این عادات بد غذایی را ترك كنید تا وزن كم كنید

عکس خبري - اين عادات بد غذايي را ترک کنيد تا وزن کم کنيد

فرقی نمی‌كند كه كدام رژیم كاهش وزن را انتخاب كرده باشید زیرا تقریبا همه ما می‌دانیم كه در تمامی رژیم‌های كاهش وزن بعضی از الگوهای غذایی مثل مصرف غذاهای فراوری‌شده و زیاده‌روی در مصرف قندها قطعا باید كنار گذاشته شوند.

به گزارش نما، می‌دانیم که استفاده از چربی‌ های سالم و غلات سبوس‌ دار و سرشار از فیبر هم همیشه اهمیت ویژه‌ای در رژیم‌های کاهش وزن داشته‌اند.

با این‌حال، الگوها و رفتارهای خاصی هم وجود دارند که مانع از کاهش وزن می‌شوند، درحالی که بعضی افراد همچنان به تکرار آنها ادامه می‌دهند.

در ادامه این مطلب به عادت های بد غذایی اشاره خواهیم کرد که داشتن آنها مانع از کاهش وزن می شوند. این عادت ها عبارتند از:

1. از منابع پروتئینی در وعده صبحانه استفاده نمی‌کنید
متخصصان تغذیه دریافته‌اند که بیشتر کسانی که نمی‌توانند کاهش وزن موفقی داشته باشند، از منابع پروتئینی باکیفیت در وعده صبحانه استفاده نمی‌کنند.

این درحالی است که داشتن رژیم سرشار از پروتئین (مخصوصا افزایش حجم پروتئین‌های باکیفیت در وعده صبحانه) هم کالری‌ سوزی بدن را در طول روز افزایش می‌دهد و هم به محافظت از توده بدون چربی بدن کمک می‌رساند.

این دو عامل در کنار همدیگر از متابولیسم بدن محافظت می‌کنند و نقش مثبتی در شکل‌گیری تناسب اندام دارند.

2. تا زمانی که شدیدا گرسنه نشوید، هیچ چیزی نمی‌خورید
یکی از بدترین رفتارهای کسانی که رژیم کاهش وزن دارند، این است که تا زمانی که شدیدا گرسنه نشوند، به‌هیچ وجه چیزی نمی‌خورند. به‌گفته متخصصان تغذیه، این افراد معمولا تصور می‌کنند که اگر یک وعده غذایی را حذف کنند یا زمان مصرف وعده‌های غذایی را به تاخیر بیندازند، نهایتا کالری کمتری دریافت خواهند کرد. اما این رفتار به نتایج معکوسی می‌رسد، زیرا چنین افرادی به‌طور ناخواسته تا اندازه‌ای گرسنه می‌شوند که پُرخوری می‌کنند یا دیگر نمی‌توانند تصمیمات غذایی سالمی بگیرند. به همین دلیل هم داشتن برنامه غذایی منظمی که زمان‌بندی استانداردی داشته باشد، ضروت دارد.

3. به اندازه کافی غذا نمی‌خورید
شاید چنین مساله‌ای در نگاه اول غیرمنطقی به نظر برسد، اما یکی از بدترین کارهای کسانی که رژیم کاهش وزن دارند، خودداری از غذا خوردن است. چنین کاری به‌هیچ‌وجه برای تعادل قند خون مناسب نیست و نوساناتی را در سطح قند خون به‌وجود می‌آورد که نهایتا به نوسانات هورمونی می‌رسد. اگر تعادل هورمونی بدن مختل شود، برنامه ‌کاهش وزن هم به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید. حذف وعده‌های غذایی یا خودداری از غذا خوردن طبق یک برنامه منظم، این پیام را به بدن می‌دهد که در آینده نزدیک وارد شرایط قحطی خواهد شد و باید متابولیسم خودش را با این شرایط بحرانی سازگار کند. اما اگر برنامه غذایی استاندارد و منظمی داشته باشید، این پیام به مغز منتقل می‌شود که غذا همیشه به اندازه کافی در دسترس است و ضرورتی ندارد که بدن ترکیبات غذایی را در قالب چربی‌ها ذخیره کند.

4. برای خودتان بهانه می‌تراشید
یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید برای سلامت بدن و اهداف کاهش وزن­تان انجام دهید، بهانه‌تراشی است. درواقع، بعضی افراد در موقعیت‌های زیادی به خودشان می‌گویند که امروز برنامه کاهش وزن را کنار می‌گذارم و از فردا دوباره آن را ادامه می‌دهم، درحالی که خیلی راحت با همین بهانه تمامی اهداف برنامه کاهش وزن را زیر پا می‌گذارند. هر بار که هدفی را برای خودتان تعیین می‌کنید و آن را پیگیری نمی‌کنید، درواقع این اصل را می‌پذیرید که هرگز تغییر نخواهید کرد و اوضاع شما هیچ‌وقت عوض نخواهد شد.

منبع: سلامت

۱۴۰۰/۹/۲

اخبار مرتبط