اریترومایسین؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

عکس خبري - اريترومايسين؛ موارد مصرف، عوارض جانبي

آنتی بیوتیك اریترومایسین (Erythromycin) برای درمان انواع عفونت های باكتریایی به كار می رود. برای تاثیرگذاری بهتر، اریترومایسین را در فواصل زمانی برابر مصرف نمایید. در صورت داشتن درد معده، سرگیجه شدید به پزشك مراجعه كنید.

به گزارش نما، اریترومایسین برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. این یک «آنتی بیوتیک ماکرولید» است.

این دارو با توقف رشد باکتری ها عمل می‌کند. این دارو برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا) موثر نخواهد بود. استفاده غیر ضروری یا استفاده نادرست از هرگونه آنتی بیوتیک می تواند منجر به کاهش اثربخشی آن شود.
نحوه استفاده از اریترومایسین (Erythromycin)

این دارو به شکل خوراکی و مطابق با تجویز پزشک مصرف می شود، که معمولا بعد از صرف غذا است. بهترین حالت جذب این دارو زمانی است که با معده خالی مصرف شود.

در صورت بروز حالت تهوع، می توانید این دارو را با غذا یا شیر مصرف کنید. در صورت خرد شدگی، این دارو طعم تلخی دارد. کل قرص آن را ببلعید. آن را نجوید و خرد نکنید. دوز مصرفی و طول درمان بستگی به شرایط پزشکی و پاسخ به درمان دارد.

در کودکان، این دوز بر اساس سن و وزن آنها تعیین می شود. برای بهترین تاثیرگذاری دارو، این آنتی بیوتیک را در فواصل زمانی برابر مصرف نمایید. جهت کمک به یادآوری، این دارو را هر روز در یک زمان مشخص مصرف نمایید.

اگر از این دارو برای درمان عفونت استفاده می کنید، به مصرف این دارو تا زمانی که توسط پزشک تجویز شده است، ادامه دهید، حتی اگر علائم بیماری شما بعد از چند روز از مصرف این دارو متوقف شود. قطع زود هنگام این دارو ممکن است باعث شود که برخی از عفونت ها بازگردند.

در صورتی که علائم شما ادامه پیدا کرد و یا وخیم تر شد، به پزشک اطلاع دهید. اگر از این دارو برای درمان عفونت های باکتریایی خاصی استفاده می کنید، این دارو را دقیقا مطابق با تجویز پزشک مصرف کنید. بدون مشورت با پزشک خود مصرف این دارو را قطع نکنید.
عوارض جانبی اریترومایسین

حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم یا گرفتگی عضلات شکمی، و بی اشتهایی ممکن است رخ دهد. مصرف این دارو با غذا ممکن است این عوارض جانبی را کاهش دهد. اگر هر یک از این عوارض جانبی ادامه پیدا کرد و یا وخیم تر شد، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده، زیرا او تشخیص داده است که فواید آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی زیر رخ داد، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید: علائم بیماری کبدی (مانند حالت تهوع یا استفراغ مداوم، زرد شدن چشم یا پوست، ادرار تیره، درد شدید معده یا شکمی)، خستگی غیر معمول، ضعف عضلات، لکنت زبان، تاری دید، ریزش مژه ها، ریزش موها.

اگر هر یک از علائم نادر اما جدی سرگیجه شدید و غش کردن، ضربان قلب سریع یا نامنظم رخ داد، سریعا درخواست کمک پزشکی کنید.

این دارو به دلیل وجود باکتری های مقاوم، ممکن است به ندرت باعث یک بیماری شدید روده (اسهال مربوط به کلستریدیوم دیفیسیل) شود. این بیماری ممکن است در طول درمان یا هفته ها و ماه ها پس از قطع درمان رخ دهد.

در صورت ابتلا به بیماری های زیر، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید: اسهال مداوم، درد یا گرفتگی شکم یا معده، خون یا مخاط در مدفوع. در صورت بروز هر یک از این علائم از داروهای ضد اسهال یا مشتقات تریاک استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است این محصولات باعث وخیم تر شدن علائم شود.

استفاده طولانی مدت از این دارو یا تکرار دوره مصرف این دارو ممکن است باعث برفک دهانی یا یک عفونت مخمری جدید شود. در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژنی یا دیگر علائم جدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

یک واکنش آلرژی زا بسیار جدی به این دارو نادر است. اما در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژی زا جدی، فوراً درخواست کمک پزشکی نمایید. علائمی از جمله: جوش، خارش یا تورم (به خصوص در صورت یا زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی.

این یک فهرست کامل از عوارض جانبی احتمالی این دارو نیست، در صورتی که متوجه علائم دیگری شده اید که در این قسمت ذکر نشده، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

این دارو را با دیگران سهیم نشوید.

این دارو فقط برای شرایط فعلی شما تجویز شده است. بعدها برای عفونت دیگر از آن استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک به شما این گونه تجویز نماید.

اگر مصرف یک دوز را فراموش کرده اید، آن را هر زمان که به خاطر آورید، مصرف کنید. اگر تقریبا زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. دوز بعدی را مطابق با برنامه زمانی عادی آن مصرف کنید. هرگز دو دوز را به طور هم زمان برای جبران دوز فراموش شده مصرف نکنید.

منبع: سلام دنیا

۱۴۰۰/۸/۶

اخبار مرتبط