توصیه انتخاباتی وزیر به مدارس

توصیه حاجی بابایی برای غیرسیاسی كردن مدارس، تك نوبته كردن مدارس طی ۵ سال آینده، وجود بیش از ۳ میلیون بی سواد در كشور،آموزش ضمن خدمت ۱۳۰ هزار معلم در تابستان، اعلام جزییات تغییر كتاب های زبان انگلیسی، اعلام اسامی سایت های همسریابی غیرمجاز و ... از مهمترین اخبار حوزه آموزش و پرورش و جوانان در این هفته است.

به گزارش نما به نقل از مهر، وزیر آموزش و پرورش همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرده است که مدارس نباید محل رقابت های سیاسی و درگیری های جناحی شود.

حمیدرضا حاجی بابایی که در آخرین روزهای مهلت ثبت نام از کاندیداتوری ریاست جمهوری منصرف شد، در جمع مدیر و معاونان خود گفته است: قانون باید بر تمام فعالیت‌های مدارس حاکم باشد و وظیفه و نقش کلیدی مدیران حراست آموزش و پرورش کشور، ایجاد فضای آرام و سالم در آموزش و پرورش است.

همه مدارس تا ۵ سال آینده یک نوبته می شود

معاون پشتیبانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در شرایطی از وجود ۲۰ درصدی مدارس دو نوبته خبر می دهد که وزیر آموزش و پرورش چندی پیش یکی از افتخارات دوران وزارت خود را تک نوبته کردن مدارس کشور عنوان کرده بود.

به گفته سید باقر مسلمی در حال حاضر ۲۰ درصد مدارس در سطح کشور دو نوبته هستد که این موضوع به هیچ عنوان با عدالت آموزشی همخوانی ندارد و ساخت مدارس باید تا جایی ادامه پیدا کند که دیگر هیچ مدرسه ای به صورت دو نوبته نباشد.

او معتقد است، تا پنج سال گذشته تعداد مدارس دو نوبته به بیش از ۴۰ درصد می رسید که با همت دولت و خیرین در حال حاضر تنها ۲۰ درصد مدارس دو نوبته هستند.اگر روند کنونی ادامه داشته باشد و خیرین حضوری گسترده در عرصه مدرسه سازی داشته باشند، تا ۵ سال آینده تمام مدارس کشور تک نوبته خواهد شد.

وجود بیش از ۳ میلیون بی سواد در کشور

با وجود آنکه قرار بود تا پایان برنامه ۵ توسعه بی سوادی در کشور ریشه کن شود، معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی از وجود بیش از سه میلیون بی سواد در کشور خبرداده و گفته است: صفر مطلق در زمینه ریشه کنی بی سوادی معنی ندارد و برخی افراد با توجه به شرایط خاص جسمی و روانی امکان سوادآموزی ندارند.

محمد مهدی زاده معتقد است:به صفر رساندن بی سوادی در کشور نمی تواند معنای خاصی داشته باشد. منظور از ریشه کنی بی سوادی، با سواد کردن اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه است.همچنین باید این توضیح را بدهم که اگر بخواهیم با همین روال کاری امروز اقدامات با سواد کردن افراد را طی کنیم، چندان نمی توان به ریشه کنی در دو سال آینده خوشبین بود.

به گفته او،سه میلیون و ۴۵۶ هزار و ۱۸۱ نفر باید تا پایان برنامه ۵ باسواد شوند. البته باید انگیزه افراد را برای سوادآموزی بالا برد و همچنین سیاست های تشویقی را برای سوادآموزی در نظرگرفت.

معاونت پرورشی آموزش و پرورش سهمیه ای برای جذب نیرو ندارد

در آخرین ماه های فعالیت دولت دهم معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اعلام کرده است به رغم نیاز این معاونت برای جذب نیرو، اما ردیف و سهمیه خاصی برای جذب نیرو به آنها داده نشده است.

حسین هژبری توضیح داده است: نیمه سال گذشته ۵ هزار مربی قرآنی را به استخدام آموزش و پرورش درآوردیم. اما با توجه به اختصاص نیافتن ردیف خاصی برای جذب نیرو، فعلا در این زمینه اقدامی صورت نمی گیرد و اگر هم در مدارس با کمبود نیروی تربیتی مواجه شویم قطعا از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که در رشته های مرتبط با پرورشی مشغول به تحصیل هستند، استفاده می کنیم.

او درباره تعداد مشاورین و نیروهای تربیتی در مدارس گفت: در حال حاضر ۳۵ هزار مربی و معاون پرورشی، ۲۰ هزار مشاور و پنج هزار معلم قرآنی در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند.

آموزش ضمن خدمت ۱۳۰ هزار معلم در تابستان

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اعلام اینکه کتابهای جدید التالیف پایه های اول متوسطه اول و سوم ابتدایی به مرحله چاپ رسیده است، از آموزش ضمن خدمت ۱۳۰ هزار معلم پایه های سوم و اول متوسطه اول در تابستان خبر داد.

به گفته ابراهیم سحرخیز محتوای کتابهای پایه سوم ابتدایی و اول متوسطه اول تدوین شده است و در حال حاضر تعدادی از کتابهای این دو مقطع چاپ شده است و تعدادی نیز در مرحله چاپ است.تغییر محتوای کتاب های درسی این دو پایه با توجه به تصویب برنامه درسی ملی منطبق با این برنامه است.

سحرخیز همچنین از آموزش ضمن خدمت معلمان پایه های اول متوسطه اول و سوم ابتدایی خبر داد ه و گفته است: آموزش فرهنگیان در قالب آموزش ضمن خدمت همزمان با فصل تابستان آغاز می شود و پیش بینی می کنیم که بیش از ۱۳۰ هزار دبیر و آموزگار باید آموزش های لازم را ببینند.

جزییات روش تدریس و تغییر محتوای زبان انگلیسی اول متوسطه اول

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش اعلام کرد: آموزش زبان انگلیسی برای دانش آموزان اول متوسطه اول از سال تحصیلی جدید همراه با تغییراتی است که شامل تقویت مهارت های چهارگانه شندین، خواندن، نوشتن، و صحبت کردن، ارائه سی دی آموزشی، استفاده از ابزار پیرامونی و سطح بندی دانش آموزان در کلاس از سوی معلم است.

به گفته محی الدین بهرام محمدیان در روشهای جدید آموزشی تاکید بر آموزش زبان انگلیسی با در نظر گرفتن مهارتهای چهارگانه شامل صحبت کردن، شنیدن، روخوانی و نوشتن است، چرا که معتقدیم وقتی دانش آموز به هر یک از این چهار مهارت دست پیدا کند می تواند با خواندن یا گوش دادن به مطالب انگلیسی مفهوم کلی را درک کنند

او توضیح داده است که از این به بعد دانش اموزان در درس انگلیسی دو کتاب خواهند داشت که یکی از کتاب ها برای آموزش در کلاس درس و آموزش مهارت های خواندن، نوشتن و گوش دادن است و کتاب دیگر برای تمرین مهارت های نوشتاری است. همچنین یک سی دی آموزشی برای تقویت شنوایی دانش آموزان به آنها داده می شود که توسط افراد بومی و با همان لهجه انگلیسی ضبط شده است تا دانش آموزان بتوانند کلمات را بدرستی تلفظ کنند.

اعلام اسامی سایت های همسریابی غیرمجاز

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان از اتمام مهلت شش شماه ثبت نام سایت های و مراکز همسریابی فاقد مجوز در وزارت ورزش و جوانان خبر داد و گفت: اسامی سایت‌هایی که اقدام به ثبت نام نکرده‌اند بزودی به مراجع ذیربط اعلام می‌شود.

مسعود امینی با ارائه این توضیحات می گوید: با بیان اینکه توجه به اتمام مهلت قانونی ثبت نام سایت‌ها و مراکز همسریابی فاقد مجوز، اسامی سایت‌ها و مراکز همسریابی بدون مجوزی که اقدام به ثبت نام برای اخذ مجوز مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده مراجعه کرده‌اند به دستگاه‌های قضایی و انتظامی اعلام می‌شود تا این مراکز بتوانند فعالیت خود را تا زمان اخذ مجوز ادامه دهند. همچنین با سایت‌ها و مراکزی که در سامانه صدور الکترونیکی مجوز مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده ثبت نام نکرده‌اند برابر مقررات رفتار خواهد شد.

پروانه تخصصی مراکز مشاوره توسط سازمان نظام مشاوره صادر می شود

همچنین امینی از صدور پروانه تخصصی مراکز مشاوره توسط سازمان نظام مشاوره خبرداده و گفته است: نگاه ما نسبت به مراکز مشاوره نگاه تخصصی و آینده نگر است و بر همین اساس در ماده ۳ آیین نامه ۴۳، پیش بینی شد تا مجوز پروانه های تخصصی متقاضیان مراکز مشاوره اعم از خانواده و ازدواج از سوی سازمان نظام مشاوره و روانشناسی صادر شود.

با این صحبت ها، در حقیقت سازمان نظام مشاوره سلامت و صلاحیت علمی متقاضیان را تایید کرده و متقاضیان پس از دریافت مجوز به سایت وزارت جوانان با نشانی www.moshaver.msy.gov.ir مراجعه می کنند و در آنجا اقدام به ثبت نام برای راه اندازی مراکز مشاوره خواهند کرد.صلاحیت عمومی متقاضیان شامل پیشینه کیفری، احوال سجلی و سایر مدارک مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین مدارک علمی آنها از سوی وزارت بهداشت و یا وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نبود مشکل، پروانه حقیقی برای آنها صادر می شود.

۱۳۹۲/۳/۲

اخبار مرتبط