ارتقا كیفیت آموزش با آموزش حضوری ممكن است

عکس خبري -ارتقا کيفيت آموزش با آموزش حضوري ممکن است

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هویدا شد كه آموزش‌های مجازی و غیر حضوری نتوانسته كارایی لازم را داشته باشد، تكلیف آموزش و پرورش این است كه مدارس را باز و فعال نگه دارد.


به گزارش نما، پس از گذشت نزدیک به دو سال از آموزش مجازی ،همگان به این موضوع اذعان پیدا کرده اند که هیچ چیز جای اموزش حضوری را نخواهد گرفت و مدارس جایگزینی نخواهند داشت ،عدم دسترسی به امکانات سخت افزاری و یا همچنین مشکلات نرم افزاری حاصل از آموزش مجازی ،افت تحصیلی دانش آموزان در سنجش و پایش های مقطعی ،مشکلات جسمانی و روحی دانش آموزان در آموزش مجازی همه و همه مواردی بود نظام آموزش کشور را به سمت بهره مندی از فضای حضوری در آموزش ترغیب کرد.

هیچ چیز برای دانش آموزان جای مدرسه را نمی‌گیرد

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان این نکته که هیچ چیز برای دانش آموزان جای مدرسه را نمی‌گیرد، گفت:آموزش حضوری مزایایی دارد که آموزش مجازی ندارد، اما آموزشی حضوری در شرایطی می‌تواند ایمن باشد که جمعیت و تراکم کلاس‌ها کم باشد فضای تشکیل کلاس بزرگ باشد و امکان رعایت فاصله گذاری و تهویه مناسب وجود داشته باشد،در این صورت است که مال می توانیم آموزش حضوری را در کشور از سرگیریم و از مزایای آن بهره مند شویم.

با انجام واکسیناسیون عمومی و پس از آن واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، کاهش شیب بیماری در کشوری مسئولین این حوزه را به سمت حرکت به سوی بازگشایی تدریجی پیش برد.

اکنون که نزدیک به دوماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد، مدارس بازگشایی آرام و تدریجی را سپری کرده اند به این صورت که با شروع مهر مدارس روستایی و کم تراکم، و سپس هنرستان‌ها با دروس عمل و در این میان نیز دانش اموزان نو ورود کلاس اولی برای آشنایی با فضای مدرسه به مدرسه آمدند.

از نیمه دوم آبان ماه نیز سایر مدارس در یک اقدامی جمعی به چرخه بازگشایی پیوسته و بر اساس دستورالعمل‌های اعلامی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به بازگشای یکرده اند.

این که دانش آموزان باید در مدرسه حضوری پیدا کنند و عدم حضور آنان به منزله غیبت محسوب می‌شود یا خیر؟ یا در واقع حضور دانش اموزان درمدرسه الزامی است یا اختیاری؟ موضوع مهم و قابل توجهی است.

ثبت نام در مدرسه به منزله پذیرفتن قوانین مدرسه است

علیرضا کمره‌ای معاونت متوسطه دوم و سخنگوی آموزش و پرورش در امور بازگشایی مدارس در گفت‌وگو با میزان در خصوص اجباری یا اختیاری بودن حضور دانش آموزان در مدرسه گفت:اجبار یا اختیاری بودن آموزش حضوری مطرح نیست، مقررات مدرسه مشخص است زمانی که دانش آموزان در مدرسه‌ای ثبت نام کرده اند موظف هستند که مقررات مدرسه را رعایت کرده و در مدرسه حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: تکلیف آموزش و پرورش این است که مدارس را باز و فعال نگه دارد و آموزش با کیفیت را به دانش آموزان ارائه دهد، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هویدا شد که آموزش‌های مجازی و غیر حضوری نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آموزش پرورش برخی از استان‌ها آموزش حضوری را اختیاری و برخی الزامی دانشته اند گفت:در موضوع بازگشایی مدارس رنگبندی شهرها در موضوع کرونا ملاک نیست، طبق مصوبه ستاد ملی کرونا مدارس متوسطه دوم در تمامی مناطق کشور آموزش حضوری دارند.

وی اضافه کرد:اگر در این بین شهری استثنا باشد به طور موردی در مورد آن تصمیم گیری می‌شود، در غیر این صورت بنا بر دستورالعمل ۰۶ که در آن بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری مدارس را دایر نگه داریم.

سخنگوی آموزش و پرورش گفت:در موضوع بازگشایی آموزش و پرورش به تکلیف خود در ابن زمینه عمل می‌کند و مصوبه ستاد کرونا در مورد مدارس متوسطه دوم این موضوع را تصریح کرده است که از ۱۵ آبان ماه می‌توانند آموزش حضوری داشته باشند و مجوزات لازم برای آن صادر شده است.

وی ادامه داد:مقررات مدرسه هم مشخص است وقتی فعالیت‌ها به صورت حضوری است، طبیعتا دانش آموزی که ثبت نام کرده موظف است مقررات مدرسه را رعایت کند و حضور پیدا کند.

وی اظهار کرد: از این رو ما مایل نیستیم از تعابیر اجبای و اختیاری استفاده کنیم رسالت مدرسه فراهم کردن محیط یادگیری هست برای دانش آموزان نیز هدف از ثبت نام، حضور درمدرسه است.

وی در پایان گفت:برای آموزش حضوری تصمیم گیرنده اصلی ستاد ملی کرونا است وقتی ستاد مجاز می‌داند تفسیرهای متفاوت الا در شرایط استثنا صحیح نیست چرا که قاعده کلی فعالیت حضوری مدارس است.

والدین همکار آموزش و پرورش برای بازگشایی ایمن

اعظم گودرزی سرپرست دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با میزان در موضوع بازگشایی مدارس گفت:بزرگترین همکار و همراه ما در این موضوع خانواده‌ها هستند، خانواده‌ها می‌توانند با آموزش صحیح ماسک زدن به فرزندانشان کمک بزرگی را در تحقق ایمنی جامعه دانش آموزی در کشور به انجام برسانند.

وی گفت:آموزش بهداشت فردی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط والدین می‌تواند به میزان زیادی در پیشبرد اهداف ما موثر باشد، این موضوع که به دانش آموزان آموزش داده شود زمانی که ماسک آن‌ها مرطوب شد آن را در سطل زباله درب دار بیندازند، همیشه در کیف آن‌ها ماسک اضافی قرار دهند، ژل ضدغفونی کننده در اختیار دانش آموز قرار گیرد تا در مواقعی که امکان شستشوی دست فراهم نبود از آن استفاده کنند، در صورت ورود دانش آموز به منازل نیز لزوم جدا سازی لباس‌های آن‌ها از سایر افراد خانواده نیز توصیه می‌شود.

وی ادامه داد:همچنین در نمازخانه‌ها از مهرو سجاده شخصی استفاده کنند و فاصله اجتماعی را رعایت نمایند، مواردی از این دست می‌تواند نه تنها به سلامت دانش آموزان و خانواده‌های آنان بلکه به سلامت جامعه کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸۶ درصد فرهنگیان واکسینه شده اند گفت:واکسیناسیوین فرهنگیان تا حد بالایی انجام پذیرفته است و دانش آموزان نیز در حدود ۹۰ درصد واکسینه شده اند لذا با رعایت پروتل‌های بهداشتی و انجام دستورالعمل‌ها نگرانی در این جهت وجود نخواهد داشت.

وی در پایان گفت:با توجه به انجام واکسیناسیون و در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و رعایت بهداشت فردی و استفاده مستمر از ماسک می‌توان به شکلی سابق به آموزش حضوری بازگشت و با در نظر داشتن موارد مذکور به کنترل بیماری کمک نمود و محیطی ایمن را برای آموزش فراهم ساخت.

از این رو باید توجه کرد که برای بازگشت به ارتقای کیفیت آموزش و حضوری کردن مدارس علاوه بر کادر آموزشی مدارس و رابطین سلامت نیاز به همکاری والدین و خود دانش اموزان داریم تا بتوانیم ضعف‌های موجود از قبل آموزش مجازی را جبران کرده و به شرایط عادی آموزش حضوری بازگردیم.

بازگشایی ایمن برای بهره مندی از آموزش حضوری و ارتقاء ظرفیت آن نیازمند همراهی و همکاری نظام آموزشی کشور و شهروندان مسئولی است که هر یک به واسطه آسیب وارد شده ناشی از بیماری تحت تاثیر قرار گرفته اند.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۸/۱۹

اخبار مرتبط