یوسفیان در گفتگو با نما:

ارز ترجیحی منجر به فساد و رانت شد

عکس خبري -ارز ترجيحي منجر به فساد و رانت شد/حذف ارز ترجيحي از اولويت‌هاي دولت باشد

عضو سابق كمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گفت:به نظر من هدف از اجرای ارز ترجیحی خیر و مثبت بوده، اما به دلیل عدم نظارت بر اجرای این طرح و عجله‌ای كه در اجرای آن وجود داشته، ارز ترجیحی به ابزاری برای تشدید فساد و رانت تبدیل شد.

عزت‌الله یوسفیان در گفتگو با خبرنگار نما، با ضروری دانستن حذف ارز ترجیحی در دولت سیزدهم اظهار داشت: ایده ارز ترجیحی با هدف حمایت از تولید و کنترل قیمت کالاهای اساسی مطرح شد، اما متأسفانه این ارز به ابزار سودجویی توسط عده‌ای خاص تبدیل شد.

وی گفت: برخی از افراد که از رانت دولتی برخوردار هستند، ارز 4200 تومانی را دریافت کردند و به جای اینکه کالاهای اساسی وارد کشور کنند، کالاهای لوکس و غیرضرور مانند غذای سگ وارد کشور کردند.

نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر من هدف از اجرای ارز ترجیحی خیر و مثبت بوده، اما به دلیل عدم نظارت بر اجرای این طرح و عجله‌ای که در اجرای آن وجود داشته، ارز ترجیحی به ابزاری برای تشدید فساد و رانت تبدیل شد.

یوسفیان بیان داشت: البته نباید به قطع یقین گفت که ارز ترجیحی مفید نبوده است. به عنوان مثال بعضی از داروها وجود دارند که اگر با ارز ترجیحی وارد نشوند، مردم مجبور هستند با قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت فعلی خریداری کنند، اما تخصیص ارز ترجیحی به این داروها مانع از افزایش قیمتشان شده است. یا اینکه 11 و نیم میلیون تُن نیاز گندم کشور است که دولت این گندم‌ها را خریداری و در میان مردم توزیع می‌کند.

وی بیان داشت: اگر بر روند تخصیص و توزیع ارز ترجیحی نظارت وجود داشت، قطعاً امروز شاهد وجود رانت و سلاطین دلار نبودیم.

۱۴۰۰/۷/۲۵

اخبار مرتبط