روغن‌های گیاهی ریسك سكته را كاهش می‌دهند

عکس خبري - روغن‌هاي گياهي ريسک سکته را کاهش مي‌دهند

نتایج یك مطالعه مقدماتی نشان می‌دهد افرادی كه چربی رژیم غذایی خود را از روغن زیتون به جای استیك دریافت می‌كنند با كاهش خطر ابتلا به سكته مغزی روبرو هستند.

به گزارش نما به نقل از مهر، این مطالعه که بر روی بیش از ۱۰۰ هزار کارشناس سلامت انجام شد، نشان داد کسانی که روغن‌های گیاهی و سایر غذا‌های گیاهی را به عنوان منبع چربی خود ترجیح می‌دادند، معمولاً در طول سال‌ها با خطر سکته مغزی کمتری مواجه هستند.

به طور کلی، ۲۰ درصد از افرادی که بیشترین مصرف چربی‌های گیاهی را داشتند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف این چربی‌ها را داشتند، ۱۲ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی در طی ۲۷ سال بودند.

در سوی دیگر این طیف، افرادی بودند که بیشتر چربی رژیم غذایی خود را از گوشت دریافت می‌کردند. ۲۰ درصدی که بیشترین مصرف این نوع چربی‌ها را داشتند، ۱۶ درصد بیشتر در معرض سکته مغزی بودند.

«فنگلی وانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره می‌گوید: «بسیاری از مطالعات به رابطه بین چربی رژیم غذایی و خطر سکته پرداخته اند. یافته‌های ما طرفدار جایگزینی چربی گوشت گاو با روغن‌های گیاهی مانند زیتون، سویا یا ذرت است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «افرادی که چربی‌های گیاهی زیادی مصرف می‌کنند، احتمالاً کار‌های دیگری نیز مانند خوردن میوه‌ها و سبزیجات، ورزش کردن و سیگار نکشیدن را انجام می‌دهند.»

به گفته محققان، اثرات منفی چربی اشباع شده بر سلامتی احتمالاً باعث افزایش خطر سکته مغزی در میان طرفداران گوشت قرمز می‌شود. در مقابل، افرادی که به چربی‌های گیاهی علاقه دارند، احتمالاً چربی اشباع کمی مصرف می‌کنند.

محققان تاکید می‌کنند رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات پر فیبر و ماهی، مواد مغذی مورد نیاز افراد برای حمایت از سلامت قلبی عروقی را تأمین می‌کند.

۱۴۰۰/۸/۱۹

اخبار مرتبط