نحوه فروش ارز در صرافی‌ها تغییر كرد؟

عکس خبري -نحوه فروش ارز در صرافي‌ها تغيير کرد؟

درحالیكه اخباری مبنی بر تغییر قوانین و مقررات مرتبط با نحوه فروش اسكناس توسط صرافی‌ها منتشر شده، بانك مركزی و كانون صرافان اعلام كردند كه هیچ‌گونه تغییری ایجاد نشده است.

به گزارش نما، در روزهای اخیر صحبت‌هایی مبنی بر اعمال تغییرات در قوانین و مقررات مرتبط با نحوه فروش اسکناس توسط صرافی‌ها مطرح شد.

در این زمینه روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که "هیچ‌گونه تغییری در ضوابط و مقررات مرتبط با فروش نقدی ارز در صرافی‌ها ایجاد نشده و اطلاعیه بانک مرکزی خطاب به صرافی‌ها صرفا تاکید مجدد بر لزوم رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در این فرآیند بوده است".

علاوه بر این، رئیس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان با انتشار اطلاعیه ای، ضمن تکذیب اخبار منتشر شده در این خصوص تاکید کرد که هیچ گونه تغییری در نحوه فروش ارز به صورت اسکناس ذیل سرفصل‌های مصوب ایجاد نشده و صرافان می‌توانند مطابق با رویه و دستورالعمل‌های پیشین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به فعالیت در بازار ارز اقدام کنند.

لواسانی خاطر نشان کرد: اطلاعیه صادر شده در تاریخ ۲۶ آبان ۱۴۰۰ صرفا تاکید مجدد بر مفاد لازم الاجرای قوانین و مقررات حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم از جمله "دستورالعمل اجرایی مبارزه با پولشویی در صرافی‌ها" (مصوب شورای عالی مبارزه با پولشویی) بوده است.

پیش از این بانک مرکزی طی ابلاغیه‌ای به شرکت‌های صرافی اعلام کرد که انجام کلیه معاملات ارزی در سامانه سنا و نیما از طریق واسطه‌های دیگر تحت عناوین مختلف (واسطه‌گری، مشاوره، دلالی و ...) سبب نقض احتمالی قوانین و مقررات شده و موجب ایجاد مسئولیت برای طرفین معامله می‌شود، لذا تاکید می‌شود که هرگونه معامله اعم از خرید و فروش به صورت اسکناس و حواله ارزی صرفا مابین طرفین و بدون دخالت شخص سوم انجام شود؛ بدیهی است که عواقب ناشی از عدم رعایت این موضوع برعهده مدیران و مسئولان شرکت صرافی متخلف خواهد بود.

منبع: ایسنا

۱۴۰۰/۹/۱

اخبار مرتبط