علائم و عوارض كمبود سلنیوم در بدن

عکس خبري - علائم و عوارض کمبود سلنيوم در بدن

كمبود سلنیوم ممكن است عملكرد شناختی را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد و عوارض متعددی داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک بررسی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که ممکن است بین کمبود سلنیوم و انواع خاصی از سرطان ارتباطی وجود داشته باشد، اگرچه برای دستیابی به هرگونه نتیجه گیری دقیقتر، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

کمبود سلنیوم ممکن است عملکرد شناختی را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد.کمبود سلنیوم می‌تواند منجر به علائم بسیاری مانند ناباروری در مردان و زنان، ریزش مو، ضعف سیستم ایمنی بدن، ضعف عضلانی و خستگی شدید می‌شود.

درمان کمبود سلنیوم

غذا‌هایی که حاوی منابع سلنیوم و غنی از سلنیوم شامل موارد زیر است:
برنج
نان قهوه‌ای
ماهی تن زرد
آجیل برزیلی
لوبیا

موسسه ملی بهداشت آمریکا به افراد بالای ۱۴ سال توصیه می‌کند که سعی کنند روزانه ۵۵ میکروگرم سلنیوم دریافت کنند. در مورد فواید سلنیوم برای زنان باردار و شیرده، این میزان به ۷۰ میکروگرم افزایش می‌یابد.
هر چیزی بیش از ۹۰۰ میکروگرم در روز می‌تواند، سمی باشد. علائم داشتن مقدار زیادی سلنیوم شامل بوی سیر در دهان شما و همچنین طعم فلزی در دهان است.

سلنیوم چیست؟

سلنیوم یک ماده معدنی مهم است و به بسیاری از فرآیند‌های بدن انسان از جمله تولید مثل، سنتز DNA، متابولیسم مربوط به هورمون‌های تیروئید و محافظت در برابر عفونت کمک می‌کند. همچنین از بدن شما در برابر آسیب‌های سلولی و بافتی محافظت می‌کند.

اهمیت سلنیوم

سلنیوم در مقادیر کم مورد نیاز است اما دارای مزایای سلامتی بسیاری در فرآیند‌های مهم در بدن شماست. از جمله مزایای سلنیوم برای باروری، فرآیند‌های متابولیک و عملکرد تیروئید است.

سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها با کنترل رادیکال‌های آزاد به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند، زیرا رادیکال‌های آزاد محصولات جانبی طبیعی فرآیند‌هایی مانند متابولیسم هستند که به طور روزانه در بدن شکل می‌گیرد.

از فرد در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند؛ همچنین رژیم غذایی غنی از سلنیوم به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. سطوح پایین سلنیوم با افزایش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط است.

این دارو میزان عفونت‌های پوستی، جوش‌ها و زخم‌ها را کاهش می‌دهد و از سلنیوم برای درمان آکنه نیز استفاده می‌شود.

سلنیوم به جلوگیری از زوال عقل و ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که میزان سلنیوم خون در بیماران مبتلا به آلزایمر پایین است.

سلنیوم از غده تیروئید در برابر استرس اکسیداتیو که برای تولید هورمون تیروئید ضروری است، محافظت می‌کند.

اهمیت سلنیوم برای زنان بسیار مهم است، زیرا سلنیوم می‌تواند فولیکول‌های سالم را در داخل تخمدان که تخمک را توسعه داده و آزاد می‌کند، تقویت کند.

بهترین منابع غذایی سلنیوم

بسیاری از غذا‌هایی که می‌خوریم حاوی مقادیر متوسط ​​سیلنیوم هستند که مهمترین آن‌ها عبارتند از:
صدف
آجیل برزیلی
ماهی تن زرد
تخم مرغ
ساردین
دانه‌های آفتابگردان
سینه مرغ
قارچ شیتاکه

۱۴۰۰/۸/۱۳

اخبار مرتبط