انتخابات برگزار شد

امضای عراقی‌ها پای برگه اخراج امریكا

عکس خبري -امضاي عراقي‌ها پاي برگه اخراج امريکا

كمیسیون عالی انتخابات عراق نتایج اولیه انتخابات قانونگذاری این كشور را اعلام كرد كه بر اساس آن، ۴۱ درصد عراقی‌ها در انتخابات شركت كرده‌اند. پیش‌بینی‌های اولیه حاكی از این است كه جریان‌های نزدیك به مقاومت در عراق، اكثریت را به دست خواهند آورد؛ موضوعی كه بحث خروج امریكا را جدی‌تر در دستور كار قرار می‌دهد.

کمیسیون عالی انتخابات عراق نتایج اولیه انتخابات قانونگذاری این کشور را اعلام کرد که بر اساس آن، ۴۱ درصد عراقی‌ها در انتخابات شرکت کرده‌اند. پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از این است که جریان‌های نزدیک به مقاومت در عراق، اکثریت را به دست خواهند آورد؛ موضوعی که بحث خروج امریکا را جدی‌تر در دستور کار قرار می‌دهد.

کمیسیون انتخابات عراق روز دو شنبه اعلام کرد که طبق نتایج اولیه، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی به ۴۱ درصد رسیده است. عملیات شمارش آرای انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق از شامگاه یک‌شنبه، پس از بسته شدن شعب اخذ رأی در همه استان‌های این کشور شروع شد و تا دیشب ادامه یافت. جلیل عدنان، رئیس کمیسیون انتخابات در یک کنفرانس مطبوعاتی که پس از بسته شدن شعب اخذ رأی برگزار شد گفت که نتایج به سرعت اعلام می‌شود. کمیسیون انتخابات عراق همچنین تا ظهر دیروز اعلام کرد که نتایج استان‌های اربیل، نجف، دهوک، واسط، میسان، المثنی، القادسیه، دیالی، کربلا و صلاح‌الدین مشخص شده، ولی تا عصر روز گذشته، نتیجه کلی انتخابات مشخص نشده بود. پیش‌بینی‌ها از پیروزی جریان‌های وابسته به مقاومت در عراق حکایت دارد. امیر موسوی، کارشناس مسائل عراق گفته ائتلاف «فتح» و ائتلاف «جنبش حقوق» با شعار پشتیبانی از حشدالشعبی، تبعیت از مرجعیت و همکاری با ایران و حمایت از انتفاضه مردم فلسطین در انتخابات حضور دارند. ائتلاف «دولت قانون» هم در کنار شعار‌های ائتلاف «فتح» و ائتلاف «جنبش حقوق» بر ایجاد توازن منطقه‌ای در ارتباط با دیگر قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید دارد. «وال‌استریت ژورنال» نوشته که انتخابات جاری احتمالاً سرنوشت نیرو‌های امریکایی را که هنوز در عراق مستقر هستند، تعیین کند. نتایج این انتخابات، نحوه برخورد بغداد با درگیری ژئوپلیتیک بین واشنگتن و تهران را نیز مشخص خواهد کرد. در گزارش وال‌استریت‌ژورنال پیش‌بینی شده که فراکسیون جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» بیشترین کرسی را در این انتخابات کسب می‌کند، به خصوص با توجه به اینکه در انتخابات سال ۲۰۱۸ نیز بیشترین کرسی‌ها را در ائتلاف با حزب کمونیستی عراق کسب کرد. شبکه «العالم» هم به نقل از برخی گزارش‌های غیر رسمی تأیید کرده که جریان صدر بیشترین آرا را به خود اختصاص داده است. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر دیروز خواهان تسریع در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی شد و تأکید کرد که جریان وی نتایج انتخابات را با آغوش باز می‌پذیرد. با این حال برخی منابع مطلع می‌گویند که رقابت اصلی بین جریان صدر با ائتلاف فتح و بناء (گشایش و سازندگی) به رهبری هادی العامری و قیس الخزعلی است که شانس بسیار بالایی برای پیروزی در انتخابات دارد. با وجود این خبر‌های غیررسمی، «حسن سلمان» مسئول اطلاع‌رسانی کمیسیون عالی انتخابات عراق در این باره گفت: شایعات منتشره درباره برنده شدن نامزد یا ائتلاف خاصی، عاری از صحت است و باید منتظر اعلام نتایج منحصراً از سوی کمیسیون عالی انتخابات ماند. حسن سلمان افزود: در حال حاضر نمی‌توان به نتایج انتخابات دست یافت یا از آن اطلاع پیدا کرد. زیرا نتایج به روشی کاملاً محرمانه ارسال می‌شود و فقط کمیسیون عالی انتخابات از آن اطلاع دارد و باید تا زمان اعلام رسمی نتایج تأمل کرد.
دستگیری معاون ابوبکر البغدادی
نخست‌وزیر عراق از دستگیری سامی جاسم، معاون ابوبکر البغدادی و مسئول مالی گروهک تروریستی داعش در یک عملیات برون مرزی خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، مصطفی الکاظمی، روز دو شنبه از دستگیری سامی جاسم، یکی از سرکردگان گروه تروریستی داعش، مسئول امور مالی و معاون ابوبکر البغدادی در عملیاتی در خارج از مرز‌های عراق خبر داد. الکاظمی در حساب کاربری توئیتر خود ضمن تبریک به مردم عراق نوشت: «در حالی که مأموران امنیتی ما برای حفاظت از انتخابات روز گذشته هوشیارانه عمل کردند، سرویس اطلاعاتی ما یکی از سخت‌ترین عملیات اطلاعاتی را خارج از مرز‌های عراق برای دستگیری سامی جاسم، مسئول مالی سازمان تروریستی داعش و معاون ابوبکر البغدادی انجام دادند.»


منبع: روزنامه جوان

۱۴۰۰/۷/۲۰

اخبار مرتبط