بیماری ام اس با شایع‌ترین ویروس جهان مرتبط است

عکس خبري -بيماري ام اس با شايع‌ترين ويروس جهان مرتبط است

محققان دانشگاه‌هاروارد مستندات جدیدی یافتند كه ارتباط بین ویروس Epstein-Barr و بیماری ام اس را تایید می‌كند. این ویروس شایع‌ترین ‌ویروس جهان است كه تقریبا تمام انسان‌ها در دوران كودكی یا ابتدای دوران بلوغ توسط آن آلوده می‌شوند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، در این تحقیقات وسیع نمونه خون بیش از ۱۰ میلیون نظامی آمریکایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد احتمال ابتلا به ام اس پس از آلوده شدن به ویروس Epstein-Barr به میزان ۳۲ برابر افزایش می‌یابد.

بر اساس این تحقیقات حدود ۵.۳ درصد از نظامیان در زمان پیوستن به ارتش به ویروس Epstein-Barr مبتلا نشده بودند. محققان ۸۰۱ مورد ابتلا به ام اس را در طول یک دوره ۲۰ ساله با ۱.۵۶۶ شخص نظامی‌که تاکنون به ویروس Epstein-Barr آلوده نشده‌اند، مقایسه کردند و مشخص شد تنها یک نفر از افراد مبتلا به ام اس توسط ویروس Epstein-Barr آلوده نشده است.

ویروس Epstein-Barr شایع‌ترین ‌ویروس جهان است که تقریبا تمام انسان‌ها در دوران کودکی یا ابتدای دوران بلوغ توسط آن آلوده می‌شوند اما تعداد کمی‌به ام اس مبتلا می‌شود. به همین علت برقراری ارتباط بین این ویروس و بیماری ام اس دشوار بوده است. اغلب موارد ابتلا به ویروس Epstein-Barr فاقد علامت هستند و عموما ویروس به عنوان عامل بیماری مونونوکلئوز عفونی یا تب غده دار شناخته می‌شود.

به گفته محققان نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد ابتلا به ویروس Epstein-Barr قطعا یکی از عوامل ابتلا به ام اس است و پیامد ابتلا به این بیماری نیست. البته این ویروس تنها عامل ابتلا به ام اس نیست و در واقع محرک اولیه آن محسوب می‌شود و به گفته محققان احتمالا محرک‌های دیگری مانند وضعیت ژنتیکی افراد نیز در بروز بیماری دخیل هستند.

در حال حاضر حدود سه میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ام اس مبتلا هستند. محققان دانشکده پزشکی‌هاروارد گزارشی مبنی بر علایم اولیه ام اس ارایه کرده‌ و به افراد هشدار می‌دهند که این علایم را جدی بگیرند:
۱-مشکلات بینایی
۲-مشکلات تعادل
۳-سوزن سوزن شدن و خواب رفتن انگشتان دست و پا
۴-تغییرات ناگهانی دمای بدن اعم از کاهش یا افزایش
۵-تغییرات مداوم در عملکرد دستگاه گوارش
۶-مشاهده چرخشی هر یک از علایم ذکر شده در موارد یک تا پنج
۷-ضعف عضلانی
۸-مشکلات شناختی و عدم تمرکز
۹- خستگی مفرط
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

۱۴۰۰/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط