عضو كمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با نما تشریح كرد:

دو لبه تیغ شفافیت

عکس خبري -دو لبه تيغ شفافيت

عضو كمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است انتشار صورت‌های مالی شركت های دولتی جوانب و لوازمی‌دارد كه اگر این موارد درست ارزیابی نشود، فضایی نا امیدی در كشور را تقویت می كند.


محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی "نما" با اشاره به انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی از سوی وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: انتشار صورت‌های مالی شرکت های دولتی قطعا می تواند قدم اول در راه شفافیت قلمداد شود اما اگر ما جوانب و لوازم آن را رعایت نکنیم ابعاد این مسئله کمی خطرناک است.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال وقتی ما اقدام به انتشار صورت‌های مالی بانک ملی می‌کنیم در ادامه باید بررسی شود که چرا برخی ایرادات وجود دارد لذا ما وقتی اسناد را منتشر می‌کنیم در نهایت یکسری اهدافی را پیگیری می‌کنیم که افکار عمومی این اسناد را ببینند و در نهایت به راهکار ها و علل برسیم و از ضرر انباشته در این رابطه پیشگیری شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: اگر ما این موارد را نبینیم و فقط دست به انتشار صورت‌های مالی بزنیم اتفاقی که رخ می‌دهد این است که فضای ناامیدی را در کشور تقویت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال وقتی ما می‌آییم و صورت‌های مالی بانک ملی را منتشر می‌کنیم و یک مرتبه در فضای کشور مطرح می‌شود که این بانک ضرر انباشته دارد و در ادامه برای مردم توضیح داده نمی‌شود که این ضرر انباشته شده ناشی از تکالیفی است که ما برای این بانک تعیین کرده‌ایم و مثلا به این بانک گفته ایم وام ازدواج و این قبیل اقدامات را انجام دهد، می تواند مشکل ساز شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: وقتی ما در ادامه توضیح نمی دهیم که این زیان انباشته ناشی از چیست اتفاقاً به ضرر کشور است چرا که این مسئله می‌تواند یک فضای یاس و ناامیدی را در بین مردم ایجاد کند و چه بسا ممکن است شرکت هایی که به نحوی بانک ملی در آنها سهام دارد یک مرتبه سهام آنها دچار مشکل شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین شفافیت امری مطلوب است و اما این موضوع باید با یک هدفی انجام شود لذا ما اگر آن هدف را گم کنیم خود شفافیت نمی‌تواند به عنوان هدف نهایی قلمداد شود

۱۴۰۰/۷/۲۹

اخبار مرتبط