روایت ۲۶ سال خدمت یك داوطلب به كودكان سرطانی

عکس خبري -روايت ?? سال خدمت يک داوطلب به کودکان سرطاني

«منیژه محمودیان» داوطلب مددكاری اجتماعی محك در بیمارستان بهرامی، بیش از ۲۶ سال از عمر خود را به كودكان مبتلا به سرطان اختصاص داده است.

به گزارش نما، داوطلبان، هسته اصلی مؤسسه خیریه محک را تشکیل می‌دهند. بیش از ۹ هزار نفر از آنها در ۳۰ سال فعالیت محک برای تحقق اهداف بشردوستانه در کنار این مؤسسه بودند تا محک بتواند بیش از پیش به تأمین هزینه دارو و درمان کودکان مبتلا به سرطان در سراسر ایران مبادرت کند.

در دو سال اخیر که تمامی افراد جامعه درگیر مبارزه با بیماری کرونا بودند و محک برای حفظ سلامت تمامی ذیربطان خود، فعالیت داوطلبان را محدود کرده بود، بیش از ۴۰۰ داوطلب به صورت فعال در حوزه‌ها و تخصص‌های مختلف به این مؤسسه کمک کردند تا در هر شرایطی درمان فرزندانش را ادامه دهد.

پیش از شیوع ویروس کرونا بیش از ۴۰ نفر از داوطلبان مددکاری اجتماعی محک در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان در تهران حضور داشتند. آنها هر روز صبح با هدیه کردن خوشحالی‌های کوچک مانند یک شکلات، بیسکوئیت خوشمزه، پاک‌کن و مدادرنگی لبخند را به صورت فرزندان محک می‌نشاندند.
یکی از این داوطلبان، «منیژه محمودیان» است. داوطلب مددکاری اجتماعی محک در بیمارستان بهرامی که بیش از ۲۶ سال از عمر خودش را به کودکان مبتلا به سرطان اختصاص داده است. به مناسبت روز جهانی داوطلب با وی به گفت‌وگو نشستیم.

محمودیان پس از بازنشستگی و در ۴۴ سالگی، به جمع خانواده‌ محک پیوست. خانواده‌ای که آن زمان کوچک بود. اما به تدریج، با معرفی این مؤسسه و نوع فعالیتش به تمامی اقشار جامعه بزرگ و بزرگ‌تر شد.

وی می‌گوید:اردیبهشت ۱۳۷۳ بود که فعالیت خودم را به عنوان داوطلب بخش مددکاری اجتماعی در بیمارستان بهرامی آغاز کردم. اوایل این کار برایم سخت بود. کودک برای همه ما نماد سرزندگی و شادی است. وقتی آنها را روی تخت بیمارستان می‌دیدم بسیار غمگین می‌شدم. گاهی با والدین‌شان هم‌ذات پنداری می‌کردم و متصور می‌شدم فرزند خودم به این بیماری سخت مبتلا شده است. این موضوع تا جایی پیش رفت که تصمیم گرفتم این کار را متوقف کنم.

این مددکار کودکان سرطانی می‌افزاید:‌یک روز صبح به بیمارستان مراجعه کردم تا اعلام کنم دیگر نمی‌توانم فعالیت داوطلبانه داشته باشم. با صحنه عجیبی مواجه شدم. کودکان بستری در بخش آنکولوژی منتظر بودند مرا ببینند و بعد داروهای شیمی‌درمانی‌شان را دریافت کنند.

وی ادامه می‌دهد:‌این موضوع باعث شد تصمیم بگیرم تا زمانی که توان در بدن دارم به فرزندان مبتلا به سرطان این مرز و بوم کمک کنم تا مراحل درمان را با چالش کمتری پشت سر گذاشته و هر چه سریع‌تر بهبود یابند.

کرونا و توسعه خدمات حمایتی محک به کودکان سرطانی

محمودیان تصریح می‌کند:خدمات محک تنها به کودکانی که در بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک بستری هستند، تعلق ندارد. این مؤسسه در همه بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودک در سراسر کشور حضور دارد. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا همان خدماتی که زیر سقف محک ارائه می‌شود در اختیار کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان در هر نقطه‌ای از کشور قرار گیرد.

پاندمی کرونا به این بخش از فعالیت‌های محک کمک کرد تا توسعه بیشتری یابد. این جمله را محمودیان می‌گوید و توضیح می‌دهد: به دلیل حفظ فاصله اجتماعی و سلامت داوطلبان‌ فعالیت حضوری ما در بیمارستان‌ها متوقف شد. اما به سرعت زیرساخت‌های لازم برای ادامه فعالیت‌مان، این‌بار به صورت غیر حضوری (تلفنی) و آنلاین، توسط محک فراهم شد.

این مددکار کودکان سرطانی تصریح می‌کند:‌ این روزها من و همکارانم با کادر درمان، کودکان و خانواده‌هایشان ارتباط گسترده‌ای داریم. اما از آنجا که حضور ما در بیمارستان‌های مختلف زمینه معرفی بیشتر محک به سایر اقشار جامعه را فراهم می‌کرد و ارتباط حضوری آرامش بیشتری برای خانواده‌ها و کودکان آنها به همراه داشت، تمهیداتی اندیشیده شده تا ما در بازه‌های زمانی متعددی به این بیمارستان‌ها سر بزنیم.

وی درباره اینکه یک روز کاری داوطلبان مددکاری اجتماعی چگونه سپری می‌شود»،می‌گوید:ما صبح‌های خود را با سرکشی به بخش‌ آنکولوژی اطفال بیمارستان‌ها آغاز می‌کنیم. پدرها و مادرها از مشکلات‌ و دغدغه‌هایشان برای‌مان می‌گویند. پس از آن نوبت به ارتباط با پزشکان می‌رسد، کودکان مبتلا به سرطانی که قرار است به جمع فرزندان‌مان بپیوندند از طریق آنها به محک معرفی می‌شوند.

محمودیان یادآور می‌شود:پس از آن ما در دفترمان مستقر می‌شویم تا خانواده‌ها در صورت نیاز بتوانند برای پرسش سؤالات یا ارائه فاکتورهای مرتبط با هزینه‌های درمان به ما مراجعه کنند. گاهی پیگیری‌های مرتبط با دریافت جواب آزمایش کودکان یا تلاش برای تهیه داروهایی که در داروخانه‌ها در دسترس نیست نیز به عهده ماست.

بهترین روز، روز بهبودی است

وی با بیان اینکه بهترین روزها از نگاه داوطلب محک روزهایی است که کودکان مبتلا به سرطان با نامه بهبودی وارد بخش می‌شوند،اشاره می‌کند:دیدن فرزندان دیروز مبتلا به سرطان که حالا مادر، پدر، پزشک، ورزشکار و هر فرد مفید دیگری برای جامعه شدند، بسیار لذت‌بخش است. آنها گاهی برای انجام آزمایش‌های دوره‌ای به بیمارستان محل درمان‌شان مراجعه و ما را خوشحال می‌کنند. بدترین روز هم، همان روزی است که مادری و پدری با فوت جگرگوشه‌اش مواجه می‌شوند.

محمودیان ابراز می‌دارد:همه ما با آموزش‌های مددکاری اجتماعی که پشت سر گذاشتیم تلاش می‌کنیم در این لحظات دشوار با آنها همراهی کنیم. در تمام این روزهای خوب و بد، من خداوند را شاکرم که این فرصت را در اختیارم گذاشت تا بتوانم در خدمت کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان باشم.

وی متذکر می‌شود:همکاری داوطلبان در سه دهه فعالیت محک با این مؤسسه نشان می‌دهد هیچ مشکلی نتوانسته ذره‌ای از حمایت و انگیزه ها برای خدمت به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان، کم کند.

این مددکار کودکان سرطانی خاطرنشان می‌کند:‌امیدواریم در روزگاری نزدیک با بهره‌مندی از دانش و تخصص‌شان که بی‌دریغ در اختیار قهرمانان کوچک محک قرار می‌دهند، شاهد ارتقای کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان در سراسر ایران باشیم.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۹/۱۴

اخبار مرتبط