانس ها هم که فروش بلیت با نرخ مصوب دارند مدعی هستند شرکت ها فقط پروازهای رفت را با کرده اند و امکان اخذ بلیت برای پروازهای برگشت نیست، بنابراین باید در مسیر تهران-نجف بلیت را با قیمت ۳.۲ میلیون تومان خریداری کنیم در حالی که من برنامه ریزی کرده ام روز ۶ مهر از نجف به تهران برگردم و در این صورت نمی دانم آیا آن روز می توانم بلیت دریافت کنم یا خیر.

یکی دیگر از زوار متقاضی خرید بلیت پرواهای اربعین می گوید: وقتی بلیت را فقط در مسیر رفت می فروشند درواقع زائر هنگامی که در کشور عراق هست مدام نگران اخذ بلیت برگشت است و فکر و ذهنش بیش از آنکه غرق معنویات این سفر باشد، باید به فکر پرواز برگشت باشد، من و چند نفر از همکاران برنامه ریزی کرده‌ایم ۴ مهر از تهران به نجف پرواز کنیم و ۱۰ مهر به تهران برگردیم، حال اگر ۱۰ مهر بلیت موجود نباشد و بخواهیم برای ۱۱ مهر بلیت بگیرم، عرضه بلیت با نرخ های بسیار گران خواهد بود و پرداخت آن رقم های نجومی توانایی ما نیست.

موضوع را از یکی از متصدیان فروش بلیت پروازهای خارجی در یکی آژانس ها پیگیری کردیم؛ وی می‌گوید: شرکت های هواپیمایی فقط پروازهای رفت از تهرام به نجف را برای ما باز کرده اند و اعلام کرده اند هنوز پرواهای برنامه ای برگشت از نجف باز نشده است و همین موضوع موجب سرگردانی زوار شده است ما هم پاسخ قانع کننده ای برای آنها واقعا نداریم.

* سازمان هواپیمایی هنوز درباره بی نظمی در عرضه بلیت پروازهای اربعین پاسخی نداده است

این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرد زوار به هیچ وجه بلیت پرواهای اربعین را با نرخ غیرمصوب خریداری نکنند و گران فروشی شرکت ها را به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش کنند.

پیگیری خبرنگار از انجمن شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری هنوز به نتیجه نرسیده است اما امیدواریم هر چه زودتر سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی در این حوزه ورود کند و نظارت ها را افزایش دهد.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۶/۲۹

اخبار مرتبط