محسن زنگنه در گفتگو با نما مطرح كرد:

تاثیر منفی بازار پرسود بین بانكی بر عملكرد بورس/پیدا و پنهان دخالت دولت بر بازار سرمایه

عکس خبري -سود بالاي بازارهاي مولد؛ مانع رونق بازار سرمايه است

عضو كمیسیون برنامه، بودجه مجلس با بیان اینكه دولت بازارهای مولدی را در كنار بازار سرمایه ایجاد كرده كه این بازارها می توان سرمایه گذار را از رفتن به سمت بازار سرمایه دور كند، گفت: وقتی منافع بانك های ما برای بردن پول‌هایشان در بازار بین بانكی آنهم با سودهای بالا كاملا تضمین شده است چرا باید بانك ها بیایند و در بازار سرمایه، سرمایه گذاری كند.

محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی نما، با اشاره به مشکلات بازار سرمایه اظهار داشت: ابتدا باید گفت که بازار سرمایه یک موجود فهیم است و به اصطلاح می فهمند.


وی اظهارداشت: به واقع وقتی منِ بانک، هلدینگ و یا منِ سرمایه گذار می خواهم در بورس سرمایه گذاری کنم و ببینم در یک بازار دیگری که خود دولت آن را ایجاد کرده سوددهی من بیشتر است، عقل من حکم می کند که بروم و در بازار سوده سرمایه گذاری کنم بنابراین در این شرایط ما نمی‌توانیم به سرمایه‌گذار بگوییم که برود و در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کند و این مسئله امکان پذیر نیست.


این نماینده محلس با بیان اینکه سرمایه به مانند آبی است که در جویی راه می‌افتد و هر جا که مسیرش راحت تر باشد، حرکت می کند، بیان داشت: ما نمی‌توانیم سرمایه را از یک جا به جای دیگر منتقل کنیم، البته با سرمایه دولت می‌توان چنین کاری کرد اما نقش حرکت سرمایه به نحوی دیگر است.

زنگنه تاکید کرد: بنابراین مشکل بازار سرمایه ما این است که ما آمده ایم بازارهای مولدی را در کنار بازار سرمایه ایجاد کرده ایم که این بازارها می توان سرمایه گذار را از رفتن به سمت بازار سرمایه دور کند.

وی با بیان اینکه در این بخش ما - دولت- بازار بین بانکی را ایجاد کرده است ، گفت: از این رو وقتی منافع بانک های ما برای بردن پول‌هایشان در بازار بین بانکی آنهم با سودهای بالا کاملا تضمین شده است چرا باید بانک ها بیایند و در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کار دولت ایجاد اشتغال نیست،بیان داشت: همچنین کار دولت تزریق پول به بازار سرمایه نیست لذا دولت باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کند که سرمایه به صورت روان در حرکت باشد و کارخانه شکل گرفته و اشتغال ایجاد شود.

زنگنه با بیان اینکه ما باید مکانیزم بازار را اصلاح و درست کنیم، اظهارداشت: در حال حاضر دولت به ظاهر می گوید که در بازار بورس دخالت نمی کند البته درست هم می‌گوید اما چون در بازارهای دیگر دخالت می‌کند و آن بازارها را از لحاظ سودآوری و پایداری و اطمینان برای سرمایه‌گذار تضمین می‌کند لذا عملاً سرمایه به سمت بازار سرمایه حرکت نمی کند.

۱۴۰۰/۸/۲۵

اخبار مرتبط