آمادگی شورای شهر برای اصلاح قانون حفظ باغات

عکس خبري -آمادگي شوراي شهر براي اصلاح قانون حفظ باغات

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: آمادگی ها برای اصلاح قانون حفظ باغات وجود دارد چراكه باید به گونه ای كار كنیم كه كسی كه زمین وی درخت و فضای سبز دارد، ضرر نبیند.

به گزارش نما، مهدی چمران در حاشیه جلسه علنی شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: بحث باغات در شورای شهر بسیار پیچیده شده است. چراکه آنچه قبلاً در شوراهای دوم و سوم انجام می‌شد، در دوره پنجم عوض شد و حملاتی نیز به قانون قبلی می‌شد مبنی بر اینکه منجر به از بین رفتن باغات شده است.

وی افزود: این در حالی است که پس از تصویب قانون در شورای پنجم یک الی دو پرونده ساخت و ساز در زمین‌ها یا خانه مسکونی‌های دارای فضای سبز صادر شد. بحث باغات نیست چراکه باغ مشخص است و شهرداری باید آنها را خریداری کند یا بر اساس قانون و در صورت داشتن فضای خالی ساختمان سازی کنند.

رئیس شورای شهر عنوان کرد: در حال حاضر یک انسداد در این قانون ایجاد شده و کسی نمی‌تواند در فضای خالی باغ خود ساختمان سازی کند اما ما مجبوریم که به دلیل درخواست‌ها و شکایت‌ها به این موارد رسیدگی کنیم و به آن رسیدگی می‌کنیم و براساس قانون فعلی که مصوبه مجلس و مجمع تشخیص نظام را دارد، رأی خود را می‌دهیم.

چمران ادامه داد: آمادگی‌ها برای اصلاح قانون وجود دارد چراکه باید به گونه‌ای کار کنیم که کسی که زمین وی درخت و فضای سبز دارد، ضرر نبیند و داشتن فضای سبز یک امتیاز باشد.

وی با بیان اینکه برای اصلاح قانون این موضوع باید به شورای عالی شهر سازی برود، عنوان کرد: اما ما در حال حاضر نمی‌توانیم برای اصلاح قانون پرونده‌ها را معطل کنیم اما به صورت موازی این موضوع را پیگیری می‌کنیم و با وزارت راه و شهرسازی نیز صحبت کرده‌ایم تا افراد دارای خانه‌هایی با فضای سبز نیز ضرر نکنند.

رئیس شورای شهر ابراز داشت: اگر کسی بتواند به شرط عدم قطع درختان و حفظ فضای سبز، ساختمان سازی کند مشکلی ندارد.

چمران در پاسخ به سوال که در دوره قبل به دلیل ساخت پارکینگ‌ها نیز درختان قطع می‌شد و آیا قرار است به مصوبه قبلی بازگردیم یا خیر گفت: نمی‌گویم به مصوبه قبلی باز گردیم اما این مصوبه نیاز به اصلاحاتی دارد و اصلاحات به این شکل باید باشد که تخلف نکنند. به عنوان مثال به دلیل نبود فضا پارکینگ را به زیر حیاط منتقل می‌کردند که منجر به قطع درختان می‌شد که آن را متوقف کردیم.

وی افزود: اینکه ممکن است درخت در یک زمین قطع شود یا خیر به نوع ساخت بستگی دارد و در صورت قطع درخت جریمه ۵ برابری دارد اما سازنده باید سعی کند درخت از بین نرود و اگر از بین برود باید جریمه آن را بپردازد.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۸/۱۸

اخبار مرتبط